لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

آمریکا به ایران پیشنهاد تأمین ایزوتوپ‌های اتمی داد


فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه اعلام کرد، این کشور به همراه دیگر کشورها آمادگی دارند، ایزوتوپ‌هایی را که ایران می‌گوید به آنها جهت مصارف پزشکی نیاز دارد، در اختیار تهران قرار دهند.

فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه گفت: «اگر ایران احساس می‌کند که نیاز ویژه‌ای (به این ایزوتوپ‌ها) دارد، ما آمادگی داریم که به طور سازند‌ه‌ای مشارکت کنیم و تلاش کنیم که راه‌هایی را بیابیم که جامعه جهانی و احتمالا ایالات متحده این نیازها را برآورده کنند.»

ایران این هفته اعلام کرد برای تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، عملیات غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را آغاز می‌کند؛ تهران در حالی از غنی‌سازی ۲۰ درصدی خبر داده است، که جمهوری اسلامی پس از ماه‌ها هنوز پاسخ روشنی به پیشنهاد گروه وین برای مبادله اورانیوم نداده است.

برپایه این پیشنهاد وین قرار بود ایران ۱۲۰۰ کیلو گرم از اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را به خارج از کشور انتقال دهد و در قبال آن مقدار کمتری اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای رآکتور امیرآباد تهران، دریافت کند؛ در رآکتور امیرآباد تهران جهت مصارف پزشکی ایزوتوپ‌های رادیواکتیو تولید می‌شود.

اکنون به نظر می‌رسد، با توجه به اعلام آغاز عملیات غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد، واشینگتن پیشنهاد تأمین ایزوتوپ‌های مورد نیاز تهران را به عنوان گزینه دیگری مطرح کرده است که ایران را از غنی‌سازی بیشتر اورانیوم منصرف سازد.

ایالات متحده و کشورهای غربی ایران ایران را متهم می‌کنند که از برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند و غنی‌سازی اورانیوم با غنای بالاتر می‌تواند ایران را به ساخت بمب اتمی نزدیک‌تر کند.

ایران با این حال این اتهامات را رد می‌کند و غنی‌سازی اورانیوم را از جمله حقوق مندرج در پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) می‌داند.

فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در ادامه کنفرانس خود به خبرنگاران گفت، بر پایه پیشنهاد جدید، جامعه جهانی برای ایران ایزوتوپ‌های پزشکی را در «کشور سوم» تولید می‌کند و در اختیار تهران می‌گذارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد؛ تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی اقدامی غیرضروری است.»

فیلیپ کرولی، تأکید کرد که خرید ایزوتوپ‌های پزشکی، «سریع‌تر و ارزان‌تر» خواهد بود و به «اعتمادسازی» نیز کمک می‌کند.

ایران هنوز به این پیشنهاد پاسخی ارائه نکرده است.
XS
SM
MD
LG