لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

آمریکا، فرانسه و روسیه ارائه پیشنهاد تازه اتمی به ایران را تکذیب کردند


آمریکا، فرانسه و روسیه روز دوشنبه اظهارات علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، در مورد ارایه پیشنهاد تازه‌ای از سوی قدرت‌های بزرگ برای مبادله سوخت با جمهوری اسلامی ایران را تکذیب کردند.

مایک همر، سخنگوی کاخ سفید، با رد اظهارات روز دوشنبه رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «در همچنان برای ایران باز می ماند تا پیشنهاد مناسب، عملی و سازنده ارائه شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاییز گذشته را بپذیرد.»

به گفته آقای همر، «این پیشنهاد می تواند نیازهای دارویی ایران را بر طرف و اعتماد جامعه بین المللی مبنی بر اینکه ایران اهداف صلح آمیز دارد را جلب کند.»

سخنگوی کاخ سفید می گوید که «ایران باید مستقیما با آژانس تعامل کند. هیچ پیشنهاد تازه ای ارائه نشده است.»

روز دوشنبه علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران از ارایه پیشنهاد تازه‌ای از سوی کشورهای فرانسه، روسیه و آمریکا در زمینه مبادله سوخت هسته‌ای با جمهوری اسلامی خبر داد ولی در واکنش به این اظهار نظر، پاریس و مسکو اعلام کردند که قدرت‌های جهانی هیچ پیشنهاد تازه‌ای به ایران ارایه نکرده‌اند.

برنار والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در این زمینه گفت: «آقای صالحی باید بداند که تنها پیشنهاد ارایه شده به ایران همان است که در اکتبر سال گذشته از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این کشور ارایه شده و تاکنون پاسخ قانع‌کننده‌ای هم به آن داده نشده است.»

همچنین وزارت امور خارجه روسیه نیز با رد اظهارات علی‌اکبر صالحی، اعلام کرده است، قدرت‌های جهانی تنها از پیشنهاد ارایه شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه مبادله اورانیوم غنی‌شده ایران با سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران حمایت کرده‌اند.

یک مقام عالی رتبه وزارت خارجه روسیه در این باره به خبرگزاری روسی اینترفکس گفته است: «روسیه، ایالات متحده آمریکا و فرانسه تنها از پیشنهاد قبلی ارایه شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران اعلام حمایت کرده‌اند.»

در اکتبر سال گذشته میلادی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافق‌نامه وین به ایران پیشنهاد کرده بود، بخش عمده‌ای از اورانیوم غنی‌شده ۳.۵ درصدی خود را برای غنی‌سازی بیشتر و تبدیل آن به میله‌های سوخت‌ هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران به روسیه و فرانسه ارسال کند.

جمهوری اسلامی ایران با وجود اعلام موافقت اولیه با این پیشنهاد، تاکنون پاسخ مشخصی به آن ارایه نکرده و به جای آن خواستار مبادله میزان کمتری از ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصدی خود و آن هم در داخل خاک ایران شده بود.

به دنبال مخالفت کشورهای غربی با خواسته‌های ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی از آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی در تاسیسات غنی‌سازی نطنز خبر دادند که این اقدام با واکنش انتقاد آمیز کشورهای طرف مذاکرات هسته‌ای با ایران روبرو شد.

در این میان روز دوشنبه خبرگزاری ایلنا به نقل از رییس سازمان انرژی اتمی ایران از ارایه پیشنهادی تازه از سوی این سه کشور به ایران در زمینه مبادله سوخت هسته‌ای خبر داده بود.

علی‌اکبر صالحی در این باره گفته بود: «پس از تصمیم ایران برای تولید داخلی اورانیوم ۲۰ درصدی پیشنهادی از سوی کشورهای روسیه، فرانسه و آمریکا به ما ارائه شد که در حال بررسی این موضوع و پیشنهاد کشورهای دیگر هستیم.»
XS
SM
MD
LG