لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

اولین دادگاه پنج متهم روز عاشورا در تهران برگزار شد


ابوالقاسم صلواتی، قاضی دادگاه متهمان روز عاشورا
ابوالقاسم صلواتی، قاضی دادگاه متهمان روز عاشورا
اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات پنج تن از متهمان به اغتشاشات روز عاشورا به اتهام محاربه روز دوشنبه در تهران برگزار شد. در حالی که خبرگزاری‌های ایران این دادگاه را «علنی» خوانده‌اند، نام و مشخصات هیچ یک از این متهمان منتشر نشده است.

این در حالی است که دادسرای عمومی و انقلاب تهران پیشتر اعلام کرده بود که پرونده ۱۶ تن از متهمان حوادث روز عاشورا برای رسيدگی به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده و برای يکی از متهمان درخواست مجازات به اتهام «محاربه» شده است.

حکم محاربه به معنای «جنگ با خدا» در قوانین جزای اسلامی اعدام است.

در حالی که از نام و مشخصات این پنج متهم که گفته می‌شود همگی در جریان درگیری‌های روز عاشورا در تهران دستگیر شده‌اند هیچ اطلاعی در دست نیست، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، پیشتر گفته بود که این افراد همه از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران هستند.

این در حالی است که خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، از حامیان دولت محمود احمدی‌نژاد، تنها به ارتباط یک نفر از این پنج نفر با سازمان مجاهدین خلق اشاره کرده است.

خبرگزاری فارس از قول «وکیل متهم ردیف اول» این دادگاه می‌گوید که این فرد به اتهام «محاربه، اجتماعات غیرقانونی و اقدام علیه نظام و خروج غیرقانونی از کشور» به پای میز محاکمه آمده است.

در کیفرخواست دو متهم ردیف اول و دوم که توسط نماینده دادستان در دادگاه روز دوشنبه قرائت شد آمده است: «حضور منافقین، سلطنت‌طلب‌ها و سایر گروهک‌ها به صورت سازمان‌یافته در اغتشاشات روز عاشورا زمینه تعرض به مقدسات اسلامی را فراهم ساخت.»

در جریان درگیری‌های روز عاشورای تهران که اغلب خبرگزاری‌ها از آن به عنوان «شدیدترین مواجهه مخالفان حکومت با نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی» یاد کردند، هشت نفر جان باختند و بیش از ۳۰۰ نفر توسط نیروهای انتظامی و امنیتی بازداشت شدند.

خبرگزاری رویترز به نقل از وب‌سایت خبری «جنبش راه سبز»، جرس، می‌گوید که در ناآرامی‌های روز عاشورای تهران بیش از ۱۸۰ نفر از جمله ۱۷ روزنامه‌نگار، ده فرد نزدیک به میرحسین موسوی و چندین بهایی دستگیر شده‌اند.

در حالی که دادستان تهران گفته است که مستند اين پرونده «گزارش ماموران و اقارير متهمان» است، گروه‌های طرفدار حقوق بشر بارها تصريح کرده‌اند که در جريان رسيدگی به پرونده متهمان حوادث پس از انتخابات حقوق آنها ناديده گرفته می‌شود و افراد بازداشت شده از حق دسترسی به وکيل و برگزاری دادگاه علنی محرومند.

تاکنون دو سازمان عمده حامی حقوق بشر در جهان، سازمان عفو بین‌الملل‌ و سازمان دیدبان حقوق بشر، با انتشار بيانيه‌هايی نسبت به احتمال صدور حکم اعدام برای شماری از بازداشت‌شدگان رويدادهای روز عاشورا در ايران ابراز نگرانی کرده و از مقام‌های ايران خواسته‌اند به حقوق بازداشت‌شدگان و معترضان احترام بگذارند.
XS
SM
MD
LG