لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۶

هشدار مقام‌های امنيتی به مخالفان؛ محدودیت برای خبرنگاران خارجی


تصویری از تظاهرات اعتراضی در بیست و پنجم خرداد در میدان آزادی
تصویری از تظاهرات اعتراضی در بیست و پنجم خرداد در میدان آزادی
در حالی که یک مقام وزارت ارشاد جمهوری اسلامی گفته است که ۲۴۲ «نماینده رسانه‌های خارجی» برای پوشش راه‌پیمایی ۲۲ بهمن به تهران آمده‌اند، این رسانه‌های خارجی می‌گویند فقط مجازند سخنرانی محمود احمدی‌نژاد را پوشش دهند.

در همین حال مقامات انتظامی ایران نیز روز چهارشنبه، ۲۱ بهمن، هیچ فرصتی را برای هشدار نسبت به حضور مخالفان دولت جمهوری اسلامی در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن از دست ندادند.

راه‌پیمایی ۲۲ بهمن که در ۳۱ سال گذشته به سنتی برای بزرگ‌داشت انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران تبدیل شده است امسال در حالی در ایران برگزار می‌شود که به دنبال حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری کشور به بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان بدل شده است.

اکنون حدود ۶۰ روزنامه‌نگار در زندان‌ها به سر می‌برند، اینترنت کند یا قطع است، خطوط تلفن به‌ندرت کار می‌کنند، چند روزی است که سرویس ای‌میل گوگل در ایران بسیار کند است و خبرنگاران خارجی اجازه پوشش خبری جز سخنرانی محمود احمدی‌نژاد را ندارند.

مخالفان در هشت ماه گذشته به دلیل این که اجازه هیچ گونه تجمع را نداشته‌اند تمام مناسبت‌های دولتی را به نفع خود مصادره کرده‌اند؛ به همین دلیل به نظر می‌رسد این اقدامات دولت جمهوری اسلامی تلاشی باشد برای سد کردن تمام راه‌های ارتباطی مخالفان با یکدیگر و با دنیای خارج.

در همین حال روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال در گزارشی می‌گوید که دولت ایران قصد دارد کلا سرویس ای‌میل گوگل، جی‌میل، را در ایران قطع کند و به جای آن یک سرویس «ای‌میل ملی» در کشور راه‌اندازی کند. این در حالی است که حتی برخی از فرمانداری‌های ایران نیز به گفته خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، «در راستای گسترش دولت الکترونیکی» از سرویس جی‌میل گوگل استفاده می‌کنند.

کمپانی گوگل گزارش وال استریت جورنال را تایید نکرده، ولی خبر داده است که بار ترافیک سرویس ای‌میل این شرکت در چند روز گذشته به‌شدت در ایران افت کرده است.

هر سال مراسم راه‌پيمايی ۲۲ بهمن در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌شود، اما امسال پیش‌بینی می‌شود که سالگرد انقلاب ایران به عرصه‌ای برای زورآزمایی مخالفان تبدیل شود. در مقابل گروه‌های طرفدار دولت نیز اعلام کرده‌اند که در این مراسم حضور خواهند یافت.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان، به طور مشترک از «مردم» خواسته‌اند تا با حضور در اين راه‌پيمايی مطالبات خود را مطرح کنند.

از سوی دیگر، با نزديک شدن به ساعات برگزاری راهپيمايی ۲۲ بهمن ،اکثر فرماندهان ارشد امنيتی و اتنظامی مخالفان و معترضان را نسبت به حضور در اين مراسم تهديد کرده اند.

سرتيپ اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی، با اشاره به اين که در روز ‪ ۲۲‬بهمن «اجازه ناامنی نمی‌دهيم»، هشدار داده اگر کسانی در اين روز قصد اخلال داشته باشند، مردم با آنها برخورد می‌کنند.

در همین زمینه، سرتيپ احمد رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی، گفته است:« مردم در راهپيمايی ۲۲ بهمن هيچ نماد انحرافی، شعار انحرافی را تحمل نخواهند کرد و پليس هم مانند مردم در قبال اين‌گونه حرکات تحمل نخواهد کرد».

جانشين فرمانده نيروی انتظامی پيش بينی کرده است که مخالفان «اجازه ظهور و بروز» نخواهند داشت.

در همين حال «يک منبع آگاه» نيروی انتظامی نيز هشدار داده است: در مراسم راهپيمايی ۲۲ بهمن « هر کس، تحت هر عنوانی از سوی پليس و نيروی‌های امنيتی دستگير شود تا ۲۰ فروردين در بازداشت می‎ماند».

اين «منبع آگاه» به خبرگزاری کار ايران، ايلنا، گفته است: با توجه به «تمهيدات ويژه‌ای» که پليس برای مراسم ۲۲ بهمن در نظر گرفته اين مراسم در امنيت و آرامش کامل برگزار خواهد شد، اما اگر عده‌ای بخواهند از «حضور پرشور مردم سوء‌استفاده کنند، پليس قاطعانه برخورد خواهد کرد».

سردار حسين همدانی، فرمانده سپاه تهران نيز گفته است که در راه پيمايی ۲۲ بهمن ، شعارهای خارج از قاعده و اصول که شکاف ايجاد می‌کند نبايد مطرح شود و اگر کسی خارج از سبک کاروان انقلاب بخواهد وارد راه‌پيمايی شود، نيروهای امنيتی به‌شدت با او برخورد می‌کنند.

به گفته مقامات ايران، در جريان حضور معترضان در راه‌پیمایی اعتراضی در روز عاشورا در تهران دست کم هفت نفر کشته و صدها نفر بازداشت شدند.

نهادهای بین المللی طرفدار حقوق بشر رویکرد حکومت ایران در سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز مخالفان را محکوم کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG