لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۰

رهنورد: دولت را به رسمیت نمی‌شناسیم، سازش هم نمی‌کنیم


زهرا رهنورد
زهرا رهنورد
زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، می‌گوید آقای موسوی در پشت پرده در صدد سازش نیست و همچنان دولت برآمده از انتخابات به ریاست محمود احمدی‌نژاد را به رسمیت نمی‌شناسد.

زهرا رهنورد در مصاحبه با وب‌سایت خبری روزآنلاین در پاسخ به این پرسش که آیا بیانیه هفدهم میرحسین موسوی و اظهارات مهدی کروبی حکایت از سازش پشت پرده آنها با حاکمیت دارد، انتساب هرگونه سازش‌کاری از سوی میرحسین موسوی را رد کرده و گفت: «نه دولت احمدی‌نژاد را به رسمیت می‌شناسیم و نه پشت پرده سازش می‌کنیم.»

میرحسین موسوی در بیانیه شماره ۱۷ خود ضمن این که اعلام کرد ترسی از کشته شدن ندارد، پنج راهکار برای برون‌رفت از بحران ارائه داد که تفاسیر متفاوتی از برخی از مفاد آن به عمل آمد.

در میان پنج راهکار موسوی راهکار نخست که «اعلام مسئولیت‌پذیری مستقیم دولت در مقابل ملت و مجلس و قوه قضائیه به نوعی که از دولت حمایت‌های غیرمعمول در مقابل کاستی‌ها و ضعف‌هایش نشود و دولت مستقیماً پاسخگوی مشکلاتی باشد که برای کشور ایجاد کرده است» محل تفاسیر مختلف شد.

در حالی که عده‌ای و از جمله محسن رضایی در نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی از این بیانیه به عنوان «عقب‌نشینی» یاد کردند، عده‌ای دیگر آن را «هوشمندانه» خواندند.

از سوی دیگر آن گونه که خبرگزاری فارس روز دوشنبه گزارش داد، مهدی کروبی در پاسخ به خبرنگارانی که درباره به رسمیت شناختن دولت از وی پرسیده بودند گفته بود که «بنده اشکالات خود را همچنان وارد می‌دانم، اما در خصوص سوال شما باید بگویم بله، رئیس جمهور را نیز به رسمیت می‌شناسم».

این سخنان با واکنش‌های بسیاری از سوی محافل مختلف روبه‌رو شد و برخی آن را به عقب‌نشینی مهدی کروبی تعبیر کردند.

پس از انتشار اظهارات منتسب به مهدی کروبی که برخی هم از آن به عنوان نشانه‌ای از احتمال گفت‌وگوهای پشت پرده مهدی کروبی، میرحسین موسوی و محمد خاتمی یاد کردند، گزارشگر روزآنلاین از صحت این گمانه‌زنی‌ها از خانم رهنورد می‌پرسد که وی در پاسخ با اشاره به بیانیه هفدهم موسوی می‌گوید: «به هیچ وجه چنین چیزی نیست و سازشی در کار نیست. من در آن بیانیه نه تنها هیچ گونه سازشی نمی‌بینم، بلکه آن بیانیه کف خواسته‌ها و آرمان‌های مردم است و حداقلی از خواسته‌های مردم و حکومت می‌تواند به راحتی این خواسته‌ها را عملی کند.»

زهرا رهنورد همچنین با اشاره به دیگر بندهای بیانیه هفدهم میرحسین موسوی می‌افزاید: «برداشت شخصی من از بیانیه این نیست، چون بندهای دیگر همین بیانیه تاکید دارد که تقلبی در کار بوده و انتخابات سالم نبوده است؛ وقتی در بیانیه بر این موضوع تاکید می‌شود، چگونه چنین برداشتی می‌شود؟ برداشت من این است که از متن همین بیانیه به وضوح می‌توان فهمید که آقای موسوی دولت برآمده از تقلب را به رسمیت نمی‌شناسد.»

زهرا رهنورد که خود نیز چندین بار از سوی نیروهای طرفدار حکومت هدف حمله قرار گرفته، با اشاره به دوبار بازداشت برادرش، و همچنین ترور سید علی موسوی، و دستگیری حلقه نزدیکان همسرش به صراحت می‌گوید که برای هر اتفاقی آماده است.

زهرا رهنورد تصریح می‌کند: «آزادیخواهی و سلحشوری جزء آرمان‌های من در زندگی بوده و به خاطر همین از مرگ هم هیچ هراسی ندارم. قبلا گفتم سینه‌مان را سپر کرده‌ایم و من به شخصه آماده هرگونه تیر و حمله و تروری هستم.»
XS
SM
MD
LG