لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

سه شهروند آمریکایی در ایران محاکمه می‌شوند


سه آمریکایی که در خاک ایران دستگیر شده‌اند.
سه آمریکایی که در خاک ایران دستگیر شده‌اند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه اعلام کرد که سه شهروند آمریکایی که در ایران دستگیر و به جاسوسی متهم شده‌اند در ایران محاکمه خواهند شد.

سارا شاورد، ۳۱ ساله، جاش فتال، ۲۷ ساله و شين باوئر، ۲۷ ساله، سه روزنامه‌نگار و کوه‌نورد آمريکايی هستند که چند روز پس از انتخابات رياست جمهوری ايران، به هنگام سياحت، از خط مرزی عراق و ايران در منطقه کردستان عبور کردند و توسط مرزبانان ايران دستگير شدند.

به دنبال انتشار گزارش‌ مربوط به بازداشت اين سه تن، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، با ابراز نگرانی از سرنوشت اين سه شهروند آمريکايی خواستار آن شد که دولت ايران درباره محل نگهداری آنها اطلاع‌رسانی کرده و بی‌درنگ آنها را آزاد کند.

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، در نشستی خبری با اشاره به این که این سه نفر «با اهداف مشکوک» وارد ایران شده‌اند گفت که قوه قضاییه جمهوری اسلامی «آنها را محاکمه خواهد کرد».

آقای متکی همچنین افزود که برای این افراد «حکم متناسب» با جرم صادر خواهد شد. مجازات جاسوسی در ایران اعدام است.

این نخستین بار نیست که ایران یک شهروند آمریکایی را به جاسوسی متهم کرده است. رکسانا صابری، خبرنگار ایرانی – آمریکایی، نیز به جرمی مشابه متهم شده بود و بیش از سه ماه را در زندان اوین سپری کرد، اما بالاخره با آن که جمهوری اسلامی جرم او را محرز اعلام کرده بود آزاد شد و به آمریکا بازگشت.

از سوی دیگر روز دوشنبه سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی با استناد به خبر «همکاری شهرام امیری با نیروهای آمریکایی» اعلام کرد که «نیروهای امنیتی کاخ سفید در ربودن این تبعه ایرانی دست داشته‌اند».

رامین مهمان‌پرست در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت که خبر همکاری شهرام امیری «با بازرسان آژانس و ارائه اطلاعات سایت فوردو» به نقل از «منابع امنیتی اروپا» اعلام شده است.

اشاره آقای مهمان‌پرست احتمالا به گزارش روز شنبه روزنامه بریتانیایی تلگراف است که می‌گفت شهرام امیری «پنهانی در فرودگاه فرانکفورت» با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ملاقات داشته و به آنها اطلاعات داده است.

روزنامه تلگراف منبع این خبر خود را «منابع اطلاعاتی فرانسه» معرفی کرده است.

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه گذشته با اشاره به «شواهد موجود» آمریکا را متهم کرد که آقای امیری را که برای حج عمره در عربستان به سر می‌برده ربوده است و کشور عربستان را مسئول دانست.

این در حالی است که فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با خبرنگاران در واکنش به این اتهام فقط گفت که «ما از ادعای ایران باخبریم»، اما «من اطلاعاتی در این باره ندارم».

خبرگزاری فرانسه هفته گذشته به نقل از برخی روزنامه‌های محلی عربستان سعودی گفت که شهرام امیری «دانشمند هسته‌ای» است و در ساخت دومین مرکز غنی‌سازی اورانیوم ایران در نزدیکی شهر قم با نام فوردو دست داشته است.
XS
SM
MD
LG