لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۶

بازداشت شش بهایی دیگر در ایران در آستانه ۲۲ بهمن


علاء‌الدین خانجانی (راست) و رومینا ذبیحیان
علاء‌الدین خانجانی (راست) و رومینا ذبیحیان
نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در ساعات اوليه روز ۲۱ بهمن‌ماه، چهارشنبه، شش نفر دیگر از بهائیان را در تهران بازداشت کردند.

بر پایه گزارش‌های منتشر شده، علاء‌الدين (نيکی) خانجانی، اشکان بصاری، ماريا جعفری و پسرش بشير احسانی، هوتن سيستانی و رومينا ذبيحيان از افراد بازداشت شده هستند.

دیان علایی، نماینده جامعه بهایی در سازمان ملل، در گفت‌وگو با برخی از رسانه‌های فارسی‌زبان از جمله بی‌بی‌سی فارسی این موضوع را تائید کرده است.

علاء‌الدين خانجانی، فرزند جمال‌الدين خانجانی، از هفت نفر مديران سابق جامعه بهاييان است که بيش از يک سال و نيم است در بازداشت به سر می‌برند و دادگاه پدر وی (جمال‌الدين خانجانی) در تاريخ ۱۸ بهمن‌ماه برگزار شد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، فرزند علاء‌الدين خانجانی يعنی لوا خانجانی و داماد او بابک مبشر نیز پيشتر در تاريخ ۱۳ دی‌ماه ۸۸ در تهران بازداشت شده بودند.

همچنين ماريا جعفری دخترخاله پيام فنائيان نیز بازداشت شده است. پيام فنائيان از ۱۰ نفر بازداشت‌شدگان ۱۳دی‌ماه ۸۸ در تهران است.

نیروهای امنیتی در تاریخ ۱۳دی‌ماه در پی حوادث عاشورا نیز در اقدامی مشابه تعداد دیگری از بهاییان را بازداشت کردند.

دادستان تهران پیشتر اعلام کرده بود که پس از حوادث عاشورا تعدادی از بهائیان را دستگیر کردند.

دادستان تهران این افراد را متهم به «نقش داشتن در سازمان‌دهی آشوب‌های روز عاشورا» و «ایفای نقش موثر در ارسال تصاویر این آشوب‌ها به خارج از کشور» عنوان کرده بود.

فعاليت جامعه بهائيان در ايران از سال ۱۳۶۲ و به دنبال دستور دادستان وقت كل ايران به طور رسمى ممنوع شده است و آقاى دری نجف‌آبادى در نامه اخير خود بار ديگر بر اين ممنوعيت تاكيد كرد.

به گفته منابع بهایی در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار بهائى در ايران زندگى مى‌كنند و تخمين زده مى‌شود كه بيش از پنج ميليون نفر از پيروان اين آيين در جهان پراكنده باشند.
XS
SM
MD
LG