لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

چین: فضای لازم برای حل ديپلماتيک بحران هسته‌ای ايران وجود دارد


جيانگ لو، سخنگوی وزارت خارجه چين
جيانگ لو، سخنگوی وزارت خارجه چين
در حالی که آمریکا اعلام کرده است که «راهكار دوگانه» مذاكره و تحريم را براى وادار كردن تهران به منظور تغيير برنامه اتمی‌اش دنبال مى‌كند، چين روز سه شنبه گفت که هنوز فضای لازم برای حل ديپلماتيک بحران هسته‌ای ايران وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جيانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه چين گفت ما معتقديم که گفت‌وگو و مذاکرات راه صحيحی برای حل بحران هسته‌ای ايران است.

وی افزود: هنوز فضای لازم برای فعاليت‌های ديپلماتيک وجود دارد و ما اميدواريم که با در پيش گرفتن سياست‌های عملی گفت‌وگو ها با ايران از سرگرفته شود.

سخنان وزارت خارجه چين يک روز پس از اين بيان می‌شود که هیلاری کلینتون وزير امور خارجه آمريكا اظهار داشت كشورش «راهكار دوگانه» مذاكره و تحريم را براى وادار كردن جمهورى اسلامى ايران به منظور تغيير سياست خود در قبال برنامه اتمی‌اش دنبال مى‌كند.

هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا، روز دوشنبه اعلام كرد كه مذاكرات واشينگتن با متحدانش براى تشديد فشارها بر ايران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامى به منظور تعليق فعاليت‌هاى هسته‌اى تهران آغاز شده است.

خانم كلينتون كه همراه با شيخ حمد بن جاسم آل ثانى، نخست وزير قطر، در يك كنفرانس خبرى شركت كرده بود، گفت: «ما هم اكنون گفت‌وگوهاى خود را با شركا و همچنين كشورهاى همفكر براى تشديد فشارها و تحريم‌ها آغاز كرده‌ايم.»

وى افزود: «هدف ما اعمال فشار بر حكومت ايران بويژه عوامل سپاه پاسداران است بدون اينكه مردم عادى در سختى قرار گيرند، كه شايسته وضعيت بهترى از آنچه كه هم اكنون در آن به سر مى برند، هستند.»

کشورهای غربی تا پایان سال ۲۰۰۹ به ایران مهلت داده بودند با پیشنهاد وین موافقت کند؛ برپایه این پیشنهاد که ایران پیش از این به طور اصولی آن را پذیرفته بود، تهران ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم ۳،۵ درصد غنی‌شده خود را می‌بایست در یک محموله به روسیه می‌فرستاد و در قبال آن مقدار کمتری اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای استقاده در رآکتور تهران تحویل می‌گرفت.

جمهوری اسلامی روز شنبه در اقدامی چون مقابله به مثل هشدار داد که اگر غرب نسبت به تأمین سوخت رآکتور اتمی تهران تا پایان ماه ژانویه به توافقی با ایران دست نیابد، ایران خود نسبت به تولید سوخت هسته‌ای این رآکتور تحقیقاتی اقدام خواهد کرد.

شورای امنیت تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریمی از تهران خواسته تا غنی‌سازی را متوقف کند ولی ایران همواره از این خواسته سرپیچی کرده و با صلح‌آمیز خواندن برنامه اتمی‌اش، غنی‌سازی را حق خود خوانده است.
XS
SM
MD
LG