لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۰

کاریکاتوریست دانمارکی از یک سوءقصد جان سالم به در برد


کورت وسترگارت، کاریکاتوریست دانمارکی
کورت وسترگارت، کاریکاتوریست دانمارکی
یک سومالیایی که گفته می‌شود قصد ترور کاریکاتوریست جنجالی دانمارکی را داشته است، جمعه شب هدف گلوله پلیس دانمارک قرار گرفت و زخمی شد.

این شخص که هویت وی هنوز فاش نشده، ۲۸ ساله است و به گفته پلیس دانمارک، با تبر و چاقو قصد ورود به خانه کورت وسترگارت، کاریکاتوریست دانمارکی را داشته است، که با به تصویر کشیدن پیامبر مسلمانان، در سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶، خشم بسیاری را در دنیای اسلام موجب شد.

در همین باره، سازمان اطلاعات و امنیت دانمارک باصدور بیانیه‌ای اعلام کرد، فرد دستگیر شده «ارتباط تنگاتنگی با سازمان تروریستی الشباب سومالی و رهبران القاعده در شرق آفریقا» داشته است.

‌این سومالیایی که با اتهام تلاش برای قتل کورت وسترگارت و یک پلیس روبه‌رو است، به طور قانونی مقیم دانمارک است، به گفته سازمان اطلاعات و امنیت این کشور، همچنین «مظنون به دخالت در فعالیت‌های تروریستی در شرق آفریقا» نیز است.

سازمان اطلاعات و امنیت دانمارک، همچنین گفته است که این شخص با یک «شبکه مرتبط با تروریسم» که به خاطر تهدیدهای صورت گرفته علیه کورت وسترگارت، مدت‌ها است مورد تحقیق و تفحص است ، همکاری داشته است.

کورت وسترگارت، کاریکاتوریست دانمارکی، که در سال ۲۰۰۵ پیامبر اسلام را با بمبی در عمامه‌اش تصویر کرد، ۷۴ سال دارد و آسیبی به وی نرسیده است.

سال گذشته نیز ایالات متحده دو مرد را در شیکاگو به ظن برنامه‌ریزی برای حمله به این کاریکاتوریست و روزنامه‌اش دستگیر کرد.

شمار بسیاری از مسلمان کاریکاتور کورت وسترگارت را توهین‌آمیز تلقی کردند و هنگامی که چند روزنامه نیز در سال ۲۰۰۶ آن را دوباره به چاپ رساندند، در شماری از کشورهای اسلامی تظاهرات اعتراضی برگزار شد که دست کم ۵۰ نفر نیز کشته شدند؛ به سه سفارت دانمارک در کشورهای اسلامی نیز حمله شد.

درسال ۲۰۰۸ در پیامی که منتسب به اسامه بن لادن است، وی گفته است که اروپا به خاطر این عمل مجازات خواهد شد.
XS
SM
MD
LG