لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

«مشارکت ارتش آمریکا در عملیات نظامى در یمن علیه القاعده»


نمایی از شورشیان شیعی در یمن
نمایی از شورشیان شیعی در یمن
در حالى که یک روزنامه آمریکایى از مشارکت ارتش ایالات متحده در حملات اخیر ارتش یمن به پایگاه‌هاى القاعده در این کشور خبر داده است، دولت یمن هر گونه مداخله مستقیم آمریکا در این حملات را رد کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از برخى «مقام‌هاى بلندپایه» در دولت باراک اوباما اعلام کرد، ارتش ایالات متحده آمریکا به ویژه از طریق «ارسال تسلیحات و ارایه اطلاعات» در حمله روز پنجشنبه ارتش یمن به پایگاه‌هاى سازمان تروریستى القاعده در این کشور مشارکت داشته است.

از سوى دیگر شبکه تلویزیونى فاکس نیوز آمریکا نیز روز شنبه به نقل از «دو مقام ارشد آمریکایى» اعلام کرد که ارتش ایالات متحده دو موشک به سوى پایگاه‌هاى القاعده شلیک کرده است.

یکى از این مقام‌هاى آمریکایى در باره عملیات ارتش یمن علیه القاعده به فاکس نیوز گفته است:« این حملات از نظر سیاسى بسیار با اهمیت است و نشان مى دهد که یمن تلاش خود را براى مبارزه با اعضاى القاعده در خاک این کشور شدت بخشیده است».

همچنین شبکه تلویزیونى اى‌بى‌سى آمریکا نیز به نقل از منابع مطلع در واشنگتن اعلام کرده است، « حمله به پایگاه آموزشى القاعده در شمال صنعا و یک مکان دیگر به دستور باراک اوباما صورت گرفته است».

ارتش یمن روز پنجشنبه اعلام کرده بود، در یک رشته عملیات گسترده، طرح‌هاى اعضاى القاعده را براى انجام حملات انتحارى علیه اهداف خارجى و محلى خنثى کرده و ۳۴ تن از «تروریست ها» را از پاى در آورده و ۱۷ نفر دیگر از آنها را بازداشت کرده است.

این در حالى است که به گفته شاهدان عینى در حملات روز پنجشنبه ۶۰ کشته شده‌اند که بیشتر آنها شهروندان غیرنظامى و به ویژه زنان و کودکان بوده‌اند. همچنین یک مقام محلى در یکى از استان‌هاى شمالى یمن نیز گفته بود تنها ده نفر از کشته شدگان از افراد مسلح بودند.

هر چند با توجه حساسیت افکار عمومى در یمن دولت این کشور نمى‌تواند، علناً خواستار مشارکت نظامى آمریکا در بحران داخلى این کشور شود، با این حال خبرگزارى یمن گزارش داده است که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در تماس تلفنى با على عبدالله صالح رییس جمهور یمن از «عملیات شجاعانه علیه القاعده» ابراز خرسندى کرده است.

از سوى دیگر برایان ویتمن سخنگوى پنتاگون با بیان این که «القاعده یک تهدید جدى براى یمن، آمریکا و منافع منطقه است»، به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته است: « یمن باید خود به تنهایى عملیات علیه القاعده را هدایت کند».

یمن از جمله مناطق سنتى فعالیت اعضاى القاعده به شمار مى‌آید و در گذشته نیز اعضاى این گروه بارها علیه سفارتخانه‌هاى خارجى دست به انجام حملات تروریستى زده‌اند.

دولت مرکزى یمن علاوه بر چالش رویارویى با نیروهاى جهادى القاعده، با بحران ناشى از شورش شیعیان زیدى نیز روبرو است.

نبردهاى ارتش یمن با شیعیان مسلح الحوثى از نیمه تابستان گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد، و به تازگى ارتش عربستان سعودى نیز وارد این نبردها شده است.

دولت‌هاى یمن و عربستان سعودى، جمهورى اسلامى ایران را به مداخله در بحران یمن و حمایت از شیعیان زیدى متهم مى‌کنند.
XS
SM
MD
LG