لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

«آقای خامنه‌ای، دستور آزادی روزنامه‌نگاران دربند را صادر کنید»


گروهی از روزنامه‌نگاران دربند که عده‌ای از آنها آزاد شده‌اند.
گروهی از روزنامه‌نگاران دربند که عده‌ای از آنها آزاد شده‌اند.
گروهی از سازمان‌های بین‌المللی روزنامه‌نگاران، نویسندگان و ناشران روز پنج‌شنبه همزمان با ۲۲ بهمن،‌ سی و یکمین سالگرد انقلاب سال ۱۳۵۷، با به راه انداختن کمپینی جهانی و در نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی خواستار آن شدند که دستور آزادی دست‌کم ۶۰ روزنامه‌نگار و نویسنده دربند در ایران را صادر کند.

«کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران» در نیویورک یک هفته پیش از ۲۲ بهمن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ۴۷ روزنامه‌نگار در زندان‌های ایران به سر می‌برند که این میزان دستگیری از سال ۱۹۹۶ تاکنون در هیچ کشوری سابقه نداشته و ایران در این زمینه هم‌اکنون از چین هم پیشی گرفته است.

کمتر از یک هفته بعد و با ادامه موج دستگیری‌ها در کشور این رقم به دست‌کم ۶۰ روزنامه‌نگار و نویسنده و وبلاگ‌نویس رسید و به این ترتیب به گفته سازمان‌های بین‌المللی روزنامه‌نگاران و مطبوعات ایران به بزرگ‌ترین زندان اهالی مطبوعات در جهان تبدیل شد.

اکنون شش سازمان معتبر «کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران»، قلم (پن)، گزارشگران بدون مرز، شاخص سانسور، «روزنامه‌نگاران کانادایی حامی آزادی بیان» و انجمن بین‌المللی ناشران برای اعمال فشار بر حکومت ایران و آزادی روزنامه‌نگاران دربند ایرانی کمپینی به راه انداخته‌اند که تا پایان بهار سال آینده در آمریکای شمالی و اروپا ادامه خواهد داشت.

این سازمان‌های حامی آزادی بیان نام کمپین جهانی خود را «جامعه ما جامعه آزادی خواهد بود» گذاشته‌اند که برگرفته از یکی از سخنرانی‌های آیت‌الله خمینی در سال ۱۳۵۷ و بحبوحه انقلاب ایران است. بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در این سخنرانی وعده داده بود که حکومت جدید ایران حامی آزادی بیان و مطبوعات باشد.

این در حالی است که «کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران» در بیانیه هفته گذشته خود اشاره کرده بود که تنها در دو ماه گذشته دست‌کم ۲۶ روزنامه‌نگار در ایران دستگیر شده‌اند، اما این آمار شامل بیش از ۵۰ روزنامه‌نگاری که در ماه‌های گذشته دستگیر و با ضمانت آزاد شده‌اند نمی‌شود.

شش سازمان حامی آزادی بیان در نامه خود به آیت‌الله علی خامنه‌ای اشاره کرده‌اند که در بخش اعظم سال‌های پس از انقلاب و به‌ویژه ماه‌های پس از انتخابات جهان شاهد «سرکوب آشکار و علنی مخالفان، ساکت کردن روزنامه‌نگاران و نویسندگان و زندانی کردن شهروندانی بوده است که به راه‌پیمایی‌های مسالمت‌آمیز پیوسته‌اند».

در این نامه خطاب به رهبر جمهوری اسلامی که به دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل ارسال شده آمده است:‌ «از شما نمی‌خواهیم که پای خود را از محدوده قوانین‌تان یا آرمان‌های انقلاب ایران فراتر بگذارید؛ بلکه می‌خواهیم به وعده‌ها و قول‌های آیت‌الله خمینی عمل کنید.»

در حالی در هشت ماه گذشته بیش از پنج هزار نفر از معترضان و روزنامه‌نگاران در ایران روانه زندان‌ها شده‌اند که دولت ایران خود در گزارشی که به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرده اشاره می‌کند که قانون اساسی ایران حافظ حقوق اولیه بشر و آزادی‌های اساسی انسان‌ها همچون آزادی بیان است. این شورا دوشنبه هفته آینده برای بررسی پرونده حقوق بشر حکومت ایران در شهر ژنو سوئیس تشکیل جلسه می‌دهد.
XS
SM
MD
LG