لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

ایران در حبس روزنامه‌نگاران از چین پیشی گرفت


یکی از محاکمات موسوم به «کودتای مخملی»
یکی از محاکمات موسوم به «کودتای مخملی»
«کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران» که مقر آن در نیویورک است با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هم‌اکنون ۴۷ روزنامه‌نگار در زندان‌های ایران به سر می‌برند که این میزان دستگیری از سال ۱۹۹۶ تاکنون در هیچ کشوری سابقه نداشته و ایران در این زمینه هم‌اکنون از چین هم پیشی گرفته است.

در این بیانیه آمده است بسیاری از این روزنامه‌نگاران در رویدادهای انتخابات مناقشه‌برانگیز خردادماه بازداشت شده‌اند و مقام‌های ایرانی همچنان به تعرض خود به روزنامه‌نگاران مستقل و مخالف ادامه می‌دهند.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران می‌افزاید تنها در دو ماه گذشته دست‌کم ۲۶ روزنامه‌نگار در ایران دستگیر شده‌اند.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران تاکید می‌کند که مطابق آماری که این سازمان به ثبت رسانده از دسامبر سال ۱۹۹۶ به این سو، این میزان دستگیری روزنامه‌نگار در هیچ کشوری سابقه نداشته است؛ رکورد پیشین دستگیری روزنامه‌نگاران مربوط به ترکیه است که به گفته این سازمان ۷۸ روزنامه‌نگار در دسامبر ۱۹۹۶ در این کشور در بند بوده‌اند.

جوئل سایمون، مدیر اجرایی کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، می‌گوید: «سرکوب بی‌امان مطبوعات در ایران نشانگر این است که مسئولان همچنان از اطلاعات و ایده‌های تازه هراس دارند.»

وی می‌افزاید: «هدف ما تنها ثبت و ضبط این سبعیت نیست، بلکه می‌خواهیم دولت ایران بداند که جهان نظاره‌گر [این رفتار] است.»

بنا بر اعلام این سازمان، این آمار تنها به روزنامه‌نگارانی که تا روز دوشنبه یکم فوریه (۱۲ بهمن) در زندان بوده‌اند اشاره دارد و شامل بیش از ۵۰ روزنامه‌نگاری که در ماه‌های گذشته دستگیر و با ضمانت آزاد شده‌اند نمی‌شود.

این گزارش می‌افزاید از میان این ۴۷ روزنامه‌نگار زندانی، پنج نفر پیش از انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شده‌اند.

در این بیانیه آمده است که در میان روزنامه‌نگاران زندانی ایرانی چهره‌های شناخته‌‌شده جهانی چون عمادالدین باقی و ماشاءالله شمس‌الواعظین وجود دارد.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران تاکید می‌کند که در بیشتر موارد به این روزنامه‌نگاران اتهامات مبهمی چون تبلیغ علیه نظام، توهین به مقامات و اخلال در نظم عمومی زده شده است.

این کمیته می‌افزاید برخی از این روزنامه‌نگاران، پیش از این به حبس‌های بلندمدت، شلاق، تبعید و محرومیت دائمی از نوشتن یا دیگر فعالیت‌های اجتماعی محکوم شده‌اند.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران تصریح می‌کند که هم‌اکنون یک روزنامه‌نگار حکم اعدام گرفته است و دست‌کم دو روزنامه‌نگار دیگر با خطر اعدام مواجهند.

در ادامه این بیانیه آمده است که ایران هم‌اکنون با فاصله‌ای بسیار صدرنشین کشورهای دارای روزنامه‌نگاران زندانی است.

بنا بر اعلام کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، در ارزیابی سالانه این کمیته که در یکم دسامبر سال ۲۰۰۹ منتشر شد، چین دارای ۲۴ روزنامه‌نگار زندانی بود که از آن زمان تاکنون این رقم چندان تغییری نکرده است.

در ادامه این گزارش کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران فهرست روزنامه‌نگاران زندانی را همراه با اتهامات و احکام آنها منتشر کرده است:

عدنان حسن‌پور محکوم به اعدام، محمد صدیق کبودوند ۱۱ سال حبس، مجتبی لطفی، حسین درخشان، نادر کریمی جونی ۱۰ سال حبس، احمد زیدآبادی شش سال حبس به همراه پنج سال تبعید و محرومیت دائمی از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی، امید سلیمی، کیوان صمیمی شش سال حبس و محرومیت دائمی از فعالیت‌های اجتماعی، سعید لیلاز ۱۵ سال زندان، بهمن احمدی امویی هفت سال و چهار ماه زندان به همراه ۳۴ ضربه شلاق، عیسی سحرخیز، مسعود باستانی شش سال حبس، مرجان عبداللهیان، سعید متین‌پور هشت سال حبس، رضا نوربخش شش سال حبس، محمدحسین سهرابی راد ، محمد داوری، علیرضا مقیسه، جواد ماهزاده، مزدک علی‌نظری، ساسان آقایی، سعید جلالی‌فر، کوهیار گودرزی، شیوا نظرآهاری، محمد نوری‌زاد، عمادالدین باقی، علیرضا بهشتی شیرازی، آروین صداقت‌کیش، مصطفی ایزدی، سام محمود سرابی، کیوان مهرگان، ماشاءالله شمس‌الواعظین، عبدالرضا تاجیک، امید منتظری، مهسا حکمت، پریسا کاکایی، روزبه کریمی، یدالله اسلامی، بهرنگ تنکابی، مصطفی دهقان، مهرانه آتشی، و لی‌لی فرهادپور.

دستگیری‌های تازه و بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز

در همین حال سازمان گزارشگران بدون مرز، با صدور بیانیه‌ای بار دیگر برخورد با روزنامه‌نگاران ایرانی را محکوم کرده و به اسامی چند تن از روزنامه‌نگارانی اشاره کرده است که در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند.

بنا بر اعلام این سازمان که مقر آن در پاریس است، روز دوشنبه ۱۲ بهمن علیرضا ثقفی، سردبیر نشریه توقیف شده راه آینده، پس از احضار به وزارت اطلاعات بازداشت شد.

گزارشگران بدون مرز می‌افزاید روز جمعه نهم بهمن‌ماه نیز علی اشرفی فتحی، روحانی وبلاگ‌نویس، در حاشیه برگزاری مراسم چهلم آیت‌الله منتظری بازداشت شد.

گزارشگران بدون مرز همچنین نسبت به وضعیت امید منتظری، روزنامه‌نگاری که به همراه مادرش، مهین فهیمی، در زندان به سر می‌برد ابراز نگرانی کرده است.

از سوی دیگر بنا بر اخبار رسیده، امید مهرگان، روزنامه‌نگار صفحات اندیشه بسیاری از روزنامه‌‌های اصلاح‌طلب، نیز چهارشنبه شب در منزل خود به دست ماموران امنیتی دستگیر شده است.
XS
SM
MD
LG