لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

«گزارش کمیته حقیقت‌یاب مجلس درباره حوادث پس از انتخابات آماده شده است»


سخنگوی کمیته حقیقت‌یاب مجلس برای بررسی حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری می گوید که گزارش نهایی این کمیته آماده شده و روز چهارشنبه به علی لاریجانی ارائه می‌شود تا در باره نحوه قرائت آن تصمیم‌گیری شود.

کاظم جلالی، سخنگوی کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه اعلام کرد، گزارش این کمیته در جلسه یکشنبه اعضای آن نهایی شده و احتمالاً روز چهارشنبه در اختیار رییس مجلس قرار می‌گیرد.

در تابستان سال جارى و پس از شدت گرفتن اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی چند تن از نمایندگان مجلس را در قالب یک کمیته ویژه تحقیق مامور بررسی حوادث پس از انتخابات کرده بود.

در جریان سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران توسط نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی دهها نفر کشته و بیش از پنج هزار نفر نیز بازداشت شده‌اند که بسیاری از آنها همچنان در بازداشتگاه‌ها به سر می‌برند.

با این حال با گذشت حدود هفت ماه از انتخابات ریاست جمهوری و در حالی که اعتراض‌ها به نتایج این انتخابات همچنان ادامه دارد، ارائه گزارش كمیته بررسی حوادث پس از انتخابات بارها به تاخیر افتاده است.

حدود دو ماه پیش پرویز سرورى، رییس كمیته ویژه مجلس شورای اسلامی براى پیگیرى حوادث پس از انتخابات از ارائه و قرائت گزارش این كمیته در اواخر آبان ماه و «بلافاصله پس از ارائه لایحه هدفمند كردن یارانه‌ها» خبر داده بود.

پیش از آن نیز قرار بود، این گزارش در روز ۱۵ مهرماه ارایه شود، اما هر بار این کار به دلایل نامعلومی به تعویق افتاده است.

هر چند پیشتر پرویز سرورى از «قرائت» گزارش یاد شده «در جلسه علنی یا غیر علنی مجلس» خبر داده بود، با این حال کاظم جلالی، سخنگوی کمیته ویژه حقیقت یاب مجلس روز سه شنبه گفت: «بحث قرائت و اینکه چه میزان قرائت شود دست ما نیست، بلکه به اراده هیئت رییسه مجلس بستگی دارد.»

وی با «اجمالی» توصیف کردن این گزارش افزوده است: «البته پیوست‌ها، تفسیرها و موارد دیگری نیز در اختیار رییس مجلس قرار می‌گیرد که اگر لازم دانست در اختیار رییس قوه قضائیه قرار می‌دهد.»

از سوی دیگر فرهاد تجری، یکی دیگر از اعضای کمیته ویژه بررسی حوادث پس از انتخابات در پاسخ به پرسشی در باره سرنوشت گزارش این کمیته به «پارلمان نیوز» گفته است: «آن قدر درگیر مسایل افغانستان شدم که دیگر این موضوع را پیگیری نکردم.»

وی با اظهار بی‌اطلاعی از سرنوشت این گزارش و زمان قرائت آن افزوده است: «مسایل مهمی در افغانستان پیش آمد که من به شدت درگیر و پیگیر آن مسئله شدم.»

همچنین محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی و یکی دیگر از اعضای کمیته ویژه مجلس با تایید آماده بودن گزارش این کمیته به خبرگزاری «ایلنا» گفته است: «گزارش را به هیئت رییسه مجلس ارائه می‌دهیم و نحوه قرائت و علنی بودن و غیر علنی بودن آن طبق تشخیص رییس و هیئت رییسه مجلس است.»
XS
SM
MD
LG