لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

با محاصره بیت‌ آیت‌الله خمینی، سخنرانی خاتمی ناتمام ماند


سخنرانی محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، در حسینیه جماران، محل اقامت بیت آیت‌الله خمینی، که قرار بود در شب عاشورا برگزار شود، به دلیل محاصره نیروهای امنیتی و حمله لباس شخصی‌ها به شرکت‌کنندگان، ناتمام ماند.

برپایه گزارش‌ها منتشر شده، شمار زیادی از مردم، امشب برای شرکت در مراسم حسینیه جماران، راهی این محل شده بودند که در سر راه خود با نیروهای امنیتی مواجه شدند؛ گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که نیروهای امنیتی به ضرب و شتم شدید مردم نیز پرداخته‌اند.

سایت پارلمان نیوز نیز گزارش داده است، در حالیکه دقایقی از سخنرانی محمد خاتمی در حسینیه جماران می‌گذشت، «گروهک فشار» با سر دادن «حیدر حیدر»، «ابوالفضل علمدار خامنه‌ای نگهدار» به بیت آیت الله خمینی حمله کردند که باعث شد سخنرانی محمد خاتمی ناتمام بماند.

یک شاهد عینی که خواست نامش فامش نشود به رادیو فردا گفت که خیابان نیاوران و اطراف حسینیه جماران متشنج بوده است؛ به گفته این شاهد عینی نیروهای حکومتی با استفاده از گاز اشک‌آور، باتوم، شوک الکتریکی و زنجیر به شدت به مردم حمله‌ور شدند؛ این فرد همچنین گفته است مردم در این مناطق در حال شعار دادن بوده‌اند.

بیت آیت‌‌الله خمینی، متولی آرامگاه وی، پیشتر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که مراسم عزاداری شب‌های محرم، در این محل آرامگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی برگزار نخواهد شد
روز شنبه که مصادف با تاسوعا بود، نیروهای حکومتی با حضور گسترده در خیابان‌های تهران، به سرکوب معترضان جنبش سبز پرداختند.

سخنرانی شنبه شب محمد خاتمی در حالی ناتمام ماند که پیشتر سایت‌های اصلاح‌طلبان برگزاری این مراسم را در شب عاشورا را اعلام کردند. پیش از این سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان خبر داده بودند که سخنرانی محمد خاتمی که به صورت سنتی در این ایام همه ساله در خانه هنرمندان برگزار می‌شد، نیز لغو شده بود.

امسال همچنین بیت آیت‌‌الله خمینی، متولی آرامگاه وی، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مراسم عزاداری شب‌های محرم، در این محل آرامگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی برگزار نخواهد شد.

بیت آیت‌الله خمینی پیش از این نیز مراسم شب‌های قدر را که همه ساله در آرامگاه آیت‌الله خمینی و با سخنرانی محمد خاتمی و علی‌اکبر ناطق نوری برگزار می‌شد، لغو کرده بود.

گزارش‌های مربوط به اخلال در سخنرانی محمد خاتمی، در حالی است که روز شنبه خیابان‌های مرکزی تهران نیز صحنه برخورد نیروهای دولتی و معترضان بود و بر اساس خبرهای رسیده از تهران پلیس ضد شورش برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.
XS
SM
MD
LG