لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

مذاکرات مولن در اسرائیل؛ حمله به ایران «پیامدهایی ناخواسته» دارد


دریاسلار مولن (راست) در کنار ایهود باراک./ عکس آرشیوی است
دریاسلار مولن (راست) در کنار ایهود باراک./ عکس آرشیوی است
دریا سالار مایک مولن، رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا دوشنبه در دیدار با اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل گفت که دیدارهای وی با سران اسرائیل، «هیچگاه اهمیتی مانند امروز نداشته است».

دریا سالار مولن پیش از دیدار با وزیر دفاع اسرائیل به خبرنگاران گفت: «با تقویت همکاری بین ارتش‌های اسرائیل و آمریکا، ارزش‌های مشترک و دوستی بین خود را تحکیم می‌کنیم».

اهود باراک نیز به رسانه‌ها گفت که «دریا سالار مولن نماد مهم‌ترین کشور دوست اسرائیل است و گرچه گاه دوستان نیز تفاوت‌هایی دارند اما ما به تقویت همکاری در راه ثبات منطقه ادامه می‌دهیم».

اهود باراک به آنچه که «تفاوت‌ها میان دو دوست» نامید، اشاره‌ای روشن نکرد.

دریا سالار مولن شامگاه یکشنبه در یک نشست خبری در تل آویو، در پی نخستین دیدار کاری با ارتشبد گابی اشکنازی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفته بود که حمله به ایران می‌تواند «پیامدهای ناخواسته‌ای» در پی آورد.

با وجود این، آقای مولن تأکید کرد که در صورت ناکام ماندن مذاکرات جامعه جهانی با ایران، «و به رغم محدویت‌ها، گزینه حمله نظامی وجود دارد اما نه در حال حاضر».

رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا همچنین گفت که «ایران هسته‌ای قابل تحمل نیست» و ارزیابی کرد که ایران در یک تا سه سال آینده به توان اتمی نظامی برسد.

دریا سالار مولن ابراز امیدواری کرد که دور جدید تحریم‌ها «راه برنامه اتمی ایران را سد کند» و نیز گفت امیدوار است که این تحریم‌های تازه «موجب خشونت بیشتر [ازسوی حاکمیت تهران] نشود».

ارتشبد اشکنازی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، نیز روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که «ارتش‌های اسرائیل و آمریکا در شریک کردن یکدیگر در اطلاعات، و تجربیات، همکاری‌های مهمی دارند که هدف آن، بهبود راهکارهای مقابله با چالش‌های مشترک است».

همزمان با ملاقات‌های دوشنبه رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا با مقامات سیاسی و بویژه با نظامیان اسرائیل در تل آویو، در همین روز نیز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مسکو میهمان دمیتری مدودیوف، رئیس جمهوری روسیه بود.

آقای نتانیاهو که بامداد دوشنبه برای یک دیدار رسمی سه روزه وارد مسکو شد، سه‌شنبه با ولادیمیر پوتین با محوریت موضوع ایران گفتگو می‌کند.

با این حال در شرایطی که رسانه‌های اسرائیل تاکید کرده بودند که یکی از هدف‌های عمده سفر آقای نتانیاهو به مسکو درخواست از روسیه برای خودداری از تحویل سیستم‌های دفاع پیشرفته موشکی اس- ۳۰۰ ساخت روسیه به ایران است، معاون دبیرشورای امنیت ملی روسیه گفته است که چنین انتظاری از روسیه قابل قبول نیست.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، ولادیمیر نظراف، معاون دبیرشورای امنیت ملی روسیه شامگاه یکشنبه گفت: «کشورهایی که خود معاملات نظامی با گرجستان دارند، انتظاراتی را از مسکو عنوان می‌کنند».

اشاره تلویحی این مقام ارشد روسی به این امر بود که صنایع نظامی اسرائیل در نبرد دو سال پیش گرجستان و روسیه، به ارتش گرجستان سلاح‌های پیشرفته فروختند.

یک مقام اسرائیلی که آقای نتانیاهو را درسفر به مسکو همراهی می‌کند، بدون ذکر نامش، دوشنبه به رادیوی اسرائیل گفت که «روسیه عملاً تحویل اس-۳۰۰ به ایران را به تعویق انداخته است، و سخنان آقای نظراف، اسرائیل را منقلب نمی‌کند».

در همین حال رسانه‌های اسرائیل روز دوشنبه اعلام کردند که با شدت گرفتن مخالفت‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران، جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، قرار است هفته آینده به اسرائیل سفر کند.

رسانه‌های اسرائیل معتقدند که آقای بایدن «برای هماهنگ کردن اقدامات در برابر تهدیدات ناشی از ایران» به اسرائیل خواهد رفت.
XS
SM
MD
LG