لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۷

منابع ناتو: عملیات مشترک علیه طالبان، موفقیت‌آمیز اما با تأخیر بوده است


تفنگداران دریایی آمریکایی شرکت کننده در عملیات مشترک
تفنگداران دریایی آمریکایی شرکت کننده در عملیات مشترک
با وجود موفقیت‌آمیز توصیف شدن عملیات مشترک نیروهای ناتو و افغان به رهبری آمریکا در منطقه تحت کنترل طالبان در جنوب افغانستان، گزارش‌ها حاکی است که بمب‌های جاسازی شده و تله‌های انفجاری باعث تأخير در پيشروی نيروهای ناتو و ارتش افغانستان در مرکز ولايت هلمند شده است.

فرماندهان ناتو عملیات گسترده علیه یکی از اصلی‌ترین مناطق تحت نفوذ طالبان در جنوب افغانستان را موفقیت‌آمیز ارزیابی کرده‌اند و مقامات افغان نیز می‌گویند که در نخستین ساعات این عملیات، که به عملیات مشترک شهرت یافته است، دست‌کم ۲۰ تن از افراد مسلح طالبان کشته شده‌اند.

مقام‌های ناتو همچنین اعلام کرده‌اند که که نيروهای آمريکايی و افغان در شهر مارجَه و نيروهای بريتانيايی در منطقه نادعلی با مقاومت چندانی از جانب ستيزه‌جويان طالبان مواجه نشده‌اند.

در عین حال همین منابع اعلام کرده‌اند که در روز نخست این عمليات يک سرباز آمريکايی و يک سرباز بريتانيايی کشته شده اند.

۱۵ هزار نیروی بین‌المللی و افغان در منطقه مارجه در استان جنوبی هلمند، که اکنون سال‌هاست در کنترل نیروهای طالبان قرار دارد، عملیات گسترده‌ای را با هدف بیرون راندن طالبان از این منطقه که از نقاط مهم قاچاق مواد مخدر نیز هست، تدارک دیده‌اند.

اکنون با وجود گزارش‌هایی که حاکی از تأخیر در پیشرفت عملیات مشترک است، مقام‌های نظامی ناتو اظهار اميدواری کرده‌اند که در روزهای آينده با ايمن‌سازی کل منطقه و استقرار دولت محلی، امکان خدمات‌رسانی به مردم شهرها و روستاهای منطقه فراهم شود.

پیشتر حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، ضمن دعوت از نیروهای طالبان برای بر زمین گذاشتن سلاح‌ها از نیروهای نيروهای مشترک افغان و ناتو خواسته بود تا برای پيشگيری از آسيب رسيدن به غير نظاميان احتیاط لازم را به کار گیرند و از توسل به حملات هوايی در مناطقی که ممکن است خطر آسيب رسيدن به غير نظاميان وجود داشته باشد، خودداری کنند.

«عملیات مشترک» پس از تغییر راهبرد نظامی ایالات متحده در افغانستان و افزایش نیروهای این کشور و همپیمانانش، بزرگترین عملیات نیروهای بین‌المللی و افغان به شمار می‌رود و از بعد نظامی نیز بزرگترین عملیاتی است که تاکنون در مناطق جنوبی افغانستان انجام شده است.

بر اساس برنامه رئيس جمهور آمريكا، انتظار مى‌رود كه همه ۳۰ هزار نيروى اضافى براى افغانستان تا تابستان و پاييز سال آينده به اين كشور اعزام شوند.

هدف اين برنامه این است كه حملات طالبان متوقف شده و از ژوئيه سال ۲۰۱۱ راه براى عقب‌نشينى تدريجى نيروهاى آمريكايى از افغانستان هموار شود.

ارتش آمريكا در حال حاضر ۶۸ هزار نيرو در افغانستان دارد و به گفته تحلیلگران عملیات مارجه آزمونی برای استراتژی جدید امریکا در افغانستان خواهد بود و نشان خواهد داد که افزایش تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان تا چه حد در دستیابی به اهداف تعیین شده توسط رئیس جمهور ایالات متحده مؤثر است.
XS
SM
MD
LG