لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

احمدی مقدم: ۷۰ درصد «اغتشاشگران» روز عاشورا شناسايی شدند


اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی، روز يکشنبه اعلام کرد: «با همکاری مردم و تلاش دستگاه‌های اطلاعاتی و امنيتی، ۷۰ درصد اغتشاشگران روز عاشورا که تصاويرشان منتشر شده بود، شناسايی شدند.»

مقام های جمهوری اسلامی در بيش از هفت ماهی که از آغاز تظاهرات مخالفان دولت در شهرهای ايران می گذرد، از کلمه «اغتشاشگر» برای تظاهرکنندگان استفاده می کنند.

آقای احمدی مقدم گفته است: «در حوادث روز عاشورا با استفاده از موبايل هاي دوربين‌دار سعي در بزرگنمايي حوادث داشتند و با گرفتن كلوزآپ و ديگر تكنيك‌هاي فيلم‌برداري قصد داشتند تعداد اغتشاشگران را فراوان جلوه دهند.»

وی افزوده است: «اما در روز عاشورا ۵۰ ميليون ايرانى در حال عزادارى بودند كه دشمنان اين ۵۰ ميليون نفر را نشان ندادند اما اغتشاش عده‌اى را بزرگ‌نمايى كردند.»

اعلام خبر شناسايی تظاهرکنندگان مخالف دولت در حالی از سوی فرمانده نيروی انتظامی اعلام شد که اين نيرو چندی پيش با انتشار ويژه نامه هشت صفحه ای «امين جامعه»، تصاوير ۶۵ تن از تظاهرکنندگان که در راهپيمايی روز عاشورا شرکت کرده بودند را منتشر کرده بود.

در روز عاشورای سال جاری، تظاهرات گسترده ای از سوی مخالفان دولت در تهران و شهرهای ديگر ايران صورت گرفت که به گفته مقام های نظامی و امنيتی صدها نفر بازداشت شدند.

پيشتر پليس اطلاعات وامنيت عمومی نيروی انتظامی که اين افراد را عوامل ناامنی و آسيب رساندن به اموال بيت المال، اخلال در نظم عمومی و اهانت کنندگان به مقدسات و شعائر اسلامی در روز عاشورای حسينی ناميده بود، از مردم خواسته بود تا اين شهروندان را شناسايی کنند.

به نوشته سايت « سحام نيوز»، ارگان حزب اعتماد ملی، اين ويژه نامه در تیراژ کثيری منتشر و در مساجد، مدارس، اداره ها و ساير سازمان ها توزيع شد.

پس از آن، نيروی انتظامی روز ۲۸ دی ماه اعلام کرد که پس از انتشار درخواست عمومی اين نيرو برای شناسايی برخی از معترضان روز عاشورا در تهران، ۴۰ تن از آنها شناسايی و بازداشت شدند.

سايت رسمی پليس ايران به نقل از يک «مقام آگاه»، نوشت که اين افراد با همکاری مردم شناسايی شده اند.

در اين ارتباط، سايت سحام نيوز به نقل از برخی از تحليلگران، اين اقدام نيروی انتظامی را بيشتر به خاطر ايجاد ارعاب و فضای امنيتی جهت جلوگيری از حضور مردم در راهپيمايی روز ۲۲بهمن دانست و در عين حال، نوشت: «اعمال چنين رفتارهايی نه تنها به خروج از بحران کمکی نمی کند، بلکه به فاصله گرفتن مردم از نيروهای نظامی و انتظامی منجر خواهد شد.»

محمد علی توفيقی، تحليلگر سياسی در پاريس، در گفت و گو با «راديو فردا» از زاويه ديگری به اين موضوع نگاه می کند و می گويد: «اين نوع حرف ها بيشتر فرافکنی است و عملاً به منظور ايجاد شکاف بين معترضين و بخش های خاموش جامعه صورت می گيرد.»

وی می افزايد: «در گذشته و به خصوص در اين هفت ماه، آقايان عادت کرده اند که مکنونات قلبی خود را به مردم نسبت دهند و می گويند مردم خواهان برخورد با سران فتنه و مجازات اغتشاشگران هستند. آنها در اين پرده نمايش، مردم را به صحنه تقابل با معترضان کشانده اند و با اين شانتاژ قصد دارند معترضين به وضع موجود و مردمی که حقوق ضايع شده خود را طلب می کنند، مشتی اغتشاشگر و برهم زننده نظم عمومی معرفی کنند که جامعه هم به مقابله با آنها پرداخته است.»

در اين حال، برخی از تحليلگران بر اين باورند که سخنان مربوط به شناسايی تظاهرکنندگان به منظور ترساندن مخالفان از شرکت در تظاهرات روز ۲۲ بهمن صورت گرفته است.

آقای توفيقی با تاييد اين موضوع می گويد: «اين موضوع به نزديک شدن ۲۲ بهمن هم ارتباط دارد، چون سبزها تصميم گرفته اند ۲۲ بهمن صحنه بعدی قدرت نمايی آنها باشد. وقتی اين اقدامات را با اطلاعيه های نهادها و ارگان هايی مانند سپاه کنار هم می گذاريم، به اين نتيجه می رسيم که اينها قصد دارند با لطايف الحيل در بين مردم ايجاد رعب و وحشت کنند و از حضور سبزها در راهپيمايی روز ۲۲ بهمن جلوگيری کنند.»

بحث شناسايی مخالفان در چند ماهی که از آغاز تظاهرات مخالفان می گذرد، موضوع جديدی نيست و در گذشته، بارها از سوی مقام های نظامی و دولتی مطرح شده است.

برای مثال، کامران دانشجو، وزير علوم، تحقيقات و فناوری در اواخر آذرماه گفت: «دردانشگاه ها ابزاری داريم که عوامل فتنه را شناسايی کنيم.»
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG