لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

استقبال روسیه و بریتانیا از نظر احمدی‌نژاد درباره مبادله اورانیوم


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
روسیه و بریتانیا روز چهارشنبه در استقبال از گفته‌های محمود احمدی‌نژاد درباره طرح مبادله اورانیوم که ایران پیشتر آن را رد کرده بود این گفته‌ها را «نشانه‌ای ممکن» از پذیرش این طرح از سوی جمهوری اسلامی دانستند.

آقای احمدی‌نژاد سه‌شنبه شب هنگام حضور در برنامه‌ای از تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد که برای ارسال سوخت سه و نیم درصد کشور به روسیه و غنی‌سازی بیشتر آن «مشکلی نیست».

او گفت: «حتى اگر ما سوخت سه و نيم درصد را در اختيار آنها قرار دهيم مشكلى وجود ندارد. البته برخى‌ها در داخل سروصدا كردند و گفتند آنها سوخت را مى‌گيرند و نمى‌دهند و ما پاسخ داديم اگر ندهند چه مى‌شود.»

بر اساس پیش‌نویس طرحی که محمد البرادعی، مدیرکل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به چهار کشور آمریکا، فرانسه، روسیه و ایران تحویل داد، ايران حدود ۷۵ درصد اورانيوم با غلظت ۳.۵ درصد خود را برای فرآوری بيشتر به روسيه ارسال کرده و پس از تبديل آن به ميله سوخت اتمی در فرانسه در پايان سال ۲۰۱۰ آن را تحویل می‌گیرد.

جمهوری اسلامی در ابتدا موافقت اصولی خود با این طرح را اعلام کرد، ‌اما پس از اندک مدتی به جای اعلام جواب قطعی خود به تعلل روی آورد.

اکنون اظهار نظر رئیس دولت دهم ایران در حالی صورت گرفته است که پیشتر بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی با طرح مبادله ذخیره اورانیوم ایران ابراز مخالفت کرده و در نهایت ایران به این طرح پاسخ منفی داده بود.

در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز چهارشنبه در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که کشور متبوعش از پذیرش این طرح توسط ایران استقبال می‌کند.

از سوی دیگر وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که پذیرش طرح مبادله اورانیوم «نشانه‌ای مثبت» از سوی ایران خواهد بود. این کشور اما تاکید کرده است که ادامه گفت‌وگوی جمهوری اسلامی با کشورهای غربی «امری حیاتی» است.

در بیانیه وزارت خارجه بریتانیا آمده است که پذیرش این طرح نیاز ایران به گفت‌وگوی بیشتر با کشورهای گروه ۵+۱ متشکل از بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و ایالات متحده را «رفع نمی‌کند».

یوکیا آمانو، مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز هفته گذشته از ادامه گفت‌وگوها در تلاش برای دستیابی به توافق بر سر پیشنهاد آژانس برای مبادله اورانیوم غنی شده ایران با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران خبر داده بود.
XS
SM
MD
LG