لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

«نیروگاه بوشهر در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازى مى‌شود»


نمایی از نیروگاه اتمی بوشهر
نمایی از نیروگاه اتمی بوشهر
هر چند رئیس شرکت اتمى دولتى روسیه از راه‌اندازى نیروگاه اتمى بوشهر در سال جارى میلادى خبر داده است، با این حال وى از تعیین تاریخ دقیقى براى آغاز به کار این نیروگاه که بارها به تعویق افتاده خوددارى کرده است.

سرگئى کیرینکو، رئیس شرکت اتمى دولتى روسیه، روس‌اتم، روز پنج‌شنبه و پس از شرکت در نشست کابینه این کشور به خبرنگاران در مسکو گفته است: «سال ۲۰۱۰ سال بوشهر است. بدون تردید نیروگاه اتمى بوشهر در این سال ساخته خواهد شد و همه چیز طبق برنامه پیش مى‌رود.»

آقاى کیرینکو در عین حال از تعیین تاریخ دقیقى براى راه‌اندازى نیروگاه اتمى بوشهر خوددارى کرده است.

این در حالى است که روز پنج‌شنبه خبرگزارى رویترز به نقل از یک مقام عالى‌رتبه روسى اعلام کرده بود که نیروگاه اتمى بوشهر در ماه مارس و همزمان با آغاز سال جدید خورشیدى در ایران راه‌اندازى خواهد شد.

روسیه که از سال ۱۹۹۵ کار تکمیل پروژه احداث نیروگاه اتمى هزار مگاواتى در بوشهر را آغاز کرده است، تاکنون بارها زمان راه‌اندازى این نیروگاه را به تعویق انداخته است.

به گفته دیپلمات‌هاى غربى، روسیه از این پروژه به عنوان اهرم فشارى در روابط خود با ایران و کشورهاى غربى استفاده کرده است.

کشورهاى غربى و به‌‌ویژه ایالات متحده آمریکا از روسیه به دلیل همکارى‌هاى هسته‌اى این کشور با جمهورى اسلامى ایران انتقاد کرده‌اند، با این حال مسکو با دفاع از همکارى هسته‌اى خود با تهران اعلام کرده است که نیروگاه هسته‌اى بوشهر یک پروژه صرفاً غیرنظامى است و قابلیت استفاده در برنامه تسلیحاتى را ندارد.

چندى پیش على‌اکبر صالحى، رئیس سازمان انرژى اتمى ایران، در واکنش به انتقادها از تاخیر در راه‌اندازى نیروگاه اتمى بوشهر گفته بود «توقف‌هاى انجام شده» در راه‌اندازى این نیروگاه به خاطر دنبال کردن «برخى منافع» بوده است.

وى نیز بدون تعیین زمانى مشخص براى راه‌اندازى این نیروگاه اظهار امیدوارى کرده بود این نیروگاه «در چند ماه آینده» وارد مدار شود.

در اواخر آبان‌ماه سال جارى خورشیدى، روسیه با به تعویق انداختن چند باره راه‌اندازى نیروگاه اتمى بوشهر اعلام کرده بود برخلاف برنامه‌ریزى‌هاى قبلى به دلیل «مشکلات فنى» قادر به راه‌اندازى رآکتور هسته‌اى نیروگاه بوشهر تا پایان ۲۰۰۹ نیست.

روسیه که براى تکمیل نیروگاه اتمى بوشهر حدود یک میلیارد دلار از ایران دریافت کرده است، قرار بود نخستین نیروگاه اتمى ایران را در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازى کند.
XS
SM
MD
LG