لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۶

حذف استادان «ناهمسو» در دانشگاه‌ها تا میرحسین موسوی


سردر دانشگاه تهران
سردر دانشگاه تهران
دور جدید بازنشستگی اجباری و ممنوع التدریس کردن اساتید دانشگاه‌ها گه هفته گذشته از دانشگاه علامه تهران آغاز شده بود، با اظهارات رئیس دانشگاه تربیت مدرس تهران -دانشگاهی که میرحسین موسوی و علیرضا بهشتی در شمار اساتید آن هستند- گسترش بیشتری یافته است.

فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس و برادر کامران دانشجو وزیر فعلی علوم، تحقیقات و فن آوری درباره تدریس میرحسین موسوی در این دانشگاه گفت « فعلاً با توجه به شرایط جامعه و شرایطی که وجود دارد ما اصرار نداریم که وی ماموریتش را تمام کند و به دانشگاه بیاید. »

فرهاد دانشجو همچنین گفت که « ترجیح می‌دهیم یکی دو ماه دیگر هم در ماموریت باقی باشد تا انشاء الله مسائل حل و فصل شود. »

با وجود برکناری موسوی از ریاست فرهنگستان هنر، فرهاد دانشجو به خبرگزاری مهر گفت که « هنوز نامه اتمام ماموریت وی به دانشگاه نیامده ولی پس از اتمام ماموریت استاد تمام وقت دانشگاه تربیت مدرس است و موظف به تدریس خواهد بود. »

آقای دانشجو درباره علیرضا بهشتی دیگر استاد دانشگاه تربیت مدرس و فرزند آیت الله بهشتی که از ۷ دی ماه برای دومین بار در ماه‌های پس از انتخابات بازداشت شده نیز گفت که « به دلیل اینکه علیرضا بهشتی در بازداشت به سر می‌برد، طبیعتاً در دانشگاه حضور ندارد».

فرهاد دانشجو درباره عدم تدریس «عادل آذر» نماینده سابق مجلس نیز گفت که « دکتر عادل آذر به دلیل اینکه پیش از این نماینده مجلس شورای اسلامی بوده و تازه به دانشگاه بازگشته است نیازمند فرصتی برای تنظیم حضور در داخل دانشگاه است.»

همزمان غلامرضا خواجه سروی دبیر هیات مرکزی نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان که با حفظ سمت به عنوان معاون فرهنگی وزارت علوم نیز منصوب شده ، روز شنبه ادامه فعالیت «انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها»، تشکل فراگیر استادان دانشگاه‌ها که در انتخابات و رویدادهای پس از آن در شمار حامیان میرحسین موسوی بوده ، را مشروط اعلام کرد.

اگر چه معاون فرهنگی وزارت علوم اقدام خود را «تذکر » توصیف کرد اما روزنامه اعتماد با اشاره به اتفاقات مشابهی که در روند محدودیت‌ها و تعطیلی بسیاری از تشکل‌های دانشجویی طی چند سال گذشته اتفاق افتاده «تحرکات اخیر هیئت‌های نظارت بر دانشگاه‌ها» را «ادامه سیاست محدود کردن منتقدان در دانشگاه» تحلیل کرده است.

اتهامات جدید برای حذف استادان نا همسو با دولت

فشار بر استادان دانشگاه‌ها و دور جدید بازنشستگی اجباری استادان در هفته‌های اخیر شدت گرفته است. براساس اخبار انتشار یافته حمیدرضا برادران شرکا، محمد ستاری فر رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، علی صادق تهرانی، بهروز‌ هادی زنوز، محمود ختایی، صادق بختیاری، رضا عاصی و دکتر جهرمی‌، همگی از اعضای هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه تهران در هفته‌های اخیر بازنشسته شده‌اند.

آیت الله علی خامنه‌ای در ۹ شهریور امسال طی سخنانی درباره حوادث پس از انتخابات، تدریس بسیاری از مواد علوم انسانی در دانشگاه‌ها را « منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی » دانست و با اشاره به تحصیل حدود دو میلیون دانشجو از سه میلیون و نیم دانشجو در رشته‌های علوم انسانی گفت که این مسئله نگران کننده است.
به غیر از محمد ستاری فر ، سایر استادان اقتصاد دانشگاه علامه تهران غیر از بازنشستگی ، ممنوع التدریس نیز شده‌اند.

