لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۵

آمريكا: ايران در برخورد با معترضان شبيه يك «حکومت پليسى» رفتار مى كند


فيليپ كراولى، سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا، به خبرنگاران گفت: «ايران به نحو فزاينده اى در حال نشان دادن چهره خود به عنوان يك دولت پليسى است.»
فيليپ كراولى، سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا، به خبرنگاران گفت: «ايران به نحو فزاينده اى در حال نشان دادن چهره خود به عنوان يك دولت پليسى است.»
ايالات متحده آمريكا روز چهارشنبه پس از اينكه نيروهاى امنيتى ايران به شدت با معترضان در اصفهان درگير شدند، جمهورى اسلامى را متهم كرد كه رفتار آن به نحو فزاينده اى شبيه يك «حکومت پليسى» شده است.

فيليپ كراولى، سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا، به خبرنگاران گفت: «ايران به نحو فزاينده اى در حال نشان دادن چهره خود به عنوان يك حکومت پليسى است.»

وى افزود: «ايران از تمام اهرم ها و ابزارهاى متعدد امنيتى استفاده مى كند تا آمال و آرزوهاى مردمش را براى داشتن روابطى متفاوت با دولت خود لگد مال كند.»

به گفته سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا، «مردم (ايران) تا كنون به دنبال يافتن راه هايى براى اعمال حقوق جهانى خود در زمينه برگزارى آزادانه تجمع و آزدى بيان بوده اند. ولى ايران در تلاش است تا راه هايى پيدا كند تا از دسترسى آنها به ابزارهاى مدرن ارتباطى جلوگيرى كند.»

آقاى كراولى مى گويد: «ايران بايد به آنچه كه مردم اين كشور مى گويند توجه كند. آنها حكومتى مى خواهند كه براى آنها كار كند، منافع آنها را تامين نمايد و اينكه كشور را به جهت متفاوتى از رابطه با ديگر نقاط جهان رهنمون سازد.»

درگيرى هاى تازه در ايران روز چهارشنبه در شهر اصفهان پس از آن رخ داد كه نيروهاى لباس شخصى همراه با نيروى انتظامى از برگزارى مراسم ترحيم براى آيت الله منتظرى، مرجع تقليد شيعيان، جلوگيرى كردند.

به گزارش منابع خبرى نزديك به اصلاح طلبان، قرار بود كه مجلس بزرگداشت آيت ‌الله منتظرى به دعوت آيت‌الله طاهرى صبح چهارشنبه در مسجد سيد اين شهر برگزار شود ولى قبل از آغاز مراسم، نيروهاى دولتى و لباس‌ شخصى‌ ها به مردم حمله كرده و براى متفرق كردن آنها از باتوم، گاز فلفل و گاز اشك‌ آور استفاده كردند.

دعوت آيت ‌الله طاهرى براى بزرگداشت آيت ‌الله منتظرى پس از آن صورت گرفت كه خانواده اين مرجع تقليد اعلام كرد كه به دليل «احتراز از درگيرى‌هاى احتمالى و صدمه خوردن مردم» مراسم روز سوم و شب هفت برگزار نخواهند كرد.

آيت الله منتظرى روز ۲۸ آذرماه در سن ۸۷ سالگى در شهر قم درگذشت و مراسم تشييع پيكر وى با حضور ده ها هزار نفر و شخصيت هاى برجسته نزديك به اصلاح طلبان برگزار شد.

يك روز پس از اين مراسم، صدها تن از هواداران آيت الله خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى ايران، در شهر قم راهپيمايى كرده و سپس به دفتر آيت الله منتظرى و آيت الله يوسف صانعى حمله كردند.

فوت آيت الله منتظرى بار ديگر تنش ها و خشونت هاى داخلى در ايران پس از انتخابات دهم رياست جمهورى را افزايش داده است و مقام هاى جمهورى اسلامى ايران نگران هستند كه درگيرى ها و راهپيمايى معترضان به نتيجه انتخابات در روزهاى تاسوعا و عاشورا شدت بگيرد.

مخالفان اعلام كرده اند كه براى روز پنجشنبه راهپيمايى وسيعى را تدارك ديده اند و در روزهاى ماه محرم روند اعتراض هاى شش ماه گذشته را ادامه مى دهند.

در ماه هاى گذشته، معترضان در شعارهاى خود از باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا، خواسته اند تا موضع خود را در قبال سياست هاى دولت ايران در برابر معترضان روشن كند.

دولت آمريكا كه از سال گذشته سياست تعامل با ايران را در پيش گرفته است تلاش كرده تا موضعى مبنى بر دخالت در امور داخلى ايران اتخاذ نكند.

با اين حال مقام هاى آمريكايى در برهه هاى مختلف با محكوم كردن سركوب معترضان در ايران از مقام هاى جمهورى اسلامى خواسته اند تا حق آزادى بيان و آزادى برگزارى اجتماعات را به رسميت بشناسند.
XS
SM
MD
LG