لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

ایران هم برای تأمین سوخت به غرب اولتیماتوم داد


منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران
منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران
‌ایران روز شنبه هشدار داد اگر غرب نسبت به تأمین سوخت رآکتور اتمی تهران تا پایان ماه ژانویه به توافقی با ایران دست نیابد، ایران خود نسبت به تولید سوخت هسته‌ای این رآکتور تحقیقاتی اقدام می‌کند.

منوچهر متکی، وزیر خارجه، روز شنبه به تلویزیون دولتی ایران گفت غرب باید تصمیم بگیرد که یا پیشنهاد ایران درباره تأمین سوخت را ‌بپذیرد یا ایران خود برای تأمین سوخت اتمی‌اش اقدام خواهد کرد.

منوچهر متکی تأکید کرد که غرب یک ماه مهلت دارد تا تصمیم‌گیری کند و در غیر این صورت ایران نسبت به تولید اورانیوم با غنای بالا اقدام می‌کند.

کشورهای غربی تا پایان سال ۲۰۰۹ به ایران مهلت داده بودند با پیشنهاد وین موافقت کند؛ برپایه این پیشنهاد که ایران پیش از این به طور اصولی آن را پذیرفته بود، تهران ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم ۳،۵ درصد غنی‌شده خود را می‌بایست در یک محموله به روسیه می‌فرستاد و درقبال آن مقدار کمتری اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای استقاده در رآکتور تهران تحویل می‌گرفت.

تهران سرانجام پس از چند ماه به تأخیر در پاسخگویی، پیشنهاد غرب را رد کرد و در برابر، پیشنهاد داد که اورانیوم غنی‌شده خود را به‌جای روسیه، به جزیره کیش بفرستد و مبادله سوخت در آن جزیره صورت بگیرد و نه در خارج کشور.

کشورهای غربی و دولت آمریکا با این پیشنهاد مخالفت کرده و ایران را تهدید کرده‌اند که با دور جدید تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد روبه‌رو خواهد شد.

در حالی که آمریکا و متحدان اروپایی‌اش در تلاشند حمایت روسیه و چین را برای اعمال دور تازه تحریم‌ها علیه ایران جلب کنند، از ماه‌ها پیش در کنگره آمریکا، اقداماتی برای اعمال تحریم‌های گسترده‌تر ایالات متحده علیه ایران در حال انجام است.

مجلس نمایندگان و سنای آمریکا به ویژه برای تحریم‌ صادرات بنزین به ایران طرح داد‌ه‌اند؛ کالایی که ایران ۴۰ درصد از نیاز خود را از طریق واردات تأمین می‌کند.

هری رید، رهبر جناح اکثریت در سنای آمریکا، در روزهای پایانی سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که مصمم است طرح تحریم شرکت‌های صادرکننده بنزین به ایران به رأی گذاشته شود.

هری رید، سناتور دموکرات در این باره گفته بود: «مایلم همه بدانند که خود را ملزم می‌دانم که این طرح پس از این که در ماه ژانویه (از تعطیلات) برگشتیم، به رأی گذاشته شود.»

آمریکا افزون بر تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت، به طور یکجانبه فعالیت‌های مالی و تجاری جمهوری اسلامی را مورد تحریم قرار داده است تا از این رهگذر ایران را به ترک غنی‌سازی اورانیوم وادارد.
XS
SM
MD
LG