علی عرب مازار از استادان دانشگاه علامه تهران که در جریان انتخابات مشاور اقتصادی میرحسین موسوی در جریان انتخابات بود از هفته دوم دی ماه بازداشت شده و همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

مقام‌های دولتی حقوق برخی دیگر از استادان دانشگاه علامه تهران از جمله دکتر شریف آزاده رئیس گروه کشاورزی دانشگاه علامه و دکتر طائی را قطع کرده‌اند.

حجت الاسلام صدرالدین شریعتی رئیس دانشگاه علامه در واکنش به انتشار خبر بازنشستگی ۱۲ استاد دانشگاه علامه ادعا کرد که این بازنشستگی‌ها به درخواست خود استادان و طی دو یا سه سال گذشته صورت گرفته است.

وی طی اظهاراتی «استادان بازنشسته دانشگاه علامه » را به ایجاد اخلال در امتحانات ترم اخیر دانشگاه متهم کرد و مدعی شد که « این افراد آنجا را به یک پایگاه سیاسی بدل کرده و اطلاعیه‌ای برای عدم برگزاری امتحانات هفته قبل صادر کرده بودند. »

سه شنبه ۷ آذر نیز سایت ادوار نیوز وابسته به سازمان دانش آموختگان ایران از کنار گذاشتن ۵۳ استاد دانشگاه علم و صنعت تهران خبر داده بود.

چراغ سبز برای تصفیه استادان

سابقه اخراج استادان دانشگاه ، بازنشستگی اجباری و ممنوع التدریس شدن استادان دانشگاه‌ها به دوره «انقلاب فرهنگی» در اولین سال‌های پس از انقلاب باز می‌گردد که طی آن صدها استاد دانشگاه بازداشت، اخراج، بازنشسته یا ممنوع‌التدریس شدند.

در تمام سی سال پس از انقلاب فرهنگی نیز چنین روندی با صورت محدودتر ادامه داشته اما وقتی محمود احمدی نژاد در ۱۴ شهریور سال ۸۵ طی سخنانی ابعاد تازه‌ای از برنامه‌هایش در دانشگاه‌ها را اعلام کرد و با این گفته که « نظام آموزشی ما ۱۵۰ سال تحت تاثیر اندیشه‌های سكولار و استكباری بوده» دانشجویان معترض به برکناری استادان دانشگاه را مورد حمله قرار داد و گفت « دانشجویان ما باید در حال حاضر علیه اندیشه‌های لیبرال و اقتصاد لیبرالی فریاد بزنند.»

چندی پس از این اظهارات، اخبار گسترده‌ای از برکناری و بازنشستگی اجباری ده‌ها استاد در دانشگاه‌های مختلف منتشر شد.

اما بعید به نظر می‌رسد که دولت به تنهایی دست به چنین تصفیه بزرگی در دانشگاه‌ها زده باشد. به خصوص که این تصفیه با انتقاداتی هم همراه شده است.

آیت الله علی خامنه‌ای در ۹ شهریور امسال طی سخنانی درباره حوادث پس از انتخابات، تدریس بسیاری از مواد علوم انسانی در دانشگاه‌ها را « منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی» دانست و با اشاره به تحصیل حدود دو میلیون دانشجو از سه میلیون و نیم دانشجو در رشته‌های علوم انسانی گفت که « این مسئله نگران کننده است زیرا توانایی مراکز علمی‌ و دانشگاه‌ها در زمینه کار بومی‌ و تحقیقات اسلامی در علوم انسانی و همچنین تعداد اساتید مبرّز و معتقد به جهان بینی اسلامی رشته‌های علوم انسانی در حد این تعداد دانشجو نیست.»

رهبر جمهوری اسلامی با تاکید براینکه استادان دانشگاه باید «فرماندهان جنگ نرم » باشند، گفت « فرماندهان این جبهه باید با شناخت مسائل کلان، شناسایی دشمن و کشف اهداف او، طراحی کلان انجام دهند و براساس این طراحی حرکت کنند » و « استادی که بتواند، این نقش را ایفا کند، استادی شایسته برای حال و آینده نظام جمهوری اسلامی خواهد بود.»
XS
SM
MD
LG