لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

ترس از قربانی شدن هزاران نفر در زلزله هائیتی


زمين‌لرزه‌ای به قدرت هفت ريشتر که کانون آن در ۱۵ کيلومتری جنوب پورتوپرنس، پايتخت کشور هائيتی، واقع شده بود، روز سه‌شنبه خسارات بسياری را به این شهر وارد کرد و بيم آن می‌رود که هزاران نفر بر اثر اين زلزله جان خود را از دست داده باشند.

این زلزله که در صد سال گذشته در این کشور بی‌سابقه بوده خسارات بسياری را به بناها و ساختمان‌ها از جمله کاخ رياست جمهوری، مقر نيروهای حافظ صلح سازمان ملل، بيمارستان بزرگ پايتخت، ادرات مربوط به بانک جهانی و خانه‌های مسکونی وارد ساخته است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اين زلزله، روز سه‌شنبه، در ساعت پنج به وقت محلی اتفاق افتاده و پس از آن ۲۸ پس‌لرزه هائيتی را لرزانده است. برخی از اين پس‌لرزه‌ها به قدرت پنج و هفت دهم در مقياس ريشتر ثبت شده است.

سازمان‌های امدادی مستقر در پايتخت هائيتی از پیامدهای این رخداد طبیعی ابراز نگرانی بسيار کرده‌اند.

در همین حال آمريکا، کانادا، فرانسه، کشور‌های آمريکای لاتين و سازمان‌های امدادی از ارسال کمک‌های بشردوستانه‌، اعزام متخصصان مواجهه با فجايع طبيعی، و تأمين کمک‌های مالی برای کمک به قربانيان خبر داده‌اند. ارتش آمريکا اعلام کرده است که آماده امدادرسانی به قربانيان زلزله است.

زلزله هائیتی
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:03 0:00


در خيابان‌های هائيتی اجساد زيادی مشاهده می‌شود، ولی تاکنون آماری از کشته‌شدگان منتشر نشده است. يکی از شهروندان پايتخت هائيتی به خبرگزاری فرانسه گفته است که مرکز پورتوپرنس کاملا از بين رفته است.

شاهدان عينی به اين خبرگزاری گفته‌اند که هيچ گوشه‌ای از پايتخت دو ميليون نفری از موج تخريب اين زلزله در امان نمانده است.

در این میان برخی از اهالی شهر موفق شدند پيام‌هايی از طريق شبکه اجتماعی تویيتر در مورد وضعيت شهر اطلاع‌رسانی کنند.

در یکی از این پیام‌ها می‌خوانیم: «صدای دعا از هر گوشه به گوش می‌رسد.»

در يکی دیگر از پيام‌های تویيتر آمده است: «وقتی باتری من تمام شود قادر به پيام رساندن نيستم. شبی طولانی در پیش داریم.»

پس از زلزله هفت ریشتری هائیتی، اکثر ايستگاه‌های تلويزيون و راديو در هائيتی از کار افتاده و مردم به سوپرمارکت‌ها حمله‌ور شده‌اند.

هائيتی با حدود ۱۰ ميليون جمعيت فقيرترين کشور نيم‌کره غربی به شمار می‌رود.
XS
SM
MD
LG