لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۳

انتقاد عفو بین‌الملل از گزارش ایران در باره وضعیت حقوق بشر


سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به ارائه گزارش رسمی حکومت جمهوری اسلامی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، این گزارش را به دور از واقعیت خوانده است.

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای به تحلیل گزارش ارائه شده در باره وضعیت حقوق بشر در ایران از سوی دولت جمهوری اسلامی پرداخته و ادعاهای مقام‌های ایرانی درباره وضعیت حقوق بشر در کشور را به دور از واقعیت و تحریف‌آمیز خواند.

حسیبه حاج صحراوی، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل در باره گزارش رسمی دولت جمهوری اسلامی گفته است: «به نظر می‌رسد، مقام‌های ایرانی یا از واقعیت اطلاعی ندارند، یا این که نمی‌خواهند بدان اذعان نمایند».

وی افزوده است: «گزارش ایران به گونه‌ای تنظیم شده است که گویی هیچ بحران حقوق بشری در این کشور وجود ندارد و هر آنچه که هست تنها انتقادهایی است که آن هم صرفاً با انگیزه‌های سیاسی مطرح می‌شود».

نمایندگان ۴۷ کشور عضو شوراى حقوق بشر سازمان ملل متحد قرار است روز دوشنبه در ژنو تشکیل جلسه دهند، و گزارش چند کشور عضو از جمله ایران را درباره ضعیت حقوق بشر مورد بررسى قرار دهند.

در آستانه تشکیل جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد چندین سازمان و گروه حامى حقوق بشر در جهان از جمله عفو بین‌الملل و سازمان دیده‌بان حقوق بشر از شوراى حقوق بشر سازمان ملل خواسته‌اند، با اعزام نماینده‌اى به ایران وضعیت حقوق بشر در این کشور را به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری مورد بررسى قرار دهد.

همچنین شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل نیز روز جمعه در نشستی در ژنو از جهانیان و به ویژه کشورهای غربی خواسته بود، برای جلوگیری از سرکوب بیشتر مردم ایران و نقض حقوق بشر توسط حاکمان جمهوری اسلامی «به داد مردم ایران برسند».

گزارش رسمی جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت حقوق بشر در کشور روز دوشنبه در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه خواهد شد و محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران برای ارائه آن به ژنو سفر کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل با انتقاد از ادعاهای حکومت جمهوری اسلامی در این گزارش از کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته است، به «آنچه که واقعاً در ایران می‌گذرد» توجه کنند.

حسیبه حاج صحراوی، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران و بازداشت‌های گسترده و سرکوب خشونت‌آمیز معترضان به نتایج انتخابات، از شکنجه و مرگ شماری از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات در ایران به عنوان «نمونه‌هایی از واقعیت در ایران» اشاره کرده است.

در حالی که دولت جمهوری اسلامی ایران در گزارش رسمی خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از «ممنوعیت شکنجه و اعتراف‌گیری در ایران» سخن گفته است، سازمان عفو بین‌الملل در تحلیل خود در باره این گزارش آورده است: «شکنجه و بدرفتاری با بازداشت‌شدگان در ایران برای اعتراف‌ گرفتن از آن به صورت گسترده‌ای انجام می‌شود».

عفو بین‌الملل با اشاره به محاکمه مخالفان در «دادگاه‌های نمایشی» در ماه‌های گذشته و پخش اعتراف‌های تلویزیونی، مقام‌های جمهوری اسلامی را به «اعتراف‌گیری اجباری» متهم کرده است.

سازمان عفوبین‌الملل همچنین با زیر سؤال بردن استقلال قوه قضاییه در ایران و نیز انتقاد از عدم همکاری جمهوری اسلامی با سازمان‌‌های طرفدار حقوق بشر در جهان، خواستار تلاش برای بهبود وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران شده است.

حسیبه حاج صحراوی در این باره گفته است: « زمان آن فرا رسیده است که مقام‌های ایرانی اقدام‌های لازم را برای بهبود وضعیت حقوق بشر در کشور انجام داده و از جمله به حامیان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران اجازه دهند بدون ترس و محدودیت به فعالیت‌های خود بپردازند و به مردم نیز اجازه دهند بدون روبه رو شدن با خشونت دست به اعتراض بزنند».

سازمان عفو بین‌الملل در تحلیل خود درباره گزارش دولت ایران درباره وضعیت حقوق بشر در این کشور، به برخی از پیشرفت‌های صورت گرفته مانند مبارزه با قاچاق انسان و نیز برابری دیه مسلمان و غیرمسلمان نیز اشاره کرده است.
XS
SM
MD
LG