لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

گوگل: اختلال جی‌میل در ایران مربوط به شبکه‌های ما نیست


به دنبال انتشار گزارش‌هایى در باره مسدود شدن سرویس ای‌میل کمپانی گوگل، جى‌میل، در ایران، این کمپانى اعلام کرد که گرچه کاربران ایرانى در استفاده از این سرویس با مشکل روبه‌رو شده‌اند، مشکل از شبکه‌های گوگل نیست.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، کمپانى گوگل روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌اى اعلام کرد: «کاربران ما در ایران به ما گفته‌اند که در دسترسى به جى‌میل با مشکل روبه‌رو شده‌اند.»

گوگل در این بیانیه خود با تأیید کاهش شدید میزان دسترسى به سرویس پست الکترونیکى این شرکت در ایران افزوده است: «ما شبکه‌هاى خود را کنترل کرده و به این نتیجه رسیدیم که مشکل از این شبکه‌ها نیست.»

پیشتر نیز گزارش‌هایى درباره بروز اختلال در شبکه اینترنت و کاهش شدید سرعت آن در ایران منتشر شده بود، اما وزیر ارتباطات جمهورى اسلامى علت آن را «پاره شدن فیبر نورى» اعلام کرده بود.

این در حالى است که حامیان جنبش سبز و معترضان به نتیجه انتخابات در ایران بر این باور هستند که دولت به منظور جلوگیرى از انتشار اخبار و تصاویر تظاهرات معترضان همزمان با سالگرد پیروزى انقلاب اسلامى در روز ۲۲ بهمن شبکه اینترنت را مختل کرده است.

در ماه‌هاى گذشته نیز همزمان با برگزارى تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات در ایران، مقام‌هاى مسئول در جمهورى اسلامى اقدام به پایین آوردن سرعت اینترنت و نیز قطع شبکه پیام کوتاه موبایل در کشور کرده بودند.

با همه محدودیت‌هایی که براى اینترنت در ایران برقرار شده است، سایت‌ها و وبلاگ‌هاى اینترنتى در غیاب رسانه‌هاى خبرى مستقل در ایران به مهم‌ترین منابع خبری مربوط به اعتراض‌های مردمی تبدیل شده‌اند، به طورى که بخش عمده تصاویر و اخبار مربوط به اعتراض مردم ایران به نتایج انتخابات و سرکوب آنها توسط نیروهاى امنیتى از طریق شبکه‌های اجتماعی اینترنت چون توییتر و فیس‌بوک در اختیار جهانیان قرار گرفته است.

از این رو دستگاه‌هاى امنیتى و انتظامى جمهورى اسلامى ایران به موازات برخورد خشونت‌آمیز با معترضان و فعالان سیاسى و مدنى، در ماه‌هاى اخیر ضمن تشدید اقدام‌هاى خود در زمنیه فیلتر کردن اینترنت، برخورد شدیدتر با وبلاگ‌نویسان و سایر کاربران اینترنت را نیز در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در این میان کمپانى گوگل در بخش دیگرى از بیانیه خود با تأکید بر این که مردم باید بتوانند در سراسر جهان آزادانه از طریق اینترنت با هم در ارتباط باشند، از تلاش خود براى رفع اختلال‌‌ها در شبکه خود خبر داده و در عین حال افزوده است: «متأسفانه گاهى برخى امور از کنترل ما خارج است.»

بیانیه شرکت گوگل درباره اختلال در سرویس پست‌ الکترونیکى این شرکت در ایران در حالى منتشر شده است که پیشتر یک روزنامه آمریکایى از قصد مقام‌هاى ایرانى براى قطع کامل جى‌میل در ایران و جایگزینى آن با «ای‌میل‌ ملى» خبر داده بود.

روزنامه «وال‌استریت‌جورنال» به نقل از یک مقام ایرانى علت این اقدام را توسعه فن‌آورى اینترنت در داخل کشور و «افزایش اعتماد عمومى نسبت به دولت» اعلام کرده است.

این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا بدون اشاره به خبر بسته شدن سرویس پست الکترونیکى گوگل در ایران، تلاش حکومت جمهوری اسلامی را براى «ایجاد دیوار مجازى» در کشور محکوم کرده است.

در بیانیه‌اى که از سوی فیلیپ کراولى، سخنگوى وزارت امور خارجه آمریکا، در این باره منتشر شد آمده است: «در حالى که فن‌آورى ارتباطات این امکان را براى مردم در سراسر جهان فراهم کرده است که با هم در ارتباط باشند، به نظر مى‌رسد دولت ایران مصمم است که شهروندان خود را از دسترسى به اطلاعات بازداشته و مانع آزادى بیان و تبادل اندیشه‌ها شود.»

وى با بیان این که «دیوارهاى مجازى» در قرن بیست و یکم بهتر از «دیوارهاى فیزیکى» قرن بیستم نیستند افزوده است: «مردم ایران بسیار پویا و مصمم هستند و بدون تردید راهى براى دور زدن موانع ایجاد شده از سوى حکومت خواهند یافت.»
XS
SM
MD
LG