لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

موسوی: جنبش سبز هیچ وابستگی به کشورهای خارجی ندارد


میرحسین موسوی، یکی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات در ایران، با تاکید بر این که جنبش سبز هیچ‌گونه وابستگی به خارج از کشور ندارد، تاکید کرد که جنبش سبز در پی تعاملی سازنده با جهان است و دچار افراط و تفریط نخواهد شد.

آقای موسوی روز دوشنبه در سخنانی در جمع گروهی از دانشجویان با رد ادعاهای حامیان دولت در باره «وابستگی جنبش سبز به بیگانگان» اظهار داشت: «اینجانب به صراحت اعلام می‌دارم به هیچ‌وجه جنبش سبز به خارج وابستگی ندارد و با این مسئله مخالف است و تحت تأثیر این مسائل نیز قرار نمی‌گیرد و بر اساس منافع ملی حرکت می‌کند و کارهای ما ارتباطی با بیگانه ندارد.»

این رهبر مخالفان که در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ سخن می‌گفت، همچنین مسئولان جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که با سوء استفاده از «حساسیت مردم نسبت به استقلال کشور»، حامیان جنبش سبز را وابسته به بیگانگان معرفی می‌کنند، در حالی که به گفته وی، «تنها خواسته جنبش سبز این است که به قانون و به ارزش‌های اصلی انقلاب اسلامی برگردیم که یکی از آنها استقلال است.»

آقای موسوی در عین حال هدف از مطرح شدن چنین اتهام‌هایی علیه جنبش سبز را «تاثیرگذاری روی مراجع و روحانیت و متدینین» دانست و افزود: «این هجمه‌ای که به جنبش سبز می‌شود، ما را در شعارها دچار عدم تعادل نمی‌کند.»

وی همچنین در ترسیم نوع روابط با کشورهای دیگر به اهمیت توجه به منافع ملی در درازمدت اشاره کرده و افزود: «جنبش سبز یا این شعار بوجود آمده که می‌خواهیم تعاملی سازنده با جهان داشته باشیم و ما از این مسئله غفلت نمی‌کنیم و دچار ماجراجویی و افراط و تفریط نمی‌شویم.»

این رهبر مخالفان با دعوت دوباره از مردم برای شرکت در تظاهرات روز ۲۲ بهمن افزود: «احساس من این است که با روحیه جمع بودن در ضمن حفظ هویت باید در این‌گونه حرکت‌ها حضور داشته باشیم و سعی کنیم با رفتار خود اثرگذار باشیم تا در سطح ملی آثار خوبی را به جای گذارد.»

«با توپ و تفنگ نمی‌توان مسایل خیابان را حل کرد»

میر حسین موسوی با اشاره به حرکت‌های اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران و تلاش نیروهای امنیتی برای سرکوب آن گفت: «راه حل مسائلی که در خیابان‌ها اتفاق می‌افتد، با توپ و تفنگ و امثال آن حل نمی‌شود. بلکه، با صدا و سیما، سایر رسانه‌ها، فضای آزاد و فضای گفت و گو، برهان و عقل قابل حل است که این مسائل در قانون اساسی و دین ما ریشه دارد.»

این نامزد معترض به نتایج انتخابات گفت: «زدن، گرفتن و بستن چه ربطی به اسلام دارد و یا جلوی برهان و گفت و گو را گرفتن چه ربطی به اسلام دارد. جستجو در احوال شخصی مردم چه ربطی به اسلام دارد. وارسی ایمیل‌های مردم چه ربطی به اسلام دارد... اهانت به مردم، اهانت به آزادی اندیشه، ارتباطی به اسلام ندارد.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود یک بار دیگر «ماهیت مسالمت‌آمیز» جنبش سبز در ایران را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: «از اول حرکت جنبش سبز مسالمت‌آمیز بوده و باز هم قویاً باید این مسئله ادامه یابد. متأسفانه منافع عده‌ای در دو قطبی کردن جامعه است تا در نتیجه این دوقطبی بهتر مردم را سرکوب کنند و بهتر به اهداف خود برسند».

