لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۳

بسیج و سپاه تهران خواستار «اشد مجازات» براى رهبران مخالفان شدند


محافظه کاران ایران از مهدی کروبی (راست) و میر حسین موسوی به عنوان «سران فتنه» یاد می کند.
محافظه کاران ایران از مهدی کروبی (راست) و میر حسین موسوی به عنوان «سران فتنه» یاد می کند.
سپاه تهران و سازمان بسیج مستضعفین با انتشار بیانیه‌‌هایى معترضان به نتایج انتخابات و شرکت کنندگان در تظاهرات روز یکشنبه را به «شکستن حرمت عاشورا» متهم کرده و از دستگاه قضایى خواسته‌اند، با «فتنه‌گران» به شدت برخورد کند.

به گزارش خبرگزارى ایلنا، سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌اى در واکنش به تظاهرات گسترده معترضان به نتایج انتخابات در روز عاشورا در تهران و برخى دیگر از شهرهاى ایران، آنها را به « اهانت به عاشورا و کربلا» متهم کرده و از «مسئولین قضایى کشور اشد مجازات را براى مسببان این حرمت شکنى آشکار» درخواست کرده است.

روز یکشنبه و همزمان با برگزارى آیین‌هاى سنتى عزادارى در ایران، معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در تهران و چند شهر دیگر ایران با حضور گسترده در خیابان‌ها، به اعتراض‌هاى خود ادامه دادند.

به دنبال یورش نیروهاى امنیتى و لباس شخصى‌ها به تظاهرکنندگان، چندین نفر کشته و شمار زیادى نیز زخمى شدند.

در حالى که برخى منابع خبرى شمار کشته‌شدگان در این روز را تا ده نفر اعلام کرده‌اند، پلیس ایران تنها کشته شدن هشت نفر و بازداشت ۳۰۰ نفر را تایید کرده است.

این در حالى است که سایت‌هاى خبرى حامى جنبش سبز در ایران شمار بازداشت‌شدگان را دست‌کم ۵۵۰ نفر اعلام کرده‌اند.

در بخش دیگرى از بیانیه سپاه تهران بزرگ که در سرکوب معترضان به نتایج انتخابات در پایتخت نقش محورى ایفا کرده است، آمده است: « اغتشاش‌گران و آشوب طلبان کوردل با زمینه‌سازى فتنه‌ گران و سران فتنه، حرمت عاشورا و عاشورائیان را شکسته و ملت سوگوار و عزادار ایران اسلامى را شاهد جنون، جهالت و حماقت و رذالت خویش قرار دادند».

همچنین سرتیپ پاسدار مسعود جزایرى، معاون فرهنگى و تبلیغات دفاعى ستاد کل نیروهاى مسلح ایران نیز روز دوشنبه در سخنانى با «بى‌اهمیت» دانستن حضور حامیان جنبش سبز در تظاهرات روز عاشورا گفته است: « تحرکاتى از این قبیل مصداق بارز الحاد و ارتداد چنین تجمع‌کنندگان و آشوبگرانى است و از مسوولین قضایى مى‌خواهیم با قاطعیت به وظیفه‌ خود عمل کنند».

وى از معترضان به عنوان« فتنه‌گران و بازماندگان کودتاچیان آمریکایى و صهیونیستى» یاد کرده و آنها را به «توهین به مقدسات و تخریب اموال عمومى و ضرب و جرح عزاداران حسینى» متهم کرده است.

آقای جزایرى همچنین «برخى از کشورهاى اروپایى و آمریکا» را متهم به حمایت از مخالفان کرده و افزوده است: «باید با بعضى کشورهاى اروپایى و به خصوص دولت و حاکمان انگلیس که رذیلانه در کنار آمریکا و در راس برنامه‌ریزان و حامیان اصلى این‌ گونه توطئه‌ها و فتنه‌ها مى‌باشند و در رسانه‌هاى‌شان به صراحت تروریسم را آموزش مى‌دهند، برخورد شود».

از سوى دیگر سازمان بسیج مستضعفین نیز روز دوشنبه با انتشار اطلاعیه‌اى «تعدادى از فتنه‌گران و مسخ شدگان فرهنگ فریب‌کاران و استکبار جهانى» را متهم کرده است که «با کف زدن و سوت زدن در روز عاشورا، حرمت امام معصوم و یاران باوفایش را شکسته و قلب میلیونها ایرانى عاشق امام حسین را جریحه‌دار کردند».

سازمان بسیج که اعضاى آن در کنار نیروهاى امنیتى در سرکوب اعتراض‌ها به نتایج انتخابات حضور گسترده‌اى داشته‌اند، با هشدار دوباره به معترضان از «سردمداران این فتنه‌ها و آشوب‌ها»، خواسته است، «از خواب غفلت بیدار شوند و دست از این اعمال ضددینى و بشرى برداشته و بیش از این اجازه ندهند تا ارزش‌هاى اسلامى زیر سئوال بروند و این را بدانند که عاقبت در آتش قهر و عذاب الهى گرفتار خواهند آمد».

برخى سایت‌هاى اینترنتى وابسته به مخالفان دولت در ایران این گونه اظهارنظرها را زمینه سازى براى بازداشت رهبران جنبش اعتراضى، از جمله میرحسین موسوى و مهدى کروبى ارزیابى کرده‌اند.

همزمان با هشدار سپاه پاسداران و سازمان بسیج به معترضان به نتایج انتخابات، شمار زیادى از فعالان سیاسى و حامیان جنبش سبز در روز دوشنبه و یک روز پس از رویدادهاى خونین عاشورا در ایران بازداشت شدند.
XS
SM
MD
LG