لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

دادگاه شهروند فرانسوی در تهران برگزار شد


کلوتیلد ریس
کلوتیلد ریس
روز چهارشنبه جلسه‌ای دیگر از دادگاه کلوتیلد ریس، شهروند فرانسوی که در جریان حوادث پس از انتخابات به وی اتهام جاسوسی زده شده است برگزار شد.

محمدعلی ثابت، وکیل مدافع خانم ریس، به خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس گفت: «صبح امروز چهارشنبه دادگاه رسیدگی به اتهامات ریس در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.»

به گفته محمدعلی ثابت، جلسه امروز دادگاه سه ساعت به طول انجامیده است.

کلوتیلد ریس، مدرس زبان فرانسه در دانشگاه اصفهان، در گرماگرم اعتراض‌های گسترده مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، روز چهارشنبه دهم تیرماه هنگامی که قصد خروج از ایران را داشت در فرودگاه تهران دستگیر شد.

کلوتیلد ریس که ۲۳ سال دارد سرانجام پس از یک ماه و نیم با قید وثیقه ۲۰۰ هزار یورویی از زندان اوین آزاد شد. آزادی کلوتیلد ریس مشروط به این شده است که وی تا پایان دادگاه خود در سفارت فرانسه در تهران اقامت داشته باشد.

عکس‌هایی که کلوتیلد ریس از اعتراض‌های مردمی پس از ۲۲ خرداد گرفته است، دلیل بازداشت وی عنوان شده است.

پس از آزادی مشروط خانم ریس، وزارت خارجه فرانسه از حمایت‌های اتحادیه اروپا و نیز تلاش سوریه برای آزادی این دختر قدردانی کرد.

بلافاصله پس از آزادی کلوتیلد ریس از زندان اوین، نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، با وی صحبت کرد و به خانم ریس اطمینان داد که از پشتیبانی کامل مردم فرانسه برخوردار است.

این دختر فرانسوی از جمله متهمانی بود که در محاکمه‌های موسوم به «کودتای مخملی» با حدود ۱۰۰ نفر دیگر و از جمله نازک افشار، کارمند سفارت فرانسه، در پیوند با رویدادهای پس از انتخابات به محاکمه کشیده شد.

محمدعلی ثابت، وکیل مدافع این شهروند فرانسوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس که محاکمه‌های پس از انتخابات را پوشش می‌دهد، روز چهارشنبه همچنین اظهار داشت که کلوتیلد ریس باید یک جلسه دیگر هم در دادگاه حضور پیدا کند.

محمدعلی ثابت همچنین گفت سفیر فرانسه و یکی از کارکنان سفارت فرانسه نیز روز چهارشنبه در بیرون دادگاه حضور داشته‌اند.
XS
SM
MD
LG