لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

ایران کاوشگر ۳ را به فضا پرتاب کرد


ماهواره امید
ماهواره امید
یک سال پس از پرتاب ماهواره امید به فضا، به گزارش خبرگزاری‌های ایران، پرتاب آزمایشی موشک ماهواره‌بر «کاوشگر ۳» و همین طور رونمایی «جدیدترین ماهواره‌بر جمهوری اسلامی با نام سیمرغ» روز چهارشنبه با حضور محمود احمدی‌نژاد و جمعی از دیگر مقامات دولت او انجام شد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید این اقدام ایران احتمالا بار دیگر به نگرانی کشورهای غربی دامن خواهد زد. نگرانی این کشورها از این است که بر موشک‌های دوربرد ماهواره‌بر می‌توان کلاهک جنگی سوار کرد.

در همین حال خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از پرتاب موفقیت‌آمیز یک کپسول زیستی با موش و مار زنده به همراه موشک کاوشگر ۳ خبر داده است.

منابع خبری ایران پیشتر از رونمایی سه ماهواره جدید و یک موشک ماهواره‌بر به نام سیمرغ در روز چهارشنبه خبر داده بودند.

خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس می‌گوید موشک ماهواره‌بر سیمرغ از نظر طول و قطر با دیگر موشک ماهواره‌بر ایران به نام سفیر تفاوت دارد. سال گذشته، ماهواره امید سوار بر موشک ماهواره‌بر سفیر به فضا پرتاب شد.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، نیز از رونمایی سه ماهواره به نام‌های «طلوع»، «مصباح ۲» و «نوید علم و صنعت» توسط محمود احمدی‌نژاد خبر داده است.

جمهوری اسلامی سال گذشته همزمان با سی‌امین سالگرد انقلاب سال ۱۳۵۷ ماهواره امید را به فضا پرتاب کرد. مقامات دولت ایران در آن زمان ماهواره امید را «پژوهشی و مخابراتی» توصیف کردند.

انتشار اخبار مربوط به پرتاب ماهواره امید با استفاده از موشک ایرانى واکنش‌هاى گسترده‌اى از سوى کشورهاى غربى به دنبال داشت که نگران توسعه برنامه موشکى ایران هستند.

ایران که پنجمین صادرکننده بزرگ نفت در جهان است می‌گوید هدف از برنامه هسته‌ای که تاکنون هزینه بسیار برای آن صرف شده تولید برق در نیروگاه‌های اتمی و کاملا صلح‌آمیز است.

اما آمریکا و متحدانش از جمله اسرائیل بر این عقیده‌اند که جمهوری اسلامی به دنبال تولید تسلیحات اتمی است.
XS
SM
MD
LG