لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

شیوا نظرآهاری، بار دیگر در اوین


شیوا نظرآهاری
شیوا نظرآهاری
شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر که اندکی پس از انتخابات خرداد ماه بازداشت و سپس به قید وثیقه آزاد شده بود، بار دیگر بازداشت شد؛ این بار درحالی که برای شرکت در مراسم ختم آیت‌الله منتظری راهی شهر قم بود.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، خانم نظرآهاری در تماسی تلفنیی با خانواده خود گفته است که در زندان اوین به سر می‌یرد و «پرونده جدیدی را برای وی تشکیل داده اند و به همین جهت خود را برای حبس طولانی مدت آماده کرده است.»

در باره بازداشت شیوا نظرآهاری و پرونده او با محمد شریف یکی از وکلایش گفت‌وگو کرده ایم.

محمد شریف: همان طور که قبلاً اعلام شده، خانم شيوا نظرآهاری در حال سوار شدن به اتوبوس برای عزيمت به قم به منظور شرکت در مراسم تدفين آيت‌الله منتظری بازداشت شده است. ‌

با توجه به پرونده قبلی خانم نظرآهاری که با صدور قرار وثيقه آزاد شده و با توجه به اين که مرتکب جرم مشهودی نشده که اکنون بازداشت مجدد او را توجيه کند، بنابراين فکر می‌کنم که قرار صادر در پرونده قبلی تشديد شده، يعنی قرار وثيقه در پرونده قبلی به قرار بازداشت تبديل شده است.

تا زمانی که من پرونده خانم نظرآهاری را نخوانم، نمی‌توانم اظهار نظر قطعی در مورد وضعيت فعلی ايشان داشته باشم، البته من حتی تا به حال نتوانسته‌ام پرونده قبلی او را هم بخوانم.

آقای شريف! چرا نتوانستيد پرونده قبلی خانم نظرآهاری را بخوانيد؟

چون پرونده هنوز منتهی به صدور کيفرخواست نشده و از طرف مراجع قضايی اين طور مطرح شده که پرونده در مرحله تحقيقات مقدماتی است. در پرونده های امنيتی تا زمانی که پرونده در مرحله تحقيقات مقدماتی است و به دادگاه ارجاع نشده، آن را در اختيار وکيل قرار نمی‌دهند. به همين دليل من هنوز پرونده قبلی ايشان را هم نخوانده‌ام.

با توجه به اين که در بازداشت اخير جرمی ‌اتفاق نيفتاده، بنابراين بازداشت خانم نظرآهاری مرتبط با تشديد قرار پرونده قبلی او است.

آقای شريف! در اين مرحله اقدامی برای آزادی خانم نظرآهاری انجام شده است؟

اقداماتی چون مراجعه به بازپرسی که در مورد بازداشت تصميم اتخاذ کرده و پرسش از اين که چه زمانی تحقيقات مقدماتی خاتمه پيدا می‌کند تا من از علت بازداشت موکلم آگاه شوم. همچنين تقاضای صدور مجوز برای ملاقات در صورتی که مقام های زندان موافقت کنند، چون يکشنبه گذشته به رغم داشتن نامه از طرف رئيس دادگاه برای ملاقات آقای عبدالله مومنی، مقام های زندان به من اجازه ندادند او را ملاقات کنم.

اتوبوسی که عازم قم بود

پس از درگذشت آیت‌الله منتظری برخی از کسانی که در مراسم ختم وی شرکت کرده بودند بازداشت شده‌اند. اما این بازداشت‌ها حتی اندکیی پیش از رسیدن به مراسم ختم این فقیه منتقد و در راه قم انجام شد.

شیوا نظرآهاری یکی از این افراد است.

گفته می‌شود افرادی که همراه این فعال حقوق بشر بودند از جمله کسانی هستند که کمپینی را به نام «عاطفه نبوی»، دانشجوی بازداشت شده در راهپيمايی ۲۵ خرداد به راه انداخته‌اند. این کمپین مدنی تلاش می‌کند تا عاطفه نبوی از زندان آزاد شود.

خانم نظرآهاری پس از آنکه با گذاشتن وثیه از زندان آزاد شد، خاطراتی را ملاقات خود با عاطفه نبوی در زندان اوین منتشر کرد. در این خاطرات، عاطفه نبوی یکی از قربانیان شکنجه جسمی و جنسی معرفی شده است.

[ببینید: برای عاطفه نبوی. پرعاطفه بمان. بخشی از خاطرات شیوا نظرآهاری از شنیده‌ها و ملاقاتش در زندان (منتشر شده در وب‌‌سایت کانون زنان ایرانی). رادیو فردا مسئول محتوای وب‌سایت‌های دیگر نیست.]

نسرین ستوده، حقوقدان در باره بازداشت خانم نظرآهاری، بازجویی از دیگر افرادی که همراه وی عام قم بودند و موکلش، عاطفه نبوی، می‌گوید:

مطابق اظهارات ديگر افرادی که به همراه خانم نظرآهاری چند ساعتی مورد بازداشت و بازجويی قرار گرفته اند، اتهام اصلی که برای خانم نظرآهاری و دوستان ديگری که در آن اتوبوس بودند مطرح شده است اين بوده که چرا آنها مبادرت به ايجاد «کمپين عاطفه نبوی» کرده‌اند.

همان طور که می دانيد موکل من، خانم عاطفه نبوی، فقط به دليل شرکت در راهپيمايی ۲۵ خرداد به چهار سال حبس تعزيری از سوی شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب اسلامی محکوم شده و صراحتاً در حکم صادره عليه عاطفه اعلام شده که او به دليل فعاليت خانواده‌اش به چنين مجازات سنگينی محکوم می‌شود، يعنی مهمترين اصل حقوق کيفری که اصل شخصی بودن جرم و مجازات است در اين حکم ناديده گرفته شده است.

به همين دلايل من فکر می کنم خانم نظرآهاری به درستی دست به ايجاد چنين کمپينی زده و از اين بابت هم تحت فشار قرار گرفته است.

خانم ستوده! آيا ايجاد «کمپين عاطفه نبوی» بر اساس قوانين ايران جرم است؟

همان طور که شرکت خانم عاطفه نبوی در راهپيمايی مطابق قانون اساسی عملی کاملاً قانونی بوده، ايجاد کمپين هم در هيچ جای قوانين ايران جرم تلقی نمی‌شود. هر ايرانی حق دارد در سايت‌های اينترنتی به ايجاد کمپين‌هايی از اين قبيل مبادرت کند.

بنابراين حتی اگر خانم نظرآهاری مبادرت به ايجاد چنين کمپينی کرده باشد ( البته من واقعاً اطلاع ندارم که اين کار را انجام داده يا نه) باز هم عمل مجرمانه‌ای انجام نداده است.
XS
SM
MD
LG