لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

حقیقت‌جو: پرهیز از آسیب و شکاف در جنبش اعتراضی


میر حسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت، روز سه شنبه در مصاحبه با سایت « کلمه» از برخی شعارهای داده شده در تظاهرات مخالفان انتقاد کرد و گفت:« ... بعضی از شعارهای معطوف به عبور از قانون اساسی موردسوء ظن مردم متدین ونهادهای سنتی است.»

وی افزود:« گاهی شعارهای افراطی ... بیشتر از افراط کاری‌های اقتدارگرایان به جنبش آسیب می‌رسانند. »

آقای موسوی همچنین در این مصاحبه که دربرگیرنده انتقادهای شدید از عملکرد حکومت جمهوری اسلامی ایران در قبال مخالفان بود، گفت:« شعارهایی مفید است که یا به صورت مشخص به تبیین اهداف جنبش کمک کند و یا همدلی عامه مردم را در کنار نخبگان و طبقات میانه جلب کند.»

بیشتر بخوانید: موسوی: دستگیری‌ها و اعدام‌ها با اغراض سیاسی صورت می‌گیرد

فاطمه حقيقت جو،
فعال سياسی و نماينده اصلاح طلبان در مجلس ششم در مورد تازه‌ترین گفته‌های میرحسین موسوی به رادیو فردا می‌گوید: آقای موسوی شرایط داخل کشور را به خوبی درک می‌کنند. اگر یک موضوعی ممکن است شکنندگی در درون جنبش ایجاد کند، به نظر من به شدت باید از آن پرهیز کنیم، گرچه ممکن است بخشی از ما نظرمان این باشد که قانون اساسی فعلی اصولاً در دلش استبداد و دیکتاتوری را پرورش می دهد و معتقد باشیم که قانون اساسی به همین دلیل باید تغییر کند و حکومت فردی باید از درون قانون اساسی حذف شود، اما چون ما داریم یک کار جمعی انجام می‌دهیم و پیشبرد و پیروزی جنبش بسیار اهمیت دارد، فکر می‌کنم که باید ملاحظات داخلی را در نظر بگیریم و طبق نظر آن عمل کنیم تا جنبش به خوبی پیش برود. گرچه در همین بیانیه، آقای موسوی به خوبی بیان کرده‌اند که اگر لازم باشد، باید قانون اساسی هم تغییر پیدا کند. بنابراین هم این نظر را دارند که مطابق نظر عامه مردم عمل می‌کنند و هرچه خواست مردم باشد، آن اصل است و هم اینکه به شدت همه ما باید مسئولانه برخورد کنیم و از چیزهایی که زمینه آسیب و شکاف در جنبش را فراهم می کند، پرهیز کنیم و همه باهم روی یک حداقل‌هایی به تفاهم برسیم و روی آن عمل کنیم.

یکی از مسائلی که آقای موسوی مطرح کرده، تکیه و تاکید بر اجرای بدون تنازل قانون اساسی است و اشاره او به ویژه بر رعایت حقوق اساسی مردم است که به گفته او به رسمیت شناخته نشده است. در عین حال یکی از مباحثی که آقای موسوی در همین ارتباط مطرح کرده، گفته است که اکثریت مردم در اول انقلاب قانع شده بودند که همه ساختارهایی که می توانست موجب استبداد و دیکتاتوری شود، از بین رفته ولی الان چنین اعتقادی ندارد و باید در مقابل بازگشت دیکتاتوری مقابله کرد. نظر شما در مورد این بخش از صحبت‌های آقای موسوی چیست؟

مشکلات و بحران در طول هفت ماه گذشته زمانی ایجاد شد که مسئولان کشور به نقض قانون اساسی پرداختند. فقط بیش از ۱۷ مورد اصول قانون اساسی توسط آقای احمدی نژاد، توسط آقای خامنه ای و توسط بقیه ارکان نقض شده و نمی‌شود صرفاً روی یک بند قانون اساسی که مورد نظر حاکمان است، تکیه کرد و بقیه اصول قانون اساسی که حقوق ملت را تصریح می‌کند، را نادیده گرفت. در چنین شرایطی آن قانون اساسی بی ارزش می شود و مردم احساس می کنند که این قانون اساسی فایده ندارد و باید عوض شود. طبیعی است که آن وقت نمی‌خواهند یک رژیم استبدادی را تحمل کنند.

میرحسین موسوی انتقادهای شدیدی از اعدام‌ها و همینطور عملکرد قوه قضائیه به عمل آورده و قوه قضائیه را در حقیقت ضابط نیروهای امنیتی دانسته، ضمن اینکه بدون اینکه اسم ببرد از آیت الله جنتی، او را به شدت مورد انتقاد قرار داده...

این یکی از قشنگ ترین بخش‌های بیانیه آقای موسوی است. آقای موسوی آمده به دفاع از حقوق زندانیان پرداخته و به نظر من این یک کار بسیار اساسی است. این بخش بیانیه، بخش بسیار مهمی است، چون تعداد بسیاری از شهروندان ما، بیش از دو هزار نفر بازداشت شده اند. ایشان دارد دقیقاً تلاش می‌کند به مردم بگوید که این افرادی که بازداشت شده اند، افراد بسیار ارزشمندی هستند و همه ما باید مخالفت مان را با بازداشت اینها اعلام کنیم، و خیلی آگاهانه بازی طرف مقابل را به هم زده است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG