لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۷

محمد تقی خلجی؛ بازداشتی که هنوز دلیلی برایش اعلام نشده است


مهدی کروبی، روز دوشنبه، با منزل محمد تقی خلجی، روحانی که اخیرا در قم بازداشت‌ شده است تماس تلفنی گرفت و با همسر وی گفت‌وگو و از بازداشت اين روحانی ابراز تأسف کرد. آقای کروبی در این تماس تلفنی ابراز امیدواری کرده است که این روحانی به زودی آزاد شود.

محمد تقی خلجی، بیست و دوم دی‌ماه، در خانه‌ی خود بازداشت شد. پس از شش روز دادستانی دادگاه ويژه روحانيت روز دو شنبه به خانواده محمد تقی خلجی اطلاع داد که او به سلول انفرادی در زندان اوين، تهران، منتقل شده و تحت بازجويی است.

محمد تقی خلجی از روحانیون نزدیک به آيت الله منتظری و آيت الله صانعی به شمار می‌رود، در آخرين سخنرانی خود در شب تاسوعا در منزل آيت الله صانعی، از آيت الله منتظری تجليل کرد.

اخیرا علاوه بر حمله به بیت کسانی مانند آیت‌الله صانعی، بازداشت نزدیکان به روحانیونی مانند او یا آیت‌الله منتظری افزایش یافته است.

مهدی خلجی، پژوهشگر و نویسنده مقم آمریکا، فرزند محمد تقی خلجی، در نامه سرگشاده‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی خواستار آزادی پدرش و دیگر زندانیان سیاسی شده است.

به هر حال تا همینک مشخص نشده است علت بازداشت محمد تقی خلجی چیست.

مهدی خلجی در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید: روز سه شنبه ساعت چهار و نیم بعد از ظهر، چهار نفر از ماموران وزارت اطلاعات – یا کسانی که خودشان را به این نام معرفی کرده‌اند- وارد منزل پدرم در قم شدند. در منزل را از پشت بسته‌اند ، تلفن‌ها را قطع کرده و مشغول تجسس در خانه شده‌اند

آنها همه خانه را زیر و رو کرده و حتی رختخوابها و کابینت‌های آشپزخانه را هم گشته‌اند. بعد به کتابخانه پدرم رفته‌اند و یادداشت‌ها و سی دی‌ها، نوارها و کامپیوتر ایشان را هم ضبط کرده‌اند و پس از یک ساعت تجسس، ایشان را همراه با خودشان برده‌اند.

وقتی خانواده ام پرسیده‌اند که پدرم را کجا می برند؟ آنها جوابی نداده‌اند و گفته‌اند که خانواده، باید به دادگاه ویژه روحانیت مراجعه کنند و پیگیر کار ایشان باشند.

روز چهارشنبه که خانواده ام به دادگاه مراجعه کرده‌اند به آنها جواب درستی نداده‌اند و گفته‌اند که ما نمی دانیم ایشان الان در کجا نگهداری می‌شود.

آقای خلجی، پدرتان، حجت الاسلام محمد تقی خلجی، ظاهرا از نزدیکان آیت‌الله منتظری و آیت‌الله صانعی بوده‌اند. آیا فکر می کنید به این خاطر ایشان را بازداشت کرده‌اند؟

بله . همین طور است. پدرم از قبل از انقلاب با آیت الله منتظری و صانعی نزدیک بود و بعد از جریان اعتراضات به انتخابات که موجب ایجاد بحران سیاسی درایران شد، ایشان در شمال تهران و در ولنجک در دارالزهرای آقای محتشمی که محل تجمع اصلاح طلبان بود، سخنرانی می کردند.

آخرین بار هم ایشان در شب تاسوعا در منزل آیت‌الله صانعی سخنرانی کردند و طبیعی است که ایشان با بسیاری از سیاست‌های جمهوری اسلامی موافق نبودند.

ایشان به میرحسین موسوی رای داده بودند و از جنبش سبز حمایت می کردند . اما پدرم عضو هیچ تشکل و یا جریان سیاسی نبودند.

گویا پدر شما قرار بوده است که برای دیدن شما به آمریکا بیایند اما ظاهرا پاسپورت ایشان را هم توقیف کرده‌اند؟ درست است؟

بله . پدرم، مادرم به همراه دخترم که در ایران زندگی می‌کند قرار بود سه نفری هفته آینده برای اخذ ویزای آمریکا به دبی بروند. و عید نوروز پس ازده سال من این بخت را داشته باشم که میزبان هر سه اینها باشم. چون طی این ده سال ممکن نشده است. اما وقتی ماموران خانه را تجسس کرده‌اند نه تنها پاسپورت پدرم بلکه پاسپورت همه اعضا خانواده را هم گرفته‌اند. از جمله پاسپورت دخترم که دست پدرم بوده است و به خانواده‌ام گفته‌اند که حق ترک ایران را ندارند. آنها بلیط هواپیمایی که به مقصد دبی داشتند و ویزای دبی و فرم‌های تقاضای ویزا برای سفارت آمریکا را هم در حقیقت مصادره کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG