لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

تحريم های تازه آمريکا عليه قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه


وزارت خزانه داری آمريکا روز چهارشنبه بیست و یکم بهمن ماه اعلام کرد: سرتيپ رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبياء و چهار شرکت وابسته به این قرارگاه را در فهرست شرکت ها و افراد مورد تحریم خود قرار داده است

تحریم های تازه علیه سپاه پاسداران ایران یک روز پس از اظهارات باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، درباره تحریم های تازه علیه ایران اعلام می شوند. باراک اوباما روز سه شنبه گفته است ايالات متحده به همراه قدرت های بزرگ طی چند هفته آينده مجموعه ای از تحريم های جدی را عليه ايران آماده خواهند کرد.

وزارت خزانه داری آمريکا اعلام کرده است که اموال و دارايی های رستم قاسمی و چهار شرکت متعلق به سپاه در خاک خود را مسدود و توقيف می کند و همچنين شرکت ها و شهروندان آمريکايی اجازه نخواهند داشت که با آنها ارتباط مالی و بانکی داشته باشند.

شرکت مهندسی مشاور ايمن ساز، موسسه رهاب، موسسه مکين و موسسه فاطر چهار شرکت وابسته یا مرتبط با قرارگاه خاتم الانبياء هستند که مورد تحريم قرار گرفته اند.

وزارت خزانه داری آمريکا می گويد: قرارگاه خاتم الانبيا که در عمليات راه سازی، تونل سازی، خطوط انتقال نفت و گاز و آب فعال است سود حاصله از اين پروژها را به حمايت از برنامه هسته ای ايران، توليد موشک و تروريسم اختصاص می دهد.

تحريم های تازه وزارت خزانه داری آمريکا در راستای گسترش تحريم های يکجانبه اين کشور عليه افراد و شرکت هايی است که با برنامه هسته ای و موشکی ايران همکاری می کنند.

کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستیابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی است ایران این اتهام را در می کند.

سرتيپ رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبياء
در همين حال، استوارت لوی، معاون وزير خزانه داری آمريکا در امور مبارزه با تروريسم و اطلاعات مالی، گفته است: در حالی که سپاه پاسداران با حذف بخش خصوصی ايران به نفع جايگزين کردن نيروهای خودی، در حال گسترش نفوذ خود بر اقتصاد ايران است، با پنهان شدن در پشت قرار گاه خاتم الانبياء و موسسات وابسته به آن در تلاش است تا روابط حيانی خود با جهان بيرون را حفظ کند.

استوارت لوی اضافه کرده است: تحريم های تازه نقش قرار گاه خاتم الانبياء را مشخص کرده و باعث خواهد شد در عرصه بين المللی از همکاری با اين شرکت ها پرهيز شود.

قرارگاه خاتم الانبياء در سال ۱۳۶۸ به دستور آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، و توسط محسن رضايی تاسيس شد و در ۲۰ سال گذشته به بزرگترين پيمانکار پروژه های دولتی در ايران تبديل شده است.

قرار خاتم الانبيا بنا به گزارش سپاه به کميسيون بودجه مجلس ۸۱۲ شرکت ثبت شده در ايران و خارج از اين کشور دارد. اين قرارگاه از زمان تاسيس تاکنون بيش از ۱۷۰۰ طرح را در رشته ها و زمينه های مختلف انجام داده است.

قرارگاه سازندگی خاتم ‌الانبيا در آبان ماه سال جاری برنده يک مناقصه دو و نيم ميليارد دلاری پروژه ساخت خط ريلی پس کرانه در منطقه آزاد چابهار شد.

طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی- که يکی از بزرگترين منابع گازی جهان در آن قرار دارد- به ارزش دو ميليارد و ۹۷ ميليون دلار، احداث خط لوله ۹۰۰ کيلومتری انتقال گاز عسلويه به ايرانشهر که ارزش آن يک ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار است، ساخت و تجهيز اسکله های بنادر مهم ايران و حضور در پروژه های ساخت و ساز مسکن از جمله فعاليت های عمده اقتصادی قرارگاه خاتم الانبياء است.
XS
SM
MD
LG