لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

صالحی: تعیین ضرب‌الاجل برای تأمین سوخت رآکتور تهران «سیاسی» بود


علی‌اکبر صالحی؛ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی‌اکبر صالحی؛ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تأکید دوباره بر اینکه ترجیح ایران تأمین سوخت از خارج از کشور است، مهلت‌های تعیین شده از سوی ایران و آمریکا برای پذیرش پیشنهادهای هسته‌ای خود را موضوعی «سیاسی» خوانده است.

علی‌اکبر صالحی که اظهاراتش در مورد تأمین سوخت رآکتور تهران در خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، انعکاس یافته، در مورد مهلت تعیین شده از سوی ایران برای تأمین سوخت رآکتور تهران گفته است که «این مهلت‌ها سیاسی است. خانم کلینتون و سخنگوی کاخ سفید مهلتی را اعلام کردند و وزیر امور خارجه ایران هم «متقابلاً» مهلتی را اعلام کرد».

اشاره آقای صالحی به سخنان اخیر منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، است که در نخستین روزهای ژانویه ۲۰۱۰، به غرب هشدار داد که چنانچه تا پایان ژانویه نسبت به تأمین سوخت رآکتور اتمی تهران با ایران به توافق نرسد، ایران خود نسبت به تأمین سوخت اقدام خواهد کرد.

این تعیین مهلت در حالی بود که ایالات متحده هم تا پایان سال ۲۰۰۹ به ایران فرصت داده بودند که با پیشنهاد وین برای تبادل ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۳.۵ درصد با ۱۲۰ کیلوگرم سوخت مورد نیاز رآکتور تهران موافقت کند.

اکنون در شرایطی که مقامات تهران از زمان برگزاری نشست وین در اواخر مهرماه امسال، از پاسخ صریح به این پیشنهاد سر باز زده‌اند، اکنون علی‌اکبر صالحی با تأیید پذیرش این پیشنهاد از سوی ایران می‌گوید: «به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام می‌کنم که ترجیح ما تأمین سوخت از خارج است».

وی در مورد دلایل پذیرش چنین پیشنهادی ضمن تأکید بر اینکه ایران حق دارد ۱۰۰ درصد غنی‌سازی کند، اضافه کرده است که «قبلاً به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بودیم که نصب و چیدمان سانتریفیوژهای ما به گونه‌ای است که بیش از ۵ درصد غنی‌سازی نمی‌کنیم».

ضمانت عینی

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین تصریح کرده است که موضوع تبادل سوخت همچنان به قوت خود باقی است و ایران تنها به دنبال یک ضمانت عینی است که وقتی اورانیوم خود را تحویل می‌دهد، اورانیوم با غنای ۲۰ درصد بگیرد.

آقای صالحی این ضمانت عینی را «مبادله سوخت به طور همزمان در خاک ایران» عنوان کرده است.

پیشتر منوچهر متکی با افشای بخشی از پاسخ ایران به پیشنهاد کشورهای غربی در مورد تأمین سوخت رآکتور تهران، گفته بود که ایران آمادگی دارد ۴۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۳.۵ درصد خود را با سوخت ۲۰ درصد در کیش مبادله کند.

این پیشنهاد با استقبال مقامات غربی مواجه نشد و یک مقام آمریکایی در همان زمان به خبرگزاری فرانسه گفت که پیشنهاد وزیر خارجه ایران در مورد تبادل بخشی از اورانیوم غنی‌شده ایران با سوخت مورد نیاز رآکتور تهران در جزیر کیش را رد کرد و آن را «ناسازگار» با پیشنهاد وین دانست.

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود در پی تولید جنگ‌افزار هسته‌ای است و از این رو ایران را برای توقف برنامه غنی‌سازی‌اش که می‌تواند کاربردی دوگانه در فعالیت‌های نظامی و غیرنظامی داشته باشد، تحت فشار گذاشته‌اند.

ایران اما همواره با رد این ادعاها، تأکید کرده است که در برنامه هسته‌ای خود اهداف صلح‌آمیز را تعقیب می‌کند و تنها به دنبال تأمین برق است.
XS
SM
MD
LG