لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۱

دولت آلمان اتهام دست داشتن در نا آرامى هاى روز عاشورا در ایران را رد كرد


نمایی از یک تجمع در فرانکفورت آلمان در اعتراض به سرکوب ها در ایران
نمایی از یک تجمع در فرانکفورت آلمان در اعتراض به سرکوب ها در ایران
سخنگوى دولت آلمان با رد اتهام هاى وزارت اطلاعات ايران مبنى بر دست داشتن اين كشور در نا آرامى هاى روز عاشورا ادعاى تهران مبنى بر دستگيرى دو ديپلمات آلمانى در اين روز را تكذيب كرد.

آندرياس پشكه، سخنگوى دولت آلمان در كنفرانس خبرى خود گفت كه اطلاعاتى در باره بازداشت هاى روز ۲۷ دسامبر (روز عاشورا) ندارد ولى افزود كه نمى تواند دستگيرى دو ديپلمات آلمانى را تاييد كند.

وى اظهار داشت: «هيچ ديپلمات آلمانى در روز ۲۷ دسامبر سال گذشته دستگير نشده است.»

آقاى پشكه همچنين دخالت ديپلمات هاى آلمانى در اعتراض هاى مخالفان در ايران را رد كرد و گفت: «اگر اين اتهام ها مطرح شده باشد ما قاطعانه آنها را رد مى كنيم.»

معاون وزير اطلاعات جمهورى اسلامى ايران در نشستى كه از سوى خبرگزارى هاى داخلى ايران پوشش داده شده است، از دو نفر با نام های «يوگى» و «اينگو» به عنوان ديپلمات هاى آلمانى نام برده است كه به گفته وى، «يكى از شبكه هايى كه افراد آن در جريان اغتشاشات روز عاشورا دستگير شدند» را هدايت مى كردند.

اين مقام امنيتى كه نامش فاش نشده است گفته كه نقش اين دو ديپلمات «در حوادث عاشورا براى جمهورى اسلامى ايران مسجل شده» است.

وى افزوده است: «اين شبكه كه به سرويس اطلاعاتى آلمان وابسته است از تعدادى از زنان و مردان جوان ايرانى تشكيل مى ‌شد كه از طريق يكى از گروه ‌هاى سبز فعاليت‌ هاى تبليغاتى و ارتباط با سايت ‌ها و عوامل خارجى داشتند.»

معاون وزير اطلاعات ايران با بيان اينكه «عكس‌ها و فيلم‌ هاى ارتباط ديپلمات‌ هاى آلمانى با جوانان مرتبط با آن‌ها موجود است» گفته است: «دو نفر از ديپلمات‌ هاى آلمانى كه در اغتشاشات روز عاشورا حضور داشتند و توسط پليس دستگير شدند نيز داراى همان علائم و نشانه ‌هاى سبزى بودند كه از طريق آنها در اختيار جوانان مرتبط با اين سفارتخانه - كه دستگير شدند و در روز عاشورا نيز در صحنه حضور داشتند- قرار گرفته بود.»

وى افزوده است: «بنا داريم اعتراضات ديپلماتيك خود را توسط وزارت خارجه به سفارت آلمان در تهران اعلام كنيم.»

مقام هاى جمهورى اسلامى و بويژه آيت الله على خامنه اى، رهبر ايران، در ماه هاى گذشته قدرت هاى خارجى را به دست داشتن در اعتراض هاى مخالفان به نتيجه انتخابات متهم كرده و گفته اند كه سازمان هاى جاسوسى غربى اين حوادث را سازماندهى كرده اند.

كشورهاى غربى اين اتهام ها را رد كرده و در مقابل از ايران خواسته اند تا موج سركوب معترضان را متوقف و حق آزادى بيان و آزادى اجتماعات را به رسميت بشناسد.

در جريان تظاهرات ماه هاى پس از انتخابات دهم رياست جمهورى در ايران هزاران نفر بازداشت و به گفته مخالفان، حداقل ۸۰ نفر نيز كشته شده اند.

اين اعتراض ها پس از آن آغاز شد كه وزارت كشور ايران محمود احمدى نژاد را به عنوان فرد پيروز در انتخابات رياست جمهورى معرفى كرد ولى معترضان در تظاهرات خودجوش خود اين نتيجه را ناشى از «تقلب و سازماندهى گسترده آراء» اعلام كردند.
XS
SM
MD
LG