لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۳

پاکستان: مرد شماره دو طالبان بازداشت شد


نیروهای امنیتی پاکستان می گویند شماره دو طالبان را دستگیر کرده اند. عکس تزئینی است.
نیروهای امنیتی پاکستان می گویند شماره دو طالبان را دستگیر کرده اند. عکس تزئینی است.
گزارش‌ها از پاکستان حاکی است که «ملا عبدالغنی برادر» از فرماندهان ارشد طالبان در یورش مشترک نیروهای آمریکایی و پاکستانی در کراچی دستگیر شده و به گفته منابع اطلاعاتی پاکستان، تحت بازجویی مأموران امنیتی پاکستان و آمریکا قرار دارد.

سی ان ان گزارش کرده است که ملا عبدالغنی که به «مرد شماره دو طالبان» شهرت دارد، با ملا محمد عمر، رهبر طالبان، در ارتباط مداوم بوده و در جریان حملات ۱۱ سپتامبر نیز با اسامه بن لادن رهبر القاعده همکاری نزدیکی داشته است.

ملا عبدالغنی ۴۲ ساله که طالبان به وی به خاطر ارتباط نزدیکش با ملا محمد عمر لقب «ملا برادر» داده‌اند پس از سرنگونی طالبان در افغانستان در سال ۲۰۰۱ به شهر کویته در پاکستان رفت و علاوه بر مسئولیت‌های نظامی به عنوان معاون سیاسی رهبر طالبان نیز شناخته می‌شد.

در سال‌های اخیر نیز ملا محمد عمر، مسئولیت تمامی عملیات‌های نظامی و سیاست‌های کلان طالبان در افغانستان را به ملا عبدالغنی واگذار کرده بود.

خبر دستگیری این مقام ارشد طالبان در حالی است که قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان، با رد این خبر مدعی است که ملا عبدالغنی در حال حاضر در افغانستان و درگیر انجام عملیات نظامی است.

ملا عبدالغنی، یکی از چهار فردی است که به همراه ملامحمد عمر در سال ۱۹۹۴ هسته اولیه طالبان را بنیان گذاشتند. وی پیش از این نیز یک بار توسط نیروهای متحد آمریکا در افغانستان بازداشت شده بود که به طور مرموزی موفق به فرار از زندان شد.

دستگیری این فرمانده ارشد طالبان، همزمان با آغاز عملیات نظامی نیروهای ناتو و افغان در ایالت جنوبی هلمند در همسایگی با پاکستان است. ایالت جنوبی هلمند اکنون سال‌هاست در کنترل نیروهای طالبان قرار دارد و این منطقه از نقاط مهم قاچاق مواد مخدر در افغانستان نیز هست.

عملیات نظامی موسوم به «عملیات مشترک»، بزرگترین عملیات نظامی در افغانستان از سال ۲۰۰۱ تا کنون است و به گفته کارشناسان نخستین آزمون برای استراتژی جدید دولت اوباما در افغانستان است.

بر اساس این استراتژی جدید ایالات متحده با ارسال ۳۰ هزار نیروی نظامی بیشتر به افغانستان، آزادسازی مناطق تحت کنترل نیروهای طالبان را دنبال می‌کند.

در قالب این استراتژی، دولت اوباما همچنین قصد دارد، پس از ایجاد امنیت در سراسر افغانستان خروج نیروهای خود را از خاک افغانستان از سال ۲۰۱۱ آغاز کند.
XS
SM
MD
LG