لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

کروبی و موسوی خواستار مجوز راهپيمايی از وزارت کشور می شوند


مير حسين موسوى در بيانيه روز دوشنبه خود بر ادامه اعتراض ها تاكيد كرده است ولى از هواداران خود خواسته است تا تقاضاهاى خود را به صورت «مسالمت آميز و قانونى» پيگيرى كنند.
مير حسين موسوى در بيانيه روز دوشنبه خود بر ادامه اعتراض ها تاكيد كرده است ولى از هواداران خود خواسته است تا تقاضاهاى خود را به صورت «مسالمت آميز و قانونى» پيگيرى كنند.
مهدى كروبى، از رهبران مخالفان دولت ايران، روز دوشنبه اعلام كرد: در تماس تلفنى با مير حسين موسوى تصميم گرفته شد كه براى راهپيمايى و محكومیت پاره كردن عكس آيت الله خمينى و نمايش آن در تلويزيون دولتى ايران درخواست مجوز راهپيمايى ارائه شود.

تلويزيون دولتى ايران در روزهاى اخير به طور مرتب صحنه هايى از تجمع دانشجويان در دانشگاه هاى تهران را نشان داده و مدعى شده است كه در جريان اين اعتراض ها، عكس بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران از سوى معترضان پاره شده است.

آقاى كروبى در گفت و گو با سايت «تغيير»، كه ديدگاه ها و اخبار وى را منعكس مى كند، گفته است: «نشر و اشاعه اين عمل از سوى صدا و سيما، مصداق تشويش اذهان عمومى است، چرا كه در موارد مشابه صدا و سيما عاقلانه رفتار كرد و مانع از انتشار تصاوير ساختار شكنانه بود.»

دبير كل حزب اعتماد ملى اقدام روزهاى اخير تلويزيون دولتى ايران را «يك توطئه از پيش تعيين شده» دانسته و گفته است كه نمايش پاره كردن عكس آيت الله خمينى، رفتارى «بسيار مشكوک و عجيب» بوده است.

آقاى كروبى افزود: «امروز بنده با مهندس مير حسين موسوى تلفنى صحبت كردم و قرار بر اين شد كه براى راهپيمايى و محكوم كردن رفتارهاى اين چنينى يک درخواست مجوز بدهيم.»

در همين حال، محمد تقی كروبى، فرزند اين نامزد معترض انتخابات، به عليرضا كرمانى از «راديو فردا» گفته است كه درخواست صدور مجوز راهپيمايى تا پيش از ظهر روز سه شنبه به وزارت كشور تسليم خواهد شد.

به گفته وى، «اين درخواست برابر با اصل ۲۷ قانون اساسى جمهورى اسلامى، مبنى بر حق مردم براى انجام راهپيمايى، تهيه و تنظيم شده است و از وزارت كشور خواسته شده تا در اسرع وقت پاسخ خود را اعلام كند.»

گفت و گوی علیرضا کرمانی با محمد تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، در باره درخواست مجوز راهپیمایی - بشنوید

ارائه درخواست مجوز از سوى اين دو رهبر معترض به نتيجه انتخابات به فاصله كمى از درخواست مشابه مجمع روحانيون مبارز، مهمترين تشكل روحانى اصلاح طلبان، مطرح مى شود.

مجمع روحانيون مبارز روز دوشنبه اعلام كرد كه درخواست انجام «راهپيمايى عمومى» را به فرماندارى تهران ارائه كرده است و پس از موافقت با اصل موضوع، زمان، مكان و برنامه هاى راهپيمايى با مراجعه نماينده مجمع به اين فرماندارى هماهنگ و تعيين خواهد شد.

پيشتر نيز، برخى از اصلاح طلبان و نمايندگان جناح اقليت در مجلس شوراى اسلامى خواستار صدور مجوز براى راهپيمايى «جنبش سبز» شده بودند تا به گفته آنها، حاميان آيت الله خمينى براى اعتراض به پاره كردن عكس رهبر پيشين ايران به خيابان ها بيايند.

در همین حال، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرده است که یکی از متهمان پاره کردن عکس رهبر پیشین ایران در همان روز ۱۶ آذر بازداشت شده است.

مسئوليت «حضور خودجوش مردم»

مهدى كروبى در بخش ديگرى از گفت و گوى خود با سايت «تغيير» گفته است: «گرچه براى راهپيمايى مسالمت آميز، طبق اصل ۲۷ قانون اساسى، نبايد درخواست مجوز داد اما با توجه به شرايط امروز ما و عدم خواست ما براى آسيب پذيرى مردم، درخواست مجوز خود را به وزارت كشور ارائه مى كنيم.»

وى ابراز اميدوارى كرده كه به اين درخواست با «حسن نيت» پاسخ داده شود ولى در عين حال گفته است: «در صورت مخالفت، ما نمى توانيم عواقب حضور خودجوش مردم را بر عهده بگيريم و هر گونه اتفاقى كه براى مردم انقلابى ايران بيفتد مسئوليتش متوجه آقايان است. با اين حال، ما گزارش خود را در صورت موافقت و مخالفت به مردم اعلام مى كنيم.»

اين نخستين بار نيست كه معترضان خواستار مجوز براى انجام راهپيمايى هاى خود شده اند ولى هر بار وزارت كشور با اين درخواست ها مخالفت كرده است.

درخواست هاى اخير در حالى مطرح مى شود كه آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، روز يكشنبه خواستار آرامش در باره موضوع پاره كردن عكس آيت الله خمينى و رسيدگى به اين اتفاق توسط دستگاه قضايى شده بود.

مقام هاى جمهورى اسلامى نگران هستند كه در صورت صدور مجوز راهپيمایی براى طرفداران گروه هاى اصلاح طلب، موج وسيع معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى به خيابان ها سرازير شده و عليه مقام هاى اين كشور و سركوب هاى شش ماه گذشته دست به اعتراض گسترده بزنند.

نمايش پاره كردن عكس آيت الله خمينى به بهانه اى در دست هواداران دولت و رهبر جمهورى اسلامى ايران تبديل شده است تا با استفاده از آن، با اعتراض هاى چند ماه اخير به نتيجه انتخابات مقابله كرده و پيش از آغاز ماه محرم به بزرگترين بحران جمهورى اسلامى از زمان پيروزى انقلاب بهمن ۱۳۵۷ پايان دهند.

اين تلاش ها در حالى دنبال مى شود كه مير حسين موسوى در بيانيه روز دوشنبه خود بر ادامه اعتراض ها تاكيد كرده است ولى از هواداران خود خواسته است تا تقاضاهاى خود را به صورت «مسالمت آميز و قانونى» پيگيرى كنند.
XS
SM
MD
LG