لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۴

نخست وزير هائيتی: تلفات زمين لرزه احتمالا به صد هزار نفر می رسد


مقامات سازمان ملل می گویند هنوز ارزیابی مشخصی از تلفات زلزله هائیتی وجود ندارد.
مقامات سازمان ملل می گویند هنوز ارزیابی مشخصی از تلفات زلزله هائیتی وجود ندارد.
مقامات هائيتی می گويند بيم آن می رود تلفات زمين لرزه شديدی که روز سه شنبه بخش هايی از اين کشور را ويران کرد به بالای صد هزار نفر برسد و همزمان آمريکا و چند کشور ديگر اعلام کرده اند که در صدد افزايش کمک های امدادی به اين کشور زلزله زده هستند.

موسسه زلزله شناسی آمريکا می گويد: زمين لرزه‌ای هفت ريشتری که عصر سه‌شنبه در هائيتی به وقوع پيوست و بسياری از ساختمان‌های دولتی، مدارس، بيمارستان ها و زندان های اين کشور را از بین برد، قويترين زلزله در يک قرن گذشته بوده است.

کانون اين زمين لرزه در ۱۵ کيلومتری جنوب پورت و پرنس، پايتخت کشور هائيتی، بوده است.

جين ماکس بلريو، نخست وزير هائيتی، به خبرگزاری «رويترز» گفته است که هزاران نفر در زمين لرزه روز سه شنبه کشته شده اند.

اين در حالی است که جين ماکس بلريو ساعاتی بعد به شبکه خبری «سی ان ان» گفته است که شمار کشته‌شدگان زلزله اين کشور احتمالا از مرز صد هزار نفر خواهد گذشت.

در همين زمينه، رنه پروال، رييس جمهوری هائيتی، خرابی های ناشی از زمين لرزه را «غير قابل تصور» عنوان کرده است.

وی همچنين گفته است از ميان اجساد کشته شدگان عبور کرده و صدای ناله های کسانی که در زير آوار ساختمان پارلمان اين کشور گرفتار شده اند، را شنیده است.

رييس جمهور هائيتی به نشريه «ميامی هرالد» گفته است: ساختمان پارلمان، اداره ماليات، بيمارستان ها و مدارس تخريب شده اند.

وی افزوده است: مدارس زيادی وجود دارند که بسياری از قربانيان در آنجا جان خود را از دست داده اند.

ساختمان هفت طبقه سازمان ملل متحد در هائیتی از جمله ساختمان هايی است که بر اثر اين زلزله ویران شده است و گمان می رود بيش از ۱۰۰ نفر در اين ساختمان مفقود شده اند.

رنه پروال می گويد: هادی عنابی، فرستاده ويژه سازمان ملل متحد در هائيتی، نيز در دفتر سازمان ملل کشته شده است.

اين در حالی است که گفته می شود امدادگران تاکنون دهها جسد از ساختمان سازمان ملل متحد خارج کرده اند.

يک سخنگوی نيروهای امدادی سازمان ملل متحد در هائيتی می گويد: خرابی های ناشی از زمين لرزه بسيار زياد و گسترده است و اگر نگويم صدها هزار، می توانيم بگوييم دهها هزار خانه ويران شده اند.

ارسال کمک های امدادی

گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس حاکی است که سيل نيروهای امدادی و کمک های انسان دوستانه برای امدادرسانی نزديک به سه ميليون نفر به سوی هائيتی سرازير شده است.

در همين حال گفته می شود که نيروهای امدادی در حال پاکسازی راه های ارتباطی و تاسيس بيمارستان های صحرايی برای کمک به قربانيان اين حادثه هستند.

در حالی که هنوز ابعاد اين فاجعه مشخص نيست، مقام های سازمان ملل متحد می گويند در حال کمک به ارسال مواد غذايی، دارو و نيروهای امدادی در قالب يک عمليات بزرگ امدادی هستند.

باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، روز چهارشنبه بر ارسال فوری کمک های انساندوستانه برای قربانيان حادثه زمين لرزه در هائيتی تاکيد کرد.

وی گفت که نيروهای نظامی و غير نظامی آمريکا عمليات بزرگ خود را برای نجات کسانی که زير آوار گرفتار شده اند را آغاز کرده اند.

آقای اوباما افزود: نیروهای امدادی از ایالت های ویرجینیا، فلوریدا و کالیفرنیا روز چهارشنبه و پنج شنبه وارد هائیتی خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هواپیماهای نظامی و غير نظامی آمريکا در حال تخليه نيرو های نظامی و متخصصان مقابله با فجايع طبيعی هستند.

علاوه بر آمريکا، کانادا، فرانسه، کشور‌های آمريکای لاتين و سازمان‌های امدادی از ارسال کمک‌های بشردوستانه‌، اعزام نیروهای متخصص امدادی و تأمين کمک‌های مالی برای کمک به قربانيان خبر داده‌اند.

کشور هائيتی با ده ميليون نفر جمعيت، فقيرترين کشور نيم کره غربی محسوب می شود.
XS
SM
MD
LG