لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

هیئت نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد سه نشریه را لغو امتیاز کرد


نشریه «موج اندیشه همت» به فاصله کمتر از یک هفته از تعطیلی نشریه «همت» با تیتر «امت امام خامنه ای» بر روی کیوسک های مطبوعات ظاهر شد ولی هیئت نظارت بر مطبوعات آن را توقیف کرد.
نشریه «موج اندیشه همت» به فاصله کمتر از یک هفته از تعطیلی نشریه «همت» با تیتر «امت امام خامنه ای» بر روی کیوسک های مطبوعات ظاهر شد ولی هیئت نظارت بر مطبوعات آن را توقیف کرد.
هيئت نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى در ادامه توقیف مطبوعات در ایران، روز دوشنبه امتياز سه نشريه را لغو كرد و به دو روزنامه اصلاح طلب به دليل آنچه كه «روند محتوايى پر تخلف» آنها ناميد، تذكر كتبى داد.

بر اساس گزارش خبرگزارى هاى ايران، اين هيئت، روزنامه «فرهنگ آشتى» را به دليل آنچه كه «تخلفات مستمر از مفاد قانون مطبوعات به استناد تبصره ماده ۱۱ قانون» خواند، لغو امتياز كرد.

روزنامه فرهنگ آشتى آخرين بار روز ۱۴ دى ماه و براى چاپ بيانيه هفدهم موسوى از هيئت نظارت بر مطبوعات تذكر كتبى گرفته بود.

اين گزارش حاكى است كه اين هيئت، همچنین هفته نامه هاى «همت» و «موج انديشه» را «به علت تخلف از مفاد مختلف قانون از جمله توهین به برخى از شخصيت هاى نظام» لغو امتياز كرده است.

هفته نامه «همت» كه گفته مى شود به طيف افراطى حامى محمود احمدى نژاد، رييس جمهور اسلامى ايران، نزديك است در روى جلد شماره اخير خود، تصاوير بسيارى از روحانيون و شخصيت هاى بلندپايه نظام جمهورى اسلامى را با تيتر «همه مردان هاشمى» به چاپ رسانده بود.

اين نشريه پيش از لغو امتياز از سوى هيئت نظارت بر مطبوعات از سوى دادستان عمومى و انقلاب تهران به اتهام توهين به شخصيت هاى نظام توقيف شده بود.

به دنبال توقیف این نشریه از سوی دادستانی، نشریه «موج اندیشه همت» به فاصله کمتر از یک هفته و با تیتر «امت امام خامنه ای» بر روی کیوسک های مطبوعات ظاهر شد ولی هیئت نظارت بر مطبوعات آن را توقیف کرد.

محمد على رامين، دبير هيئت نظارت بر مطبوعات، در گفت و گويى خبر داده است كه به روزنامه «آفتاب يزد» نيز به دليل «مطالبى كه موجب تبليغ و تشويق به شركت در اجتماعات غير قانونى منجر به اغتشاشات مى گردد» بار ديگر تذكر كتبى ارسال مى شود.

به گفته وى، به روزنامه اعتماد نيز به علت درج مطلبى تحت عنوان «دولت بى صدا» در ضميمه آن تذكر كتبى داده خواهد شد.

هيئت نظارت بر مطبوعات مى گويد كه در اين مطلب روزنامه اعتماد، «تعابير اهانت آميز» به كار گرفته شده است و «دولت جمهورى اسلامى» منشاء فتنه دانسته شده است.

روزنامه اعتماد كه داراى گرايش هاى اصلاح طلبانه است روز ۱۴ دى ماه نيز به دليل انتشار مقاله اى با عنوان «آيا مرجعيت سلب كردنى است» از هيئت نظارت بر مطبوعات تذكر كتبى گرفته بود.

موج برخوردهاى تازه با مطبوعات در ايران از زمان روى كار آمدن محمد على رامين، معاونت مطبوعاتى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى در روز دهم آبان ماه شدت بيشترى گرفته است و در اين دوره حدود ده نشريه توقيف شده و دهها بار به نشريات تذكر و اخطار داده شده است.

همچنين در حال حاضر بيش از ۳۰ روزنامه نگار و و بلاگر در زندان هاى ايران به سر مى برند.

آقاى رامين دو هفته پيش اعلام كرد: «روزنامه‌هايى كه تذكر مى‌گيرند يا توقيف مى‌شوند مثل عنصر فاسد و آلوده‌اى هستند كه همه فضاى مطبوعات را آشفته مى‌كنند و ما با توقيف آنها سعى در تلطيف اين فضاى آشفته را داريم.»

روش برخورد هيئت نظارت بر مطبوعات انتقاد نمايندگان نزديك به طيف اصلاح طلب در ايران را برانگيخته است و ماه گذشته ۲۰ نماينده مجلس شوراى اسلامى در نامه اى به هيات رييسه از توقيف مطبوعات توسط هيئت نظارت بر مطبوعات انتقاد كرده و خواستار پاسخ وزير ارشاد به علل تعطيلى نشريات شدند.

سيروس سازدار، عضو جناح اقليت مجلس، نيز روز دوشنبه در گفت و گو با سايت «پارلمان نيوز» از احتمال استيضاح وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى به دليل «عملكرد افراطى محمد على رامين» خبر داده است.

نماينده مرند و جلفا گفته است: «نمايندگان تاكنون چندين ‌بار با تذكر و همچنين تهيه سئوال از وزير ارشاد در خصوص برخورد معاون مطبوعاتى وى با رسانه‌ها به وزير ارشاد در مورد اين اقدامات هشدار داده‌اند اما گويا تاثيرى نداشته است.»

سازدار تصريح كرد:«بعد از تعطيلات مجلس اگر اين روند ادامه داشته باشد طرح استيضاح وزير ارشاد را تهيه خواهيم كرد.»

موج سركوب مطبوعات در ايران جايگاه اين كشور را در جهان به شدت تنزل داده است و به گفته «گزارشگران بدون مرز» كه مقر آن در پاريس است، مطبوعات ايران در دوران وخيمى از آزادى به سر مى برند و ايران در زمينه آزادى مطبوعات در ميان ۱۷۵ كشور جهان، رتبه ۱۷۲ را داراست.
XS
SM
MD
LG