لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

مخالفت گروه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بازرگانی آمریکا با وضع تحریم‌های جدید علیه ایران


اتاق بازرگانی آمریکا به همراه شماری دیگری از گروه‌های تجاری این کشور در نامه‌ای به کاخ سفید هشدار دادند که گسترش تحریم علیه ایران منافع اقتصادی و امنیتی آمریکا را به طور چشمگیری تضعیف خواهد کرد.

در این نامه که روز سه‌شنبه برای مقام‌های بلندپایه کاخ سفید ارسال شد آمده است: «تحریم‌های پیشنهادی موجب مناقشه اقتصادی، دیپلماتیک، و حقوقی با متحدان ایالات متحده می‌شود و می‌تواند به اقدام مشترک علیه ایران خدشه وارد کند.»

گروه‌های بازرگانی در حالی به کاخ سفید نسبت گسترش تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران هشدار داده‌اند که روز سه‌شنبه، سناتور هری رید، رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا، ابراز امیدواری کرد که سنا تا چند هفته دیگر قانونی را به تصویب برساند که به موجب آن شرکت‌های صادرکننده بنزین به ایران مورد تحریم قرار بگیرند.

سناتور هری رید درباره این طرح سنا گفت: «این قانون فشار تازه‌ای بر رژیم ایران وارد می‌کند و کمکی است برای بازداشتن ایران از دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای.»

رهبر دموکرات‌ها از «همکاران جمهوری‌خواه» خود خواست که وی را کمک کنند تا این قانون تا چند هفته دیگر به تصویب برسد.



سنای آمریکا در حالی در تدارک وضع قانونی برای تحریم‌ شرکت‌های صادرکننده بنزین به ایران است که در ماه دسامبر سال گذشته قانون مشابهی در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید.

در نامه اتاق بازرگانی و گروه‌های تجاری ایالات متحده که خطاب به جیمز جونز، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، و لارنس سامرز، مشاور ارشد اقتصادی کاخ سفید، نوشته شده نسبت به برخی مواد قانون مصوب مجلس نمایندگان و طرح پیشنهادی سنا درباره تحریم ایران ابراز نگرانی شده است.

‌در این نامه تصریح شده است که به موجب برخی مفاد این قوانین این امکان وجود دارد که شرکت‌های آمریکایی از «داد و ستد عادی با شرکای مهم خود در اقصی نقاط دنیا منع شوند، حتی اگر این داد و ستدها هیچ دخلی به تجارت با ایران نداشته باشد».

گروه‌های بازرگانی آمریکایی با بیان این که چنین قوانینی می‌تواند بخش بزرگی از جامعه بازرگانی را تحت تاثیر قرار دهد تاکید کردند که پیامدهای این قوانین «به اندازه کافی ارزیابی نشده است».

گروه‌های بازرگانی آمریکا خطاب به مقام‌های کاخ سفید می‌گویند: «ما از شما تقاضا داریم با جدیت با کنگره وارد بحث شوید تا این پیشنهادهای به شدت مسئله‌ساز کنار گذاشته شوند.»

افزون بر اتاق بازرگانی آمریکا، از جمله «کمیته اضطراری بازرگانی آمریکا»، «انجمن ملی کارخانه‌داران»، «شورای ملی بازرگانی خارجی»، و «شورای آمریکایی تجارت جهانی» این نامه را امضا کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG