لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

موسوی: پاره کردن عکس آیت‌الله خمینی اقدامی مشکوک بود


میرحسین موسوی، آخرین نخست‌وزیر ایران
میرحسین موسوی، آخرین نخست‌وزیر ایران
همزمان با آنکه میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت ایران، پاره کردن عکس بنیانگذار جمهوری اسلامی در جریان وقاع ۱۶ آذر را «اقدامی ساختارشکنانه و مشکوک» خوانده، یک نماینده فراکسیون اقلیت مجلس خواستار آن شده که برای اثبات ارادت به آیت‌الله خمینی به معترضان اجازه راهپیمایی داده شود.

آخرین نخست وزیر ایران در پاسخ به سؤال روزنامه جمهوری اسلامی در مورد نمایش بحث‌برانگیر ویدئوی مربوط به پاره کردن عکس آیت‌الله خمینی در تلویزیون دولتی ایران، گفته است که اطلاع دقیقی در مورداینکه اصولاً چنین کاری صورت گرفته باشد و همچنین عاملان این اقدام ساختارشکنانه ندارد اما آن را اقدامی مشکوک و پخش آن از سیمای جمهوری اسلامی را نادرست و غیرقابل قبول خوانده است.

این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفته است که اطمینان دارد دانشجویان دست به چنین اقدامات ساختارشکنانه‌ای نمی‌زنند چراکه «به امام عشق می‌ورزند و حاضرند برای آرمان‌های امام جان‌فشانی کنند».

اقدام صدا و سیمای ایران در پخش صحنه‌هایی که گفته می‌شود مربوط به پاره کردن عکس بنیانگذار جمهوری اسلامی در جریان وقایع ۱۶ آذر است، تا کنون به واکنش بسیاری از نزدیکان آیت‌الله خمینی روبه‌رو شده و از جمله آیت‌الله صانعی از مراجع نزدیک به رهبر پیشین ایران همچنین با انتقاد از انتساب این اقدام به دانشجویان گفته است که دانشجویان «فدایی امام هستند ... و اگر اعتراضی می‌کنند، به خاطر سخن ایشان مبنی بر این که میزان رأی ملت است می‌باشد».

همزمان با اظهار نظر میرحسین موسوی در مورد این واقعه، یک عضو فراکسیون اقلیت مجلس هم در گفت‌وگو با پارلمان‌نیوز پخش این تصاویر از تلویزیون دولتی ایران را اشتباهی بزرگ خواند و از اقدام صدا و سیما در انتساب این واقعه به جنبش سبز و حامیان میرحسین موسوی انتقاد کرد.

نصرالله ترابی در گفت‌وگو با پارلمان نیوز تأکید کرد که «برای اثبات ارادت سبزها کافی است که آقایان مجوز یک راهپیمایی در حمایت از آرمان‌های امام و محکومیت توهین به تمثال ایشان را بدهند تا مشخص شود چه کسانی به امام ارادات دارند».

وی خواستار آن شد، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و اکبر هاشمی رفسنجانی در مورد درخواست مجوز این راهپیمایی اقدام کنند.

مقامات دولتی ایران از زمان شکل‌گیری اعتراض‌های مردمی علیه نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه، همواره از صدور مجوز برای تجمعات و راهپیمایی‌های مورد درخواست معترضان خودداری کرده‌اند و چندین راهپیمایی سکوت را که با حضور میلیونی معترضان در نخستین روزهای پس از انتخابات برگزار شد، غیرقانونی می‌دانند.

این موضوع باعث شد که معترضان به نتایج انتخابات از مراسم‌های دولتی همچون مراسم روز قدس و ۱۳ آبان برای حضور در خیابان‌ها و نمایش اعتراض‌های خود استفاده کنند، که این گونه تجمعات با دخالت گسترده نیروهای امنیتی و نظامی سرکوب شد.

این در حالی است که بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی، تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است.

در تحولی دیگر در همین زمینه، قائم مقام سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی، با واقعی خواندن تصاویر پخش شده از تلویزیون ایران، از اعتراض این مؤسسه به پخش این تصاویر از صدا و سیما انتقاد کرد.

علی دارابی که پیشتر عضو شورای مرکزی و قائم مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی از تشکل‌های حامی محمود احمدی‌نژاد بود، در این نامه بار دیگر انگشت اتهام را به سوی معترضان به نتایج انتخابات برده و حادثه پاره کردن عکس آیت‌الله خمینی را به شعارهایی چون «نه غزه، نه لبنان» و «جمهوری ایرانی» پیوند زده است.

پیش از این حمید انصاری قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی در نامه‌ای به رئیس صدا و سیمای ایران، از اقدام تلویزیون دولتی ایران انتقاد کرده و آن را «حرمت‌شکنی بی‌سابقه صدا و سیما» خوانده بود.
XS
SM
MD
LG