لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

کروبی: حکومت جماعتی وحشی را به جان مردم انداخت


مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی
مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی
مهدی کروبی در پیامی به مناسبت حوادث روز عاشورا با مقایسه جمهوری اسلامی با حکومت پهلوی گفت که حکومت شاه «حرمت عاشورا نگه داشت»، اما حکومت فعلی «جماعتی وحشی را به جان مردم انداخت».

تهران و سایر شهرهای ایران در روز یک‌شنبه، پنجم دی‌ماه، مصادف با عاشورای محرم شاهد درگیری نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با مخالفان حکومت بودند، درگیری‌ای که اغلب خبرگزاری‌های دنیا از آن به عنوان «خونین‌ترین مواجهه جمهوری اسلامی با مردم» یاد کردند و به کشته شدن هشت تن و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن انجامید.

آقای کروبی که به همراه میرحسین موسوی پس از نزدیک به هفت ماه هم‌چنان دولت محمود احمدی‌نژاد را به رسمیت نشناخته است در پیامی که در آخرین ساعات یک‌شنبه، روز عاشورا، منتشر شد می‌گوید: «به‌راستی چه شده است که حکومت... در روز عاشورا دست بر خون مردم برده و جماعتی وحشی را به جان مردم انداخته است.»

مهدی کروبی که پس از هفت ماه هنوز بر بروز تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خردادماه از سوی حامیان آقای احمدی‌نژاد پافشاری می‌کند در این پیام بار دیگر این انتخابات را «اوج عدم تمکین» یک جریان خاص در ایران از «اصول قانون اساسی و امام خمینی» دانسته است.

او همچنین با اشاره به حوادث پس از انتخابات که در این مدت ایران را به تیتر یک اغلب رسانه‌های دنیا تبدیل کرده است از جمله «برگزاری دادگاه‌های نمایشی و خشونت بی حد و حصر... در کهریزک» می‌گوید عدم تمکین این جریان از قانون اساسی «هفت ماه است که کشور و مردم را به پرداخت هزینه‌ای جبران‌ناپذیر دچار کرده است».

مهدی کروبی در ادامه پیام خود به حمله و تخریب حسینیه جماران توسط «عده‌ای از اوباش اجیرشده» در روز شنبه، شب عاشورا، اشاره می‌کند و می‌گوید که این اقدام «با هماهنگی مراکزی خاص» انجام گرفته است.

شنبه شب همزمان با سخنرانی سالانه محمد خاتمی که امسال در حسینیه جماران، متعلق به بیت آیت‌الله خمینی، برگزار شد، عده‌ای لباس‌شخصی با شکستن شیشه‌ها و سر دادن شعارهایی در حمایت از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و «هتاکی و فحاشی» سخنرانی را بر هم زدند و به ارعاب مردم پرداختند.

حمله و تخریب بیت آیت‌الله خمینی در حالی صورت گرفت که رسانه‌های رسمی حامی آیت‌الله خامنه‌ای و دولت احمدی‌نژاد در یک ماه گذشته با استناد به تصاویری از عکس پاره‌شده بنیان‌گذار جمهوری اسلامی جنبش سبز و حامیان میرحسین موسوی را به هتک حرمت او متهم کرده‌اند.

مهدی کروبی در پیام خود از عاشورای سال ۱۳۴۲ و «تظاهرات عظیم» مردم ایران علیه محمدرضا پهلوی یاد می‌کند و می‌گوید که «رژیم ستم‌شاهی حرمت عاشورا نگاه داشت و سرکوب و دستگیری را به روزهای بعد موکول کرد».

او ضمن گفتن تسلیت به «ملت بزرگ ایران و خانواده‌های آسیب‌دیده» می‌افزاید: «چه شده است که حرمت عاشورا و عزاداران در ظهر عاشورا نگاه داشته نمی‌شود و آنان را به خاک و خون می‌کشند.»
XS
SM
MD
LG