لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

آمریکا و اتحادیه اروپا درباره سرکوب مخالفان در راهپیمایی ۲۲ بهمن هشدار دادند


اتحاديه اروپا و آمريكا در بيانيه مشتركى كه روز دوشنبه منتشر كردند از احتمال سركوب معترضان به نتيجه انتخابات ايران در سالروز انقلاب بهمن ۱۳۵۷ ابراز نگرانى كرده و خواستار احترام جمهورى اسلامى به حقوق بشر شدند.

در اين بيانيه كه از سوى خبرگزارى «رويترز» بى سابقه توصيف شده است، آمريكا و اتحاديه اروپا به رهبران جمهورى اسلامى ايران هشدار دادند كه در راهپيمايى اين روز موازين بين المللى حقوق بشر را رعايت كنند.

در اين بيانيه آمده است: «ما به طور اخص از احتمال بروز خشونت و سركوب بيشتر در روزهاى پيش رو بويژه در سالروز تاسيس جمهورى اسلامى در روز ۱۱ فوريه (۲۲ بهمن) نگران هستيم.»



معترضان به نتيجه انتخابات دهم رياست جمهورى در هفته هاى اخير براى ادامه اعتراض هاى خيابانى به اين انتخابات و همچنين مطالبه حق آزادى بيان و برگزارى اجتماعات براى مخالفان فراخوان هاى گسترده اى داده اند.

مهدى كروبى و مير حسين موسوى، نامزدهاى انتخابات رياست جمهورى همراه با محمد خاتمى، رييس جمهور پيشين و ساير گروه هاى اصلاح طلب از هواداران خود و مردم ايران خواسته اند تا در راهپيمايى روز ۲۲ بهمن شركت كند.

نيروهاى امنيتى و سپاه پاسداران انقلاب اسلامى شديدا به معترضان هشدار داده اند كه با هر گونه شعارها و رفتارهاى اعتراضى آنها مقابله خواهند كرد.

در همين زمينه، حسين همدانى، فرمانده سپاه محمد رسول ‌الله تهران بزرگ، روز يكشنبه از برخورد شديد با افرادى خبر داد كه به گفته وى قصد دارند «خارج از سبك كاروان انقلاب وارد شوند.»

در بيانيه مشترك اتحاديه اروپا و آمريكا با اشاره به حوادث پس از انتخابات رياست جمهورى در ايران تاكيد شده است: «بازداشت و محاكمه هاى گسترده، تهديد به اعدام معترضان، ارعاب خانواده هاى افرادى كه بازداشت شده اند و ادامه ناديده گرفتن حق مسالمت آميز آزادى بيان در تضاد با هنجارهاى حقوق بشرى هستند.»

اين بيانيه مى افزايد: «ما از حكومت ايران مى خواهيم تا به تعهدات بين المللى خود در زمينه رعايت حقوق بشر احترام بگذارد، به آزار و اذيت مردم خود پايان دهد، كسانى را كه دست به سركوب زده اند را دستگير كرده و افرادى را كه حقوق خود را مطالبه مى كنند را آزاد نمايد.»

حدود هشت ماه از نا آرامى هاى ايران و اعتراض به نتيجه انتخابات رياست جمهورى مى گذرد و به رغم تهديدها و سركوب گسترده مخالفان، موج اعتراض ها هنوز فروكش نكرده است.

شديدترين اعتراضات و درگيرى‌ها در روز عاشورا در تهران اتفاق افتاد كه در هشت ماه گذشته بى ‌سابقه بود و خبرگزارى ‌ها از آن به عنوان «خونين ‌ترين مواجهه نيروهاى امنيتى و مردم» ياد كردند.

مقام هاى جمهورى اسلامى ايران به دليل نگرانى از تكرار حوادث اين روز كه در جريان آن حداقل ۹ معترض به ضرب گلوله نيروهاى امنيتى و انتظامى كشته شد لحن خود را در قبال مخالفان تندتر كرده اند.

در اين زمينه، آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى ايران، روز دوشنبه بار ديگر به شدت به معترضان و قدرت هاى خارجى حمله كرد و گفت: «ملت ايران در روز ۲۲ بهمن با وحدت كلمه و اتحاد خود همه مستكبرين از جمله امريكا، انگليس و صهيونيستها را همانند گذشته مبهوت خواهد كرد.»

رهبر ايران معترضان را كسانى دانست كه به گفته وى «در مقابل عظمت ملت ايران در انتخابات ايستادند» و آنها را «افراد ضد انقلاب صريح و يا افرادى» معرفى كرد كه «بر اثر جهالت و لجاجت خود همان كار ضد انقلاب را انجام مى ‌دادند و ربطى به توده مردم ندارند.»

در ماه هاى گذشته رهبر جمهورى اسلامى و ساير مقام هاى ايران از معترضان به عنوان «عوامل مرتبط با بيگانه» نام برده اند و آمريكا و كشورهاى اروپايى را به مداخله در امور داخلى خود متهم كرده اند.

اين كشورها هر گونه دخالت در نا آرامى هاى ايران را رد كرده و سركوب معترضان را به شدت محكوم كرده اند.
XS
SM
MD
LG