این رهبر معترضان به نتایج انتخابات در ایران گفت: «جنبش سبز با همه دوست است. با کارگران، معلمان، جنبش زنان دوست است. حتی با کسانی که عقاید ما را ندارند، دوست است. چون بخشی از ملت ما هستند و آنان برادران و خانواده ما هستند. جزو ملت ما هستند و ما با همه آنها دوست هستیم.»

به گفته میرحسین موسوی، جنبش سبز مخالفتی با نهادهایی مانند سپاه، بسیح و نیروی انتظامی ندارد، بلکه تنها با « خشونت، زدن، سرشکستن و کشتن» مخالف است.

وی با ابراز خوشبینی نسبت به نتیجه بخش بودن تلاش‌های حامیان جنبش سبز در ایران و با تاکید بر لزوم احترام گذاردن به حقوق اقلیت‌های قومی و زبانی افزود: «ما از آزادی، اعتماد به ملت، گردش آزاد اطلاعات لطمه نمی‌بینیم. ممکن است به من نوعی فشار وارد شود ولی عملاً برای جامعه مفید است و به نفع اسلام و آینده کشور است.»

آقای موسوی با تاکید بر اهمیت توجه به تغییرات ناشی از تحولات جهانی و پیشرفت‌های تکنولوژیک در جامعه افزود: «یکی از مهمترین مشکلات کشور این است که بین این تغییرات و تغییرات حاکمیت فاصله افتاده است. یعنی به سرعتی که فرهنگ، اقتصاد و نگاه جامعه عوض شده است، به نظر من، حاکمیت این تغییر را نداشته است و این یک مشکل وسیع است. به همین دلیل، یک عقب‌افتادگی را حس می‌کنیم که به چالش بسیار عمیقی منتهی می‌شود.»

«جمهوری اسلامی حتی یک دوست صمیمی در منطقه ندارد»

آخرین نخست وزیر ایران با زیر سوال بردن سیاست خارجی جمهوری اسلامی گفت: «نصیحت ما به حاکمیت این است که سیاست متعادلی را در پیش بگیرید و در جهان دوست پیدا کنید و متحد داشته باشید و از ظرفیت‌های منطقه استفاده شود و دامنه نفوذ کشور را با دوستی و ارتباط محکم نمائید تا آسیبی به کشور نرسد. این موضوع برآمده از دل همه ملت ما است و خود جنبش سبز هم این گونه است و خواهد بود.»

وی به انتقاد از نوع برخورد دولت کنونی با کشورهای دیگر پرداخته و گفته است: «از یک سو نامه‌های مکرر برای نصیحت سران کشورهای مختلف می‌فرستیم و آنها را با عنوان «مدیریت جهانی» دعوت به اسلام می‌کنیم و سعی می‌کنیم با آنها ارتباط برقرار کنیم و از سوی دیگر، در ارتباط با جهان حتی نمی‌توانیم یک دوست نزدیک و صمیمی در منطقه و جهان داشته باشیم.»

این رهبر مخالفان در این ارتباط با اشاره به قدرت اقتصادی، نظامی و سیاسی ایالات متحده آمریکا اظهار داشت: «این کشور باز خود را بی‌نیاز نمی‌بیند که نظر انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه را جلب کند تا سیاستی را در مورد کشور ما اجرا کند. مثلاً در مورد تکنولوژی اتمی، اما عملاً در مقابل این جریان که علیه ما است چند کشور و یا ملت را در کنار خود داریم که مؤثر هستند؟»

میرحسین موسوی در بخش دیگری از سخنان خود به نامه‌نگاری‌های محمود احمدی‌نژاد خطاب به سران دیگر کشورها به ویژه ایالات متحده اشاره کرده و گفت: « در حالی که با آنها نامه‌نگاری می‌کنند به ما می‌گویند بیایید و به این کشورها ناسزا بگویید و با آنها مقابله کنید. ما می‌گوییم مسائل انتخابات خانوادگی است و ربطی به خارج ندارد و یقیناً ملت ما حاضر نیست تحت تأثیر منافع دیگران کار کند ولی این‌که ما هم مثل شما، سیاستی ماجراجویانه داشته باشیم، یک روز ناسزا بگوییم، یک روز بخندیم و روزی نامه فدایت شوم بنویسیم، را نمی‌پذیریم.»
XS
SM
MD
LG