لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

بروجردی: آمریکا برای آزادی سه شهروند خود عجله نداشته باشد


علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی
علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت که آمریکا انتظار نداشته باشد که سه کوه‌نورد تبعه این کشور که از تابستان و پس از گذشتن از مرز ایران و عراق در ایران زندانی‌اند به زودی آزاد شوند.

جاش فتل، ۲۷ ساله، شین باوئر، ۲۷ ساله، و سارا شورد، ۳۱ ساله، هنگام گردش و سیاحت در منطقه کردستان عراق، به گفته خانواده‌های آنها، «تصادفا» از مرز عبور کرده و وارد ایران شدند و به دست نیروهای مرزی ایران بازداشت و زندانی شدند.

پس از این که این سه شهروند آمریکایی به جاسوسی برای دولت آمریکا متهم شدند، ماه گذشته وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که این افراد به‌زودی در ایران محاکمه خواهند شد.

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز پنج‌شنبه با اشاره به دستگیری «دیپلمات‌های ایرانی» در عراق توسط نیروهای نظامی آمریکا گفت که «آمریکایی‌ها برای آزادی این سه نفر عجله نداشته باشند».

آقای بروجردی گفت: «آمریکایی‌ها با عملیات تجاوزگرانه و برخلاف کنوانسیون وین و ضوابط بین‌المللی دیپلمات‌های ایرانی را که در نمایندگی رسمی حضور داشتند دستگیر و مدت طولانی زندانی کردند.»

نیروهای آمریکایی حاضر در عراق پنج «دیپلمات ایرانی» را که در شهر اربیل کردستان عراق بازداشت شدند بیش از دو سال در حبس نگه داشتند و بالاخره در تابستان گذشته آنها را آزاد کردند.

مقامات آمریکایی در همان زمان بارها گفتند که این افراد مشکوک به کمک به نیروهای شبه‌نظامی شیعه عراق بودند.

ماه گذشته منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، در نشستی خبری با اشاره به این که این سه نفر «با اهداف مشکوک» وارد ایران شده‌اند گفت که قوه قضاییه جمهوری اسلامی «آنها را محاکمه خواهد کرد».

آقای متکی همچنین افزود که برای این افراد «حکم متناسب» با جرم صادر خواهد شد. مجازات جاسوسی در ایران اعدام است.

این نخستین بار نیست که ایران یک شهروند آمریکایی را به جاسوسی متهم کرده است. رکسانا صابری، خبرنگار ایرانی – آمریکایی، نیز به جرمی مشابه متهم شده بود و بیش از سه ماه را در زندان اوین سپری کرد، اما بالاخره با آن که جمهوری اسلامی جرم او را محرز اعلام کرده بود آزاد شد و به آمریکا بازگشت.

در حالی که خانواده‌های سه کوه‌نورد – روزنامه‌نگار آمریکایی بارها از طرق مختلف خواستار آزادی سریع آنها شده‌اند، محمود احمدی‌نژاد در آخرین سفر خود به نیویورک وعده داد که با وجود «استقلال قوه قضاییه در ایران» نهایت تلاش خود را برای آزادی آنها بکند. اما وعده آقای احمدی‌نژاد هنوز محقق نشده است.
XS
SM
MD
LG