لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

کارگردانان بریتانیایى؛ پیشتاز تحریم جشنواره فجر


در حالى که جشنواره فیلم فجر در ایران آغاز شده است، یک روزنامه بریتانیایى از کارگردانان سرشناس بریتانیایى به عنوان پیشتازان تحریم این جشنواره در جهان یاد کرده است.

همزمان با آغاز به کار جشنواره فیلم فجر در ایران، روزنامه بریتانیایى ایندیپندنت در سایت اینترنتى خود درباره تحریم جشنواره فجر از سوى چند تن از کارگردانان برجسته جهان نوشته است: «کن لوچ و پیتر بروک از جمله شخصیت‌هاى برجسته هنرى غربى هستند که به رژیم ایران اطلاع داده‌اند که در اعتراض به سرکوب خونین معترضان به نتایج انتخابات از شرکت در جشنواره فجر خوددارى خواهند کرد».

کن لوچ، فیلمساز بریتانیایى قرار بود، با تازه‌ترین ساخته خود با نام «در جستجوى اریک»، در جشنواره فیلم فجر حضور یابد. در این فیلم اریک کانتونا، ستاره پیشین فوتبال عضو تیم منچستریونایتد ایفاى نقش کرده است.

به نوشته ایندیپندنت علاوه بر کن لوچ، فیلمساز و پیتر بروک کارگردان تئاتربریتانیایى، تئو آنجلوپولوس کارگردان یونانى، ایلیا سلیمان فیلمساز فلسطینى و فیلیپ لوره، کارگردان برجسته فرانسوى نیز از جمله تحریم‌کنندگان خارجى جشنواره فیلم و تئاتر فجر به شمار مى‌آیند.

چندى پیش شمارى از سینماگران و هنرمندان ایرانى با انتشار «پیامى به سینماگران جهان» از آنها خواسته بودند، تمام جشنواره‌هاى فجر ایران را تحریم کنند.

نویسندگان این پیام که «به دلیل فشارهاى امنیتى» از ذکر نام خود خوددارى کرده‌ بودند، در بخشى از این پیام با اشاره به اوج‌گیرى «فشارهاى حکومت علیه مردم و جامعه هنرى» ایران خطاب به سینماگران و هنرمندان خارجى نوشته بودند: «هر چند مشتاق پذیرایى از شما در کشورمان هستیم، اکنون پذیرش دعوت دولت ایران از سوى شما و حضور در جشنواره فجر حمایت از دولتى است که مردمش عزادار کشته‌شدگان سرکوب‌ها... هستند».

اکنون کن لوچ با اشاره به فراخوان هنرمندان ایرانى به ایندیپندنت گفته است، در حالى که برخى از دولت‌ها اقدام به نقض حقوق بشر مى‌کنند، او خود را موظف مى‌داند، که درخواست هنرمندان ایرانى را اجابت کند.

وى در نامه‌اى خطاب به برگزار کنندگان جشنواره فیلم فجر با اعلام انصراف از شرکت در این جشنواره از این اقدام خود با عنوان اعتراضى به سرکوب معترضان در ایران یاد کرده و نوشته است: « ما همانگونه که هر رویداد فرهنگى را که با حمایت دولت اسرائیل برگزار شود، تحریم مى‌کنیم، از تحریم جشنواره فجر هم حمایت مى‌کنیم».

تئو آنجلوپولوس، کارگردان یونانى نیز از عدم شرکت خود در جشنواره فیلم فجر به عنوان اعتراضى نسبت به حوادث «دهشتناک» ایران یاد کرده و فیلیپ لوره، کارگردان فرانسوى نیز در این باره به ایندیپندنت گفته است: «رژیم ایران ضد فرهنگ است و آزادى شهروندانش را سلب مى‌کند و جامعه هنرى در ایران تحت فشار است».

این در حالى است که پیشتر شمارى از فیلمسازان و سینماگران ایرانى مقیم خارج از کشور از جمله بهمن قبادى از سینماگران و منتقدان سینمایى ایران خواسته بودند، امسال در اعتراض به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهورى و سرکوب گسترده و شدید مخالفان دولت در تهران و دیگر شهرهاى ایران جشنواره فیلم فجر را تحریم کرده و از شرکت در این جشنواره به هر شکل سر باز بزنند.

در همین راستا چهره‌هاى برجسته سینماى ایران مانندعباس کیارستمى، فرهاد توحیدى، فاطمه گودرزى، مینو فرشچى، عزت‌الله انتظامى و اصغر فرهادى پیشنهاد داورى در بخش مسابقه سینماى ایران به عنوان مهم‌ترین بخش جشنواره فجر را رد کرده‌اند.

در حالى که در ۲۷ سال گذشته ،جشنواره فیلم فجر از روز ۱۲ بهمن‌ ماه آغاز و در روز ۲۲ بهمن‌ ماه به پایان مى‌رسید، زمان برگزارى جشنواره امسال پنجم تا پانزدهم بهمن ‌ماه اعلام شده است.

به گونه‌اى که جشنواره امسال یک هفته پیش از روز ۲۲ بهمن‌ به پایان مى‌رسد. روزنامه ایندیپندنت در این باره نوشته است، مقام‌هاى برگزار کننده جشنواره دولتى فجر براى آن که میهمانان خارجى شاهد تظاهرات اعتراض‌آمیز احتمالى هواداران جنبش سبز در ایران همزمان با سالگرد پیروزى انقلاب اسلامى در روز ۲۲ بهمن نباشند، زمان برگزارى جشنواره امسال را نیز تغییر داده‌اند.
XS
SM
MD
LG