لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

«حکم ممنوع‌الخروجی فاطمه معتمدآریا لغو شد»


فاطمه معتمدآریا
فاطمه معتمدآریا
دادستان عمومی و انقلاب تهران می گوید که حکم ممنوع‌الخروجی فاطمه‌ معتمد‌آریا، بازیگر سینما، لغو شده است و پرونده‌‌های جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب، دو سینماگر ممنوع‌الخروج شده دیگر، نیز به دادگاه ارجاع می‌شود.

عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران، که روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در تهران سخن می‌گفت، از لغو حکم ممنوعیت خروج فاطمه معتمدآریا از کشور خبر داد.

در ماه‌های اخیر و به دنبال بالا گرفتن موج ممنوع‌الخروج کردن شماری از چهره‌های منتقد دولت، سه سینماگر ایرانی، از جمله فاطمه معتمد‌آریا نیز از سفر به خارج منع شده بودند.

فاطمه معتمدآریا از جمله هنرمندانی بود که در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه از میرحسین موسوی حمایت کرده بود.

دادستان تهران در باره لغو ممنوعیت خروج این بازیگر سرشناس گفته است: « همانطور که پیش از این اعلام کردیم در مورد خانم فاطمه معتمدآریا رفع ممنوعیت به عمل آمده و در مورد آقایان طهماسب و جعفر پناهی قرار شد پرونده‌های آنان به دادگاه ارسال شود.»

چند ماه پیش، هنگامی که فاطمه معتمدآریا و مجتبی میر طهماسب قصد داشتند به دعوت آکادمی اسکار به ایالات متحده آمریکا سفر کنند، نیروهای امنیتی در فرودگاه تهران گذرنامه‌های آنها را توقیف و اجازه خروج از کشور را به آنها ندادند.

چندی بعد نیز جعفر پناهی، فیلسماز ایرانی، هنگام خروج از کشور به مقصد فرانسه در فرودگاه امام خمینی تهران ممنوع الخروج اعلام شد.

هر چند مقام‌های مسئول تاکنون دلیل توقیف گذرنامه‌های این هنرمندان و ممنوع‌الخروج کردن آنها را اعلام نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد، این اقدام بی‌ارتباط با حمایت این هنرمندان از نامزدهای اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری نباشد.

در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری شمار زیادی از هنرمندان ایرانی از مهدی کروبی یا میرحسین موسوی دو رقیب اصلاح‌طلب محمود احمدی‌نژاد حمایت کرده و سیاست‌های احمدی‌نژاد را به تندی مورد انتقاد قرار داده‌بودند.

جعفر پناهی، فاطمه معتمد آریا و مجتبی میرطهماسب، اوایل آبان ماه در واکنش به ممنوع‌الخروج شدن خود با انتشار نامه‌ای خطاب به مردم ایران، با انتقاد از این تصمیم حکومت تأکید کرده بودند: « ما سینماگریم. در این سی سال سینماگر شده‌ایم و به واسطه فیلم‌هایمان در مجامع جهانی نماینده فرهنگ و هویت ایرانی خویش بوده‌ایم. هیچ دولتی این هویت را به ما نبخشیده است که بتواند آن را از ما پس بگیرد.»

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «ما همواره به فرهنگ کشورمان بالیده‌ایم و آن را در معرض تماشای مردم جهان قرار داده‌ایم. ولی اکنون حق عبور از مرزها را از ما گرفته‌اند؛ گلایه‌ای نداریم. حتی نمی‌دانیم به چه اتهامی؛ باز هم گله‌ای نداریم. اما ما می‌خواهیم همچنان سینماگر مستقل ایرانی باقی بمانیم.»

در حالی که مقام‌های وزارت ارشاد دلیل ممنوع‌الخروج شدن این هنرمندان را مسایل «قضایی» اعلام کرده بودند، جعفری دولت‌آبادی روز سه‌شنبه در این باره گفته است: «گزارش‌هایی در مورد این افراد مطرح شد که منجر به ممنوع‌ الخروج شدن آنها شد که در مورد خانم معتمدآریا مرتفع شد و در مورد دو نفر دیگر این گزارش‌ها کماکان باقی است و این دادگاه است که باید تصمیم دادستانی را تایید یا نقض کند.»

دادستان تهران از پاسخ به این پرسش که آیا ممنوع‌الخروج کردن این سینماگران به دلایل سیاسی بوده است، خودداری کرد.
XS
SM
MD
LG