لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

اپوزیسیون اسرائیل خواستار اخراج لیبرمن به خاطر رفتار نامناسب با ترکیه شد


آویگدور لیبرمن،‌ وزیر خارجه اسرائیل
آویگدور لیبرمن،‌ وزیر خارجه اسرائیل
شماری از سیاستمداران اسرائیلی با ابراز سرشکستگی از رفتارهای وزیر خارجه اسرائیل و معاون او، نخست وزیر اسرائیل را به برکناری فوری این دو مقام فرا خوانده‌اند.

مسئولان کادیما، حزبی که رهبری اپوزیسیون اسرائیل را در«کنست»، پارلمان اسرائیل، در دست دارد، تاکید کردند که آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه، و دانی آیالون، معاون او، موجب تضعیف وجهه اسرائیل و تحقیر این کشور در افکار عمومی ترکیه شده‌اند.

خانم تسیپی لیونی، رهبر کادیما، در بیانیه خود نوشت: «رفتارهای ناشی از تصمیمات اشتباه، ضربه‌ای جدی به حیثیت اسرائیل زده است.»

حییم رامون، یکی از چهره‌های بارز حزب کادیما، گفت که نحوه رفتار وزارت خارجه در ماجرای احضار سفیر ترکیه لکه ننگی برای اسرائیل است که با استعفای لیبرمن و ایالون نیز پاک نمی‌شود و نتانیاهو باید سریعا آن دو را اخراج کند.

هفده نفر از نمایندگان «کنست» نیز به ابتکار خود نامه پوزش‌خواهی برای سفیر ترکیه در تل آویو فرستاده و نوشتند که از بودن راست‌گرایان افراطی در مسندهای مهم کشور خود ناراحت هستند.

نامه هفده نفر از نمایندگان «کنست» پیش از ارسال نامه دوم پوزش‌خواهی معاون وزیر خارجه اسرائیل برای سفیر ترکیه انتشار یافت.

دانی آیالون، معاون وزیر خارجه، که روز سه‌شنبه تنها یک نامه توضیح در مورد نحوه احضار سفیر ترکیه منتشر کرده بود، چهارشنبه ناچار شد یک نامه رسمی پوزش‌خواهی خطاب به سفیر ترکیه ارسال کند.

این نامه دوم رسمی پس از آن نوشته شد که عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه، ظهر چهارشنبه هشدار داد که اگر اسرائیل تا شامگاه چهارشنبه رسما و علنا پوزش نخواهد، ترکیه سفیر خود را از تل آویو فرا می‌خواند.

شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، در تماسی تلفنی به بنیامین نتانیاهو گفت باید کوتاه آمد و به خاطر اهمیت مناسبات با ترکیه، نامه رسمی پوزش‌خواهی را منتشر کرد.

بنیامین نتانیاهو پس از تحت فشار قرار گرفتن از سوی شیمون پرز، خود در تماس تلفنی با آویگدور لیبرمن از وزارت خارجه خواست نامه رسمی عذرخواهی را منتشر کند.

دانی آیالون در نامه دوم رسمی خود تاکید کرده است که از نحوه رفتارش با سفیر ترکیه پشیمان است.

وزارت خارجه اسرائیل دوشنبه سفیر ترکیه را احضار کرده بود تا به تکرار دیدگاه‌های نخست وزیر ترکیه در مورد «کشتار فلسطینی‌ها» و یک سری مسائل دیگر از جمله پخش سریال‌های تلویزیونی که اسرائیل آنها را دارای «مضامین ضدیهودی و ضداسرائیلی» می‌داند اعتراض کند.

اما معاون وزیرخارجه اسرائیل ترتیبی داده بود که سفیر ترکیه بر روی مبلی کوتاه‌تر از مبل مقامات اسرائیلی در کنج دیوار نشانده شود. دیدار در برابر دوربین‌های تلویزیونی اسرائیل به زبان عبری انجام شد و در حالی که سفیر ترکیه لبخند می‌زد و متوجه مفهوم سخنان به عبری نبود، با قیافه‌های عتاب‌آلود سه مقام اسرائیلی روبه‌رو بود.

در عین حال قرار است اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، سه‌شنبه آینده برای دیدار با همتای ترک خود به آنکارا برود.

برخی از رسانه‌های ترکیه نوشته‌اند مدت دیدار وزیر دفاع اسرائیل که می‌بایست دو روز باشد به چهار ساعت محدود شده و نخست وزیر ترکیه با آقای باراک ملاقات نخواهد کرد.

ترکیه در طول بیش از دو دهه مناسبات بسیار حسنه‌ای با اسرائیل داشته است که در زمان نخست وزیری افرادی مانند ارباکان و اردوان، این مناسبات به مرحله تقویت گسترده همکاری‌های نظامی و امنیتی نیز ارتقا یافت.

ترکیه سال ۲۰۰۸ میزبان چهار دور مذاکرات غیرمستقیم اسرائیل و سوریه نیز بود.

اما از هنگام عملیات سرب گداخته ارتش اسرائیل در غزه، روابط حسنه و نزدیک ترکیه با اسرائیل با شدت گرفتن انتقادهای ترکیه از اسرائیل دستخوش بحران شده است.
XS
SM
MD
LG