لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

«شرکت آلمانی تحت فشار اسرائیل قرارداد با ایران را لغو کرد»


بندرعباس، عکس تزئینی است.
بندرعباس، عکس تزئینی است.
به گزارش روزنامه اسرائيلی هاآرتص، روز دوشنبه و به دنبال فشارهای ديپلماتيک شديد اسرائيل بر آلمان، يک شرکت ساخت و ساز آلمانی قرارداد بازسازی بندرگاه بندر عباس را لغو کرد.

اين روزنامه می افزايد که «ياروم بِن زِئِو، سفير ارسالی اسرائيل به برلين، طی گفتگو با مقامات وزارت خارجه و مشاوران انگلا مرکل، صدر اعظم آلمان اعلام کرد که از طريق اين بندرگاه برای حزب الله لبنان و حزب حماس در غزه تسليحات فرستاده می شود و به کشتی حمل اسلحه ای اشاره کرد که اخيرا توسط نيروهای دفاعی اسرائيلی در دريای مديترانه توقيف شده بود. اين کشتی از بندرگاه بندرعباس به مقصد نوار غزه در حرکت بود.»

ایران بارها چنین اتهامی را رد کرده است.

به نوشته هاآرتص، يک مقام رسمی اسرائيلی می گويد که حدود يک هفته ی پيش سفارت اسرائيل از همکاری اين شرکت هامبورگی که بخشی از آن متعلق به دولت آلمان است با شرکت های ايرانی با خبر شده است.

اين روزنامه اسرائيلی می افزايد که بن زئو تاکيد کرد که «دولت اسرائيل عقد اين قرارداد را به معنای کمک رسانی به مبادلات تسليحاتی ايران با سازمان های تروريستی و نقض قطعنامه های سازمان ملل متحد می داند.»

به نوشته هاآرتص به دنبال درخواست اسرائيل، مقامات آلمانی با مالکين شرکت تماس گرفته و لغو قرار داد را خواستار شدند. چند روز بعد، اين شرکت اعلام کرد که قرارداد بسته شده را فسخ کرده اند.

شيمون پرز، رئيس جمهوری اسرائيل، روز دوشنبه و دو روز پيش از روز بين المللی ياد بود واقعه هولوکاست وارد خاک آلمان شد و بناست تا در مجلس اين کشور سخنرانی کند. گفتگو با آنگلا مرکل در مورد روابط مالی آلمان با جمهوری اسلامی نيز در برنامه اين سفر قرار دارد.

اخیرا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با آنگلا مرکل در مورد ایران مذاکره کرده و رهبران آلمان و اسرائیل خواستار تحریم‌های «فراگیر و فلج‌کننده» علیه ایران شدند.
XS
SM
MD
LG