لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۷

حمايت ۵۴ استاد دانشگاه و روشنفکر خارج از ايران از راهکارهای موسوی برای خروج از بحران


اساتيد دانشگاه ها، روشنفکران و کنشگران سياسی خارج از ايران با انتشار نامه ای از بيانيه شماره هفدهم ميرحسين موسوی حمايت کرده و آن را «گامی در راستای انسجام جنبش سبز» در ایران دانسته اند.

در اين بيانيه که با امضا ۵۴ نفر از اساتيد دانشگاه ها، روشنفکران و کنشگران سياسی خارج از ايران منتشر شده، آمده است: «موسوی در اين بيانيه، با پرهيز از طرح مباحث عام و تجريدی، يک پلاتفرم سياسی حداقلی، با مطالبات مشخص از حکومت، ارائه کرده است.»

ميرحسين موسوی، نامزد معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهوری، در بيانيه هفدهم خود که روز يازدهم دی ماه منتشر شد پنج راهکار خروج از «مشکل بزرگ» به وجود آمده پس از انتخابات رياست جمهوری ارائه کرده است.

ميرحسين موسوی اين پنج راهکار را «اعلام مسئوليت پذيری مستقيم دولت در مقابل ملت و مجلس و قوه قضائيه»، «تدوين قانون شفاف و اعتماد برانگيز برای انتخابات»، «آزادی زندانيان سياسی و احياء حيثيت و آبروی آنها»، «آزادی مطبوعات و رسانه ها و اجازه نشر مجدد روزنامه های توقيف شده» و «به رسميت شناختن حقوق مردم برای اجتماعات قانونی و تشکيل احزاب» بيان کرده است.

یرواند آبراهاميان، داريوش آشوری، ژانت آفاری، تورج اتابکی، مهرزاد بروجردی، علی بنو عزيزی، مازيار بهروز، ميثاق پارسا، حميد دباشی، ابراهيم سلطانی، علی ميرسپاسی، عباس ميلانی، و حسن يوسفی اشکوری از جمله امضا کنندگان اين بيانيه هستند.

امضا کنندگان در توضيح خواسته های خود گفته اند که «خواهان دگرگونی ساختاری دموکراتيک، دفاع از حقوق تمامی شهروندان با هر ايمان، آرمان، ايدئولوژی، قوميت، و جنسيت، و به ويژه جدایی دين از حکومت هستند.»

اين روشنفکران و استاتید دانشگاه، بيانيه هفدهم ميرحسين موسوی را دارای «پيشنهادات اساسی» دانسته اند که به گفته آنها، «توافق گسترده بر سر آنها» می تواند «بر يکپارچگی و هماهنگی درونی جنبش مسالمت آميز مردم ايران اثری به سزا داشته باشد.»

از منظر امضا کنندگان اين بيانيه، «برجسته ترين وجه» بيانيه ميرحسين موسوی «چهار بند مربوط به انتخابات آزاد و پيش شرط های برگزاری آن، از جمله آزادی زندانيان سياسی، آزادی مطبوعات و رسانه ها، و تاکيد بر حق تشکيل احزاب و برگزاری اجتماعات است.»

امضا کنندگان بيانيه یاد شده می گويند: بيانيه مير حسين موسوی «بسيار به هنگام صادر شده و توانسته، دست کم برای مدتی، در بلوک قدرت شکاف ايجاد کند و پروژه خشونت ورزانه آنها را به تعويق اندازد.»

در بخش ديگری از اين بيانيه آمده است: «موسوی، درعين الويت قائل شدن برای جنبش کثرت گرايانه مردم ايران، نشان داده است که به منظور پيشبرد خواسته های همين جنبش آماده است با دستگاه حاکم مذاکره کند. اشاره غير مستقيم او به برکناری «قانونی» محمود احمدی نژاد از طريق رای مجلس را می توان نشانه همين گرايش دموکراتيک دانست.»

در پايان اين بيانيه، اساتید دانشگاه و روشنفکران ایرانی خارج از کشور تاکيد کرده اند که « جنبش اجتماعی– سياسی مردم ايران، در آينده ای نه چندان دور، يک برنامه دمکراتيک فراگير در پيش خواهد گرفت؛ برنامه ای که محدوديت های کنونی را در نورديده و حقوق شهروندی يکايک ملت ايران، از هر قوميت و جنسيت، را در بر خواهد داشت.»

بيانيه هفدهم ميرحسين موسوی تا کنون با واکنش های متفاوتی روبه رو شده است.

محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق ایران، مجاهدین انقلاب، و جبهه مشارکت از راهکارهای میرحسین موسوی برای خروج از بحران حمایت کرده اند.

اندکی پس از انتشار اين بيانيه، عبدالعلی بازرگان، عبدالکريم سروش، محسن کديور، اکبر گنجی و عطاء‌الله مهاجرانی در بيانيه‌اي با عنوان «خواست‌های بهينه جنبش سبز» ضمن حمايت از بيانيه هفدهم ميرحسين موسوی، خواست‌های ده گانه‌ای را مطرح کردند.

در حالی که اکبر گنجی در گفت وگو با راديو فردا گفته بود که بيانيه آنها در راستای «روشن تر» کردن خواست های مطرح شده در بيانيه مير حسين موسوی بوده است اما خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، از اين بيانيه به مثابه «عبور» از ميرحسين موسوی ياد کرده است.

مهدی کروبی، دیگر نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، نیز روز دوشنبه در بیانیه ای راهکارهایی را برای خروج از بحران به وجود آمده پس از انتخابات در خردادماه ارائه کرد.

به دنبال اعلام نتايج انتخابات دهم رياست جمهوری، تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد تظاهرات معترضان بود.

نيروهای پليس همراه با لباس شخصی ها طی هفت ماه گذشته کوشيده اند تا با استفاده از خشونت مانع از برگزاری تظاهرات مخالفان شوند.

مقامات قضايی از بازداشت هزاران نفر در جريان اين حوادث خبر داده اند و مخالفان می گويند در اين اعتراضات دهها نفر کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG