لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

درگیری نیروهای دولتی و معترضان در روز تاسوعا و شلیک گاز اشک‌آور


منابع نزدیک به معترضان ایران می‌گویند که در جریان عزاداری‌های روز شنبه، روز تاسوعا، درگیری‌هایی بین نیروهای دولتی و مخالفان دولت در نقاط مختلف تهران رخ داده و پلیس ضد شورش با شلیک گاز اشک‌آور سعی در پراکنده کردن معترضان در حوالی میدان امام حسین داشته است.

برخی از گزارش‌ها از تهران حاکی از آن است که همزمان با روز تاسوعا، از روزهای اصلی بزرگداشت امام سوم شیعیان، نقاط مختلف این شهر صحنه درگیری‌های پراکنده میان معترضان و پلیس ضد شورش بوده است.

این درگیری‌ها به ویژه حدفاصل میدان امام حسین و میدان انقلاب تهران گزارش شده و آن طور که جرس، از وب‌سایت‌های نزدیک به معترضان گزارش کرده است نیروهای ضد شورش در حوالی پل چوبی تهران علاوه بر درگیری با مردم اقدام به شکستن شیشه خودروها به وسیله باتون کرده‌اند.

جرس همچنین بر اساس گزارش‌های رسیده خبر داده است که شمار قابل توجهی از نیروهای ضد شورش با تجهیزات کامل، در حال اعزام از میدان فردوسی تهران، به سمت چهارراه ولی‌عصر و میدان انقلاب هستند.

خبرگزاری‌های بین‌المللی وقایع امروز تهران را به نقل از وب‌سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان گزارش کرده‌اند اما توضیح داده‌اند که به دلیل ممنوعیت این خبرگزاری‌ها از پوشش تحرکات معترضان، نتوانسته‌اند به صورت مستقل این گزارش‌ها را تأیید کنند.

عزاداری امام حسین، امام سوم شیعیان، از بزرگترین گردهمایی‌های مردمی غیردولتی در شهرهای مختلف ایران است و از این رو پیش‌بینی می‌شود که با وجود گذشت بیش از شش ماه از اعتراض‌های مردمی به نتایج انتخابات، این عزاداری‌ها بار دیگر به صحنه نمایش قدرت معترضان در برابر نیروهای دولتی تبدیل شود.

از سوی دیگر امسال تاسوعا و عاشورا، دو روز اصلی بزرگداشت امام حسین، با هفتمین روز درگذشت آیت‌الله منتظری از حامیان جنبش اصلاح‌طلبی در ایران مقارن شده و با توجه به سرکوب مراسم‌هایی که در روزهای گذشته در یادبود آیت‌الله منتظری برگزار شده، انتظار می‌رود که علاقه‌مندان و هواداران این مرجع شیعه نیز در این دو روز در شهرهای مختلف ایران به برگزاری مراسم بزرگداشت برای وی اقدام کنند.

در همین حال یک شاهد عینی با تأیید درگیری‌ها در حوالی پل چوبی تهران، به رادیو فردا گفت که از حوالی ساعت ۱۱ که در مسیرهای مختلف خیابان انقلاب، حدفاصل چهارراه ولی عصر و پل چوبی تردد داشته است، شاهد ترافیک سنگین بوده و بر اساس مشاهداتش اتوبوس‌ها خط ویژه مملو از شهروندان معترضی بوده که در حال سر دادن شعارهای اعتراضی بوده‌اند.

وی گفت که در حوالی چهارراه ولی‌عصر نیروهای گارد ویژه با حمله به خودروهایی که به نشانه اعتراض بوق می‌زند پلاک این خودروها را می‌کندند.

این شاهد عینی گفت که به ویژه در اطراف پل چوبی و چهارراه ولی‌عصر شاهد، ضرب و شتم مردم توسط نیروهای گارد ویژه بوده و همچنین از دستگیری برخی از معترضان توسط نیروهای دولتی خبر داد.

این شهروند تهرانی همچنین گفت که در حوالی دانشگاه تهران، به ویژه ورودی خیابان فخر رازی شاهد تجمعاتی بوده که در آن معترضان به سر دادن شعارهایی از جمله مرگ بر دیکتاتور پرداخته‌اند و یادآور شده که نیروهای دولتی موتورسوار هر جا که تجمعی شکل می‌گرفت، برای متفرق کردن جمعیت حاضر می‌شدند.

وی در عین حال گفت که به دلیل برخوردهای صورت گرفته با معترضان، بسیاری از آنها سوار بر خوردوهای خود اقدام به سر دادن شعارهای اعتراضی می‌کردند و حجم خودروهای موجود در خیابان انقلاب یک «ترافیک سبز» را رقم زده بود.

این شاهد عینی گفت که بیشتر برخوردها با معترضان توسط گارد ضدشورش صورت گرفته ولی نیروهای لباس شخصی چماق به دست هم به صورت پراکنده حضور داشتند.

یک شاهد عینی از مشهد هم با اشاره به اینکه امروز و فردا در دفتر آیت‌الله صانعی در مشهد مراسمی برای بزرگداشت آیت‌الله منتظری برپا است، گفت که پس از مراسم امروز دست کم یکی از شرکت‌کنندگان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

این شاهد عینی همچنین گفت که نیروهای امنیتی با نصب دوربین از تمام کسانی که در این مراسم شرکت کرده بودند، تصویر برداری کردند.

در همین گزارش‌های رسیده از نجف‌آباد، زادگاه آیت‌الله منتظری، هم حاکی از آن است که تدابیر شدید امنیتی در سطح این شهر برقرار است و بر اساس گفته‌های یک شاهد عینی صبح امروز چندین نفر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.
XS
SM
MD
